Microsoft 365
Microsoft 365, förkortat M365 är samlingsnamnet på Microsofts verktyg som ger dig och ditt arbetsteam möjlighet att samarbeta och planera.
Vad är Microsoft 365?
Microsoft 365 är samma sak som Office 365, som det tidigare hette.
I M365 ingår många verktyg som exempelvis Outlook, Teams, OneDrive, OneNote, Planner och ett flertal andra tjänster.
Du hittar Microsoft 365 på www.office.com
Behöver du hjälp med Microsoft 365?
Kontakta IT-supporten på 735 00 eller lägg ett ärende.
Ta del av viktiga nyheter eller tips och tricks för oss på Region Västmanland i vår offentliga teamsgrupp Microsoft 365 Forum.
För dig som vill veta mer om olika appar finns Microsofts utbildningssidor.
Utbildning
Lär dig mer i Teams grundutbildning på Kompetensplatsen.
Vill du lära dig mer om att arbeta digitalt och använda fler verktyg i M365 finns utbildningen Arbeta digitalt på Kompetensplatsen.
Samarbeta och kommunicera
Syftet med Microsoft 365 är att göra det enklare att samarbeta digitalt. Du kan nyttja applikationerna i M365 för att samarbeta och kommunicera med dina närmaste medarbetare, i ett projekt eller med hela din enhet.
Teams används för digitala möten, chatt och gemensamt arbete. Skype används för säkra möten där man delar känsliga och personliga uppgifter.
Teams - Leda ett möte
Video som kräver cookies
Teams - Delta i ett möte
Video som kräver cookies
Planera
Video som kräver cookies
När du eller din arbetsgrupp behöver planera kan du använda verktyg som Planner och Uppgifter i Outlook.
I Planner kan ni i grupp planera och följa status på gemensamma uppgifter.
Du kan använda Uppgifter i Outlook för att planera dina personliga uppgifter, ex flagga e-post för uppföljning.
Spara och hantera filer
OneDrive
OneDrive är en personlig lagringsyta där du på ett enkelt och säkert sätt kan samla dina dokument och komma åt dem från både dator och mobila enheter.
Det finns möjlighet att dela dina filer med andra, både internt och externt. Flera personer kan samtidigt arbeta i dokument som lagras i OneDrive, oavsett var de befinner sig. Versionshantering gör det enkelt att se vem som har ändrat vad och när och ger möjlighet att backa till en tidigare version.
Du kommer åt OneDrive via sidan: https://ltvse-my.sharepoint.com/
Anteckna
OneNote
OneNote är ett verktyg för anteckningar, informationsinsamling och samarbete. Det kan liknas med en pärm med innehållsregister och sidor, fast i digital form.
Du kan dela dina anteckningsböcker med andra. Om du skapar en anteckningsbok i Teams blir teamet ägare av anteckningsboken och den delas automatiskt med alla som ingår i teamet.
Du kommer åt OneNote på sidan: https://www.office.com/launch/onenote
Mäta, undersöka och utvärdera
Forms
Med Forms gör du frågeformulär och enkäter på ett enkelt sätt som sammanställs i enkla diagram eller sparas ner i Excel. Forms kan användas för att mäta, undersöka och utvärdera.
Du hittar Forms på: https:/forms.office.com