Vårdgarantienheten
Till Vårdgarantienheten kan både patienter och verksamheter vända sig vid frågor om vårdgaranti och valfrihet i vården.
Vi hjälper till praktiskt med arbetsuppgifter som rör vårdgaranti och tillgänglighet. Exempelvis stötta verksamheter och patienter när Region Västmanland inte kan erbjuda vård inom ramen för vårdgarantins tidsgränser, kontakta patienter vid uteblivna besök, ringa patienter med bokade besök (extra tids- och resurskrävande besök) för att säkerställa att dom kommer samt andra administrativa uppgifter som främjar tillgänglighet.
Läs mer nedan hur vi kan hjälpa till eller kontakta oss för mer information.
Vårdgaranti - Vårdlotsning
Vi svarar på frågor om vårdgaranti till verksamheter och patienter. På uppdrag av verksamheter hjälper vi till att lotsa patienter till extern vårdgivare då patienten riskerar att få vänta över vårdgarantins gräns. Vi stämmer av väntetider och avtal hos externa vårdgivare och stöttar även i större insatser i syfte att minska köer.
Inkomna remisser
Vi kan kontakta patienter för att ta in kompletterande information som saknas i remissen eller journalen samt stämma av vårdbehov med mera.
Uteblivna besök
Vi kan kontakta patienter med uteblivna besök för att säkerställa att vårdbehovet kvarstår. Vi kan ta fram listor på uteblivna besök och exempelvis kontakta utifrån specifika tidböcker.
Kontakt inför besök/behandling
Vi kontaktar patienter med extra tids- och resurskrävande besök för att säkerställa att denne fått kallelsen och avser att komma på bokad tid, samt i samtalet säkerställa så patienten uppmärksammat eventuella förberedelser inför besöket.
Administration
Vi kan hjälpa till med administration som är kopplad till tillgänglighet, exempelvis när specialistvårdsremissen endast ligger i grund för att få reseersättning gör vi vårt informationsbrev från vårdgarantin synlig hos Kollektivtrafikförvaltningen och den gäller i stället för specialistvårdsremissen, även uppföljning av besök hos externa vårdgivare med mera.
Intern information/genomgång
Vi besöker gärna verksamheter och informerar om vårdgaranti och valfrihet, vad det innebär och vad vi kan hjälpa till med.
Patienter som väntat eller riskerar att vänta längre än vårdgarantins gräns
Vi kan hjälpa till och kontakta patienter som står på väntelista för att säkerställa att hälsostatus inte förändrats och att vårdbehovet fortfarande kvarstår.
Aktiv väntan
Uppföljning av patienter som behöver vara aktiva i sin vänta för att komma vidare. Exempelvis påminna om provtagning, överenskommen utbildning eller aktivitet.