Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Dermatofyt DNA, nagel och hud (endast fötter)

• Remiss
    Beställning i Cosmic under gruppen Externa analyser (Ext). Provtagningsunderlag bifogas.
  • Remisslänk
  • Anges på remiss
    Ange kliniska data, djurkontakt och eventuell antimykotikabehandling. På fingernaglar utförs även jästodling.
  • Provtagning/ Provtagningsmaterial
    Nagel: Skrapa djupt från angripna partier från nagelplattan och under nageln. Överför materialet till röret. Hud (endast fötter): Skrapa med skalpell i kanten av angripet område. Överför materialet till röret. Glasrör med rund botten (gängad) - (16x100) mm varuforsorjningen.se/.../ror-gl-rund-botten-16x100mm-m-ganga-53266 Skruvlock Ø 16 mm till glasrör med gänga - Svart varuforsorjningen.se/.../lock-skruv-pl-m-gummipackning-svart-73701 Rör kan även beställas från Mikrobiologilaboratoriet med följande blankett: ledningssystemet.regionvastmanland.se/.../public
  • Laboratoriet tillhanda
    Sänd provet med nästa ordinarie transport.
  • Lämnas till
    Mikrobiologilaboratoriet
  • Analyserande laboratorium
    Klinisk mikrobiologi Akademiska laboratoriet Uppsala
  • Provhantering på laboratoriet
    I väntan på transport förvaras provet i rumstemperatur.
  • Förvaring, hållbarhet och transport efter provhantering
    Transport kan ske i kyla eller rumstemperatur.
  • Skickas till
    Klinisk mikrobiologi Akademiska laboratoriet Uppsala: 018-611 39 16