Kontaktkort, väntrums-TV och 1177
Här hittar du information om kommunikation som riktar sig till patienter, patientkommunikation.
1177.se och kontaktkort
På 1177.se finns kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner samlat. Här kan våra invånare läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter. Under ”Hitta vård” finns adresser och kontaktuppgifter till våra vårdmottagningar. Innehåll på 1177.se hanteras av kommunikationsenheten. Innehåll på kontaktkorten hanteras av mottagningarnas egna HSA-redaktörer och kontaktkortsadministratörer i samverkan men kommunikationsenheten och HSA-förvaltningen.
Väntrums-TV
Här hittar du även aktuellt material att visa på din verksamhets TV-skärm, det vi kallar väntrums-TV. Materialet uppdateras kontinuerligt och det är producerat för att passa så många målgrupper som möjligt. Vill du göra eget material till väntrums-TV så finns det lättanvända mallar i Kommunikationsplatsen. Då väljer du att använda mallen för patientkommunikation "Väntrums TV 1177" eller mallen som heter "TV-skärmar Region Västmanland".
Kontaktkort på 1177
Ett "kontaktkort" är en sida på 1177.se där en mottagning har sina kontaktuppgifter, information om erbjudandet, sin verksamhet samt länkar till sina e-tjänster. Varje mottagning är ansvarig för att hålla sin egen information uppdaterad och korrekt. Du hittar kontaktkort under Hitta vård på 1177.se.
Ändra information på ett kontaktkort
Informationen i ett kontaktkort ändras av verksamhetens HSA-redaktör och KKA - Kontaktkortsadmin.
Vilken information som hämtas från HSA respektive KKA syns tydligt här:
- Översikt källor kontaktkort
- Logga in KKA via denna länk
- Läs mer om och se riktlinjer för hur information ska se ut på ett kontaktkort
PDF och andra dokument på ett kontaktkort
Alla dokument som publiceras eller länkas till på ett kontaktkort behöver möta kraven om tillgänglighet.
Behörighet KKA
Verksamhetschef eller motsvarande mejlar kommunikation@regionvastmanland.se med begäran om behörighet som KKA. Vi rekomenderar att de som har rollen som KKA även är HSA-administratör.
Stöd och utbildning
När KKA-behörighet tilldelas får man även ett dokument med länkar som samlar all den information som behövs för att komma igång. Om behov finns för mer stöd och en kortare utbildning/genomgång går det utmärkt att kontakta kommunikation@regionvastmanland.se för att boka in detta.
Vi rekommenderar även teamskanalen för Region Västmanlands KKA.
Artiklar och lokala tillägg
De texter som finns publicerade på 1177.se har passerat genom en process med hög kvalitet både med avseende på fakta och språk där både faktagranskare och redaktör är utpekade. Merparten av materialet är nationellt övergripande men vi har också möjlighet att göra lokala tillägg med mer specifika texter om hur vi gör i Västmanland.
Om du vill få din information publicerad på 1177.se kan du ta kontakt med 1177-redaktionen för att komma vidare i processen. Du kan då mejla till redaktion1177@regionvastmanland.se
Väntrums-TV
Här hittar du aktuellt material att visa på din verksamhets TV-skärm, det vi kallar väntrums-TV.
Materialet uppdateras kontinuerligt och det är producerat för att passa så många målgrupper som möjligt. Vill du göra eget material till väntrums-TV så finns det lättanvända mallar i Kommunikationsplatsen. Då väljer du att använda mallen för patientkommunikation "Väntrums TV 1177" eller mallen som heter "TV-skärmar Region Västmanland".
Materialet är valfritt att använda
Det finns inget krav på att använda materialet i ditt väntrum och du kan själv ta bort enskilda sidor och lägga till eget innehåll.
Innan du väljer bort material, tänk brett! En patient kan ha besvär av pollenallergi men besöker vården i ett annat ärende. Kanske är patienten inte själv i behov av informationen men en vän eller anhörig är det.
Kontakta kommunikation@regionvastmanland.se om du har information som du vill nå ut med till alla väntrum.
Film på TV-skärmarna
Om din verksamhet vill dela film på era skärmar går det bra. Det går inte att dela filmer direkt från YouTube. För att dela en film måste den finnas som en fil, när du har sparat filmen kan du lägga den tex i en PowerPointpresentation och dela presentationen via Smartsign. Observera att det är viktigt att filmen är textad för att den ska kunna användas på en väntrums-TV. All film som läggs ut måste vara tillgänglighetsanpassad, och det måste vara en film som vi har rättigheter att dela.
Komma igång med väntrums-TV
Kontakta IT-supporten eller ring 021 - 17 35 00, knappval 1, om din verksamhet vill komma igång med väntrums-TV. Du kan även se instruktionsfilmer här, se särskilt del 1-3 Smartsign Publisher.
Teknisk support
För teknisk support ringer du till IT-supporten på 021 - 17 35 00, knappval 1, eller lägg ett ärende här: Felanmälningsportal IT
Översättning
Här kan du läsa om hur du kan arbeta med översättningar och regionens rekommendationer om språk, arbetssätt med mera.