Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Sittdynor, ryggstöd, modulära sittsystem, bälten och selar

Modulära sittsystem

ISO-kod 18 09 39

Sittsystem där en stolram kan förses med olika sittmoduler som därefter kan ställas in så att man uppnår en specifik sittställning

Kriterier för förskrivning

Sittsystem kan förskrivas till personer med svår funktionsnedsättning eller med svår smärta som orsakar sittproblematik i syfte att möjliggöra aktivitet t ex att äta. Vid mycket svår sittproblematik kan formgjuten sits förskrivas.

Förskrivare

Arbetsterapeut och fysioterapeut/sjukgymnast. Utprovning görs tillsammans med hjälpmedelskonsulent.

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Manuella rullstolar)

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Barnhjälpmedel)

Formgjuten sits

Kriterier för förskrivning

Kan förskrivas vid mycket svår sittproblematik som inte kan lösas med sittdynor eller kuddar.

Arbetsterapeut och fysioterapeut/sjukgymnast.

Utprovning görs tillsammans med hjälpmedelskonsulent.

Kostnadsansvar

Ansvar 2 – regionen har betalningsansvar i ordinärt boende och kommunerna i särskilt boende.

Viktig information

• Förskrivaren bör alltid informera patientansvarig läkare.
  • Kostnaden för sits och leverantörskonsultation debiteras respektive betalare/kostnadsställe.

För komplett sortiment, se webSesam.

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Manuell rullstol)

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Elrullstol)

Rullstolsbälten och selar

ISO-kod 09 07 03

Kriterier för förskrivning

Kan förskrivas för positionering i rullstol, stol, på toalett eller liknande och för att underlätta aktivitet.

Arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut.

Kostnadsansvar

Ansvar 2 – regionen har betalningsansvar i ordinärt boende och kommunerna i särskilt boende.

Viktig information

Observera att dessa hjälpmedel inte fungerar som säkerhetsbälte under bilfärd.

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Manuella rullstolar)

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Barnhjälpmedel)

Ryggstöd

ISO-kod 12 25 03

Kriterier för förskrivare

Kan förskrivas till patient som har rullstol förskriven och som har behov av korrigerande sittställning eller tryckfördelning.

Viktig information

Utprovning av ryggstöd som kräver montering på rullstol sker i samråd med hjälpmedelskonsulent.

Mer information från Hjälpmedelscentrum

Sittdynor och underlägg

ISO-kod 12 25 06

Kriterier för förskrivning

Rullstolsdynor kan förskrivas som rullstolstillbehör.

För komplett sortiment, se webSesam.

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Manuell rullstol)

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Elrullstol)

Sittdynor och underlägg för att bevara hud intakt

ISO-kod 04 33 03

Kriterier för förskrivning

Antidecubitusdyna kan förskrivas som rullstolstillbehör för att förebygga eller behandla trycksår. Se även produktundergrupp Sittdynor och underlägg.

Viktig information

Antidecubitusdyna är i första hand ett tillbehör till rullstol. Kan i vissa fall förskrivas till person som inte är rullstolsburen. Se även produktundergrupp Sittdynor och underlägg.

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Manuella rullstolar)

Mer information från Hjälpmedelscentrum (Elrullstolar)

Hjälpmedelshandboken