Operation Västerås – Förbättra arbetsmiljö och tillgänglighet
Projektet utvecklar arbetssätt och säkrar kompetens på Operationsavdelningen i Västerås för förbättring av vård och arbetsmiljö
Projektet ska skapa en attraktiv arbetsplats för medarbetare vid operationsavdelningen i Västerås med en långsiktig och hållbar kompetensförsörjning, samt en vård som kännetecknas av trygghet och teamkänsla.
För ökad tillgänglighet ska projektet ta fram beslutsstöd för strategisk och taktisk operationsplanering, flödesoptimering samt skapa effektiva team.
Delprojektbeskrivningar
Utveckla arbetssätt/arbetsuppgiftsväxling/effektiva team
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsunderlag tas fram gällande:
- Hur arbetssätten på operationsavdelningen kan effektiviseras
- Vilka arbetsuppgifter som kan optimeras genom växling och som stödjer övergång mot NAV
- Hur teamarbetet på operationssal kan utvecklas
- Hur samarbetet mellan operationsklinikens enheter och opererande kliniker kan förbättras
- Hur nya arbetssätt kan implementeras och utvärderas
Införande av preoparea
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsunderlag tas fram gällande:
- Lokalisation och identifierat behov av utrustning
- Kriterier för målgrupp
- Bemanning
- Arbetsrutiner
- Plan för införande och utvärdering
Kompetensutveckling
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsunderlag tas fram gällande:
- Vilken kompetens operationssjuksköterskor, anestesisjuksköterskor och undersköterskor behöver för att bedriva självständigt arbete jourtid
- Plan för utbildningspaket för att tillgodose kompetensbehovet
- Möjlig specialisering mot vissa operationsingrepp
Operationsplanering
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsstöd för strategisk och taktisk operationsplanering tas fram genom:
- Kartläggning av operationsanmälningar
- Kartläggning av väntelistor
- Kartläggning av akuta och elektiva flöden
- Uppföljning av antal planerade/genomförda/strukna operationer
- Optimerat operationsprogram och salsutnyttjande med jämn patientmix som optimerar flödet på alla operationsavdelningens enheter
- Kontinuerlig uppföljning av operationsplanering med 2–3 veckors intervall
Schemaläggning
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsunderlag tas fram gällande:
- Optimerad bemanning i relation till antal operationer och dygn
- På vilket sätt behovet av kompetens kan tillgodoses för att stödja effektivt teamarbete
- Hållbar och långsiktig planering för sommarverksamhet
- Utökat antal dagtjänster utifrån framtida behov
Akut flöde/elektivt flöde
Fortlöpande under projekttiden vecka 4 – 49, 2024 ska beslutsunderlag tas fram gällande:
- På vilket sätt akuta och elektiva flöden kan separeras