Annonsering
All rekryteringsannonsering hanteras genom Rekryteringsstöd, i nära samarbete med kommunikationsenheten. När du vill annonsera kontaktar du Rekryteringsstöd för att få hjälp.
Denna samordning säkerställer att:
- Annonserna utformas utifrån verksamhetens behov och rätt målgrupp.
- Upphandlade och kvalitetssäkrade leverantörer används för annonseringen.
- Resultat och kostnader kan följas upp på ett enklare och mer strukturerat sätt.
Rekryteringsannonseringen följer alltid arbetsgivarvarumärket
Att skriva en bra platsannons
Rekryteringsannonsen är ditt viktigaste verktyg för att nå rätt sökande till både tjänsten och Region Västmanland. Som den mest synliga delen av rekryteringsprocessen är målet att väcka intresse hos rätt kandidater och få dom att söka jobbet.
Tips för en tydlig och attraktiv annons:
-
Beskriv rollen tydligt:
- Vad innebär jobbet?
- Vilka arbetsuppgifter ingår?
- Vilken grupp blir personen en del av, och vem rapporterar de till?
-
Lyft fram det viktigaste:
- Fokusera på de mest intressanta och relevanta delarna av rollen och placera dem tidigt i annonsen.
-
Säljerbjudandet:
- Vilka fördelar erbjuder rollen för den sökande? Vad gör tjänsten och arbetsplatsen attraktiv?
-
Klarspråk:
- Skriv enkelt och rakt på sak. Vill du utveckla dina kunskaper rekommenderar vi regionens klarspråksutbildning.
Kom ihåg att sätta dig in i mottagarens situation och skriv utifrån vad som skulle få målgruppen att bli intresserad av rollen.
Facebookannonsering
Det vanligaste sättet att annonsera lediga tjänster är via Facebooksidan Region Västmanland – jobba med oss
Det finns tre varianter man kan välja mellan:
Paket 1: Så kallad ”snurra” med plats för 6 tjänster varje vecka. Kan bokas för baspaket och konsultledd rekrytering. Kostnad: 3000kr
Paket 2: Passar för tjänster där innehållet i tjänsten eller arbetsplatsen behöver mer utrymme och man vill ge en personlig bild. Exempelvis sjuksköterskor. Verksamheten står för bild och textunderlag. Kan bokas i konsultledd rekrytering. Kostnad: 5000kr
Paket 3: Passar för tjänster som behöver lite mer utrymme, men när det inte finns tid att ta fram en egen text. Kommunikationsenheten tar fram bild och producerar text, baserad på platsannonsen. Passar bra för exempelvis högt uppsatta chefer eller specialistkompetenser. Kan bokas i konsultledd rekrytering. Kostnad: 5000kr
Din annons kan också synas på Linkedin där den:
- Listas bland regionens lediga tjänster på LinkedIn
- Blir sökbar på LinkedIn
- Skickas ut som mejl till personer som prenumererar på tjänster på LinkedIn
- Presenteras som rekommendation till personer inom valt område.
Kostnad: 4500kr
Annonsering i tidning och på webbsidor
Den annonsering som inte är på Facebook eller LinkedIn ska ske genom en upphandlad byrå som heter Gullers Effect. Du tar hjälp av din rekryterare för att boka en sådan annonsering.
Du får börja med att fylla i ett formulär med information till byrån. Här är det alltid bra att ange en ungefärlig summa så att de vet ungefär vilken nivå annonseringen kan ligga på. Byrån återkommer med en så kallad mediaplan där de föreslår platser för annonsen.
Gullers Effect har mallar som följer regionens arbetsgivarvarumärke och tar fram en annons. De gör en uppföljning och genom att annonsera via dem kan vi samla statistik och information som hjälper oss att kontinuerligt förbättra rekryteringsannonseringen.