Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Bröstpreparat, sentinel node och axill

• Alternativa sökord
    Bröst, Bröstpreparat, sentinel node, axill
  • Remiss
    E remiss i Cosmic eller papperssremiss
  • Remisslänk
  • Anges på remiss
    Önskad undersökning anges på remissen Klinisk frågeställning. Orsak till kirurgin. Har förändringen upptäckts vid screening/klinisk undersökning eller under uppföljning. Tidigare kirurgi eller neoadjuvant terapi. Tidpunkten när tumören avlägsnats (kall ischemitid). Sidoangivelse och placering i bröstet samt om förändringen är palpabel. Eventuell indikering och suturmarkering. Resultat av mammografi/ultraljud med förändringens storlek/utseende, solitär eller multipel och om det finns mikrokalk. Ultraljuds U-kod och mammografiskt M-kod eller radiologisk R-kod anges också. Eventuell preoperativ diagnos. Bakomliggande sjukdomar eller annat. Eventuella smittsamma sjukdomar inkl blodsmitta. Sentinel node Ange: Antal sentinel nodes. Eventullt antal non sentinel nodes. Lateralitet Preoperativ diagnos Önskad undersökning (fryssnitt, imprint eller provsvar efter formalinfixering). Axill Lateralitet Orsak till axilldissektion. Preoperativt påvisade metastaser. Preoperatv diagnos. Intraoperativ positiv eller falskt negativ sentinel node på frys. Multifokala tumörer eller annat. Önskad undersökning (fryssnitt, imprint eller provsvar efter formalinfixering).
  • Provtagning/ Provtagningsmaterial
    Alla preparat/burkar ska vara noga uppmärkta med namn och personnummer samt RID-nummer. Cytologimaterial Finnålsaspirat och mamillsekret stryks ut på objektglas och lufttorkas. Större mängd vätska sänds in ofixerat i provrör. Utstryksglas ska vara märkta med personnummer + sida + eventuell fraktion. Corebiopsi och mammotom (vakuum) biopsier Skickas i 4% buffrad formaldehydlösning (10 x vävnadsmängden). Biopsier från lesion med mikrokalk kan med fördel röntgenundersökas. Varje biopsi skickas i separat burk och röntgenbilden lagras i SECTRA. Partiell mastektomi (sektor) och mastektomi Preparatet röntgas och skickas färskt på frigolitplatta. Preparatet märks så att orienteringen bevaras vid preparatröntgen. För att vävnadens morfologi och immunreaktivitet inte ska påverkas negativt bör ischemitiden understiga två timmar. Kompletterande mastektomi, utvidgad excision Skickas i första hand i färskt tillstånd. Kan skickas i 4% buffrad formaldehydlösning (10 x vävnadsmängden). Sentinel node För fryssnitt och/eller imprint skickas körteln färsk. Annars läggs de i 4% buffrad formaldehydlösning (10 x vävnadsmängden). Intraoperativ undersökning utförs vanligtvis på maximalt 4 sentinel nodes. Dessa läggs i separata uppmärkta burkar i ordning som bestäms av kirurgen. Kirurgen avgör vad som är sentinel nodes och non sentinel nodes. Om det finns non-sentinel nodes kan dessa skickas med bröstpreparatet eller på separat remiss. Non-sentinel nodes omhändertas som axillära lymfkörtlar. Axillpreparat Skickas i 4% buffrad formaldehydlösning (10 x vävnadsmängden).
  • Laboratoriet tillhanda
    Provet lämnas så snart som möjligt till Patologilaboratoriet.
  • Lämnas till
    Patologilaboratoriet Västerås
  • Analyserande laboratorium
    Patologilaboratoriet Västerås
  • Förvaring, hållbarhet och transport efter provhantering
    I kylskåp i väntan på omhändertagande av färskt preparat alternativt i rumstemperatur i 4% buffrad formaldehydlösning.
  • Metod och analysprincip
    Mikroskopi
  • Ackreditering
  • Biobank
    Material från detta prov kan komma att sparas i en biobank
  • Svarstid
    Inom 5–20 arbetsdagar, beroende på vävnadens storlek. 5 arbetsdagar för SVF diagnostik.
  • Uppdaterad
    2021-09-15