Kontaktcenter
Region Västmanland har ett kontaktcenter för länets invånare. Hos Kontaktcenter kan invånaren få övergripande stöd och vägledning inom ämnesområden som vårdgaranti, vårdavgifter, egen vårdbegäran och spärr av journal.
Om invånaren har behov av mer detaljerade svar skickas samtalen vidare. Kontaktcenter hjälper även invånaren att komma i kontakt med våra verksamheter. Det gäller till exempel upplysning om inneliggande patienter, vägvisning och enkla allmänna frågor om regionen. Kontaktcenter besvarar invånarnas frågor på telefon vardagar mellan klockan 8–16. Utanför Kontaktcenters öppettider finns telefonist tillgänglig som har till uppgift att slussa invånarna till önskad instans inom regionens verksamheter.
Telefonisterna erbjuder också intern service vad gäller samtalsförmedling, hänvisningar/schema, personsökning, jourlistor och larmhantering.
Hänvisa mobiltelefon
Så här hänvisar du din telefon:
- Gå till Personlig Intern Telefonkatalog
- Logga in med ditt HSA-ID och lösenordet "starta" om du inte bytt lösenord tidigare.
- Tryck på "Hänvisningar".
- Tryck på "Hänvisningsorsak" och välj den orsak som passar i listan.
- Fyll i starttid och sluttid för hänvisningen.
- Tryck på "Skapa hänvisning".
För hjälp med hänvisning eller inloggning ring Kontaktcenter:
Internt: 990 (från mobil), 99 (från fast telefon)
Externt: 021-17 30 00
Hänvisa fast telefon
Hänvisa din fasta telefon genom att invänta ton och tryck in önskad hänvisning enligt listan nedan. Datum anger du i följden månad, dag: MMDD. Tid anger du i följden timme, minut: TTMM. Telefonen öppnas automatiskt vid angett datum eller tid. Vill du istället ta bort hänvisningen manuellt inväntar du ton och trycker #23# och inväntar ton.
Välj mellan följande meddelande:
- Deltid *23*6*MMDD#
- Gått för dagen *23*2#
- Lunch (1 tim) *23*1#
- Lunch *23*1*TTMM#
- Sammanträde *23*4*TTMM#
- Semester *23*7*MMDD#
- Sjuk *23*9*MMDD#
- Tillfälligt ute *23*0#
- Tjänsteresa *23*5*MMDD#
- Tjänsteärende *23*3*TTMM#
- Tjänstledig *23*8*MMDD#