Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Steam Hotel nomineras till nationellt turismpris: ”Har förnyat bilden av vad ett hotell kan vara”

Den 6 december tävlar Steam Hotel om Stora Turismpriset. Det är Västmanland Turism, en del av Region Västmanland, som nominerar hotellet för att de genom ett innovativt marknadsarbete blivit ett besöksmål som både branschen och näringslivet refererar till och följer med spänning.

Steam Hotel har förnyat bilden av vad ett hotell kan vara. Att göra om ett 100 år gammalt ångkraftverk och ge ny energi till en hel stad är unikt i svensk hotell- och besöksnäring. Genom att ständigt tänka nytt lyckas Steam Hotel överraska och välkomna över 200 000 gäster årligen, säger Henrik Wester, turismchef vid Västmanland Turism.

Med sin imponerande arkitektur, läge och atmosfär är hotellet verkligen något extra. Designen är genomtänkt och bevarar mycket av historien och arvet från den tidigare kraftverksbyggnaden. Med sin spektakulära omgivning vid Mälarens strand och närhet till Västerås stadskärna, erbjuder hotellet en fin utgångspunkt för att utforska regionen.

Vi är mycket stolta att bli nominerade till Stora Turismpriset. Vår drivkraft är att varje dag skapa upplevelser där vi kan se gästen i ögonen och vara stolta över det vi skapar. Magin skapas när våra kollegor ler och våra gäster kommer tillbaka. Sedan starten 2017 har vi nått flera drömgränser, byggt ut och byggt om, men än är vi inte färdiga. Ibland känns det som att vi är en del av stadsutvecklingen i området – och det är vi väldigt glada för. Vi är måna om att skapa mervärde för staden, säger Felix Fuchs, VD, Steam Hotel.

Steam Hotel har över 450 medarbetare med över 70 olika nationaliteter. Verksamheten mäter och följer upp ett medarbetarindex två gånger varje månad, där fokus på välmående och långsiktighet är mycket stort. Hotellet är även Svanen-certifierat och arbetar målmedvetet med att minska energiförbrukning och klimatpåverkan.

Steam Hotel har en dragningskraft som påverkar hela Västerås som besöksmål. De inspirerar och samarbetar med andra aktörer, vilket stärker Västerås attraktionskraft och utbud. Steam Hotel har även lyckats vinna Västeråsarnas hjärtan i och med att de står för 30 procent av gästnätterna på hotellet, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.

Ta en bildtur på Steam Hotel för att ta in arkitekturen och atmosfären

Ett luftigt hotellrum med stor säng och soffa
Bild: Redan vid Steams ikoniska entré känner
man historian av det gamla ångkraftverket.

Ett konferensrum med skärm

Konferenslokal med utplacerade stolar

Restaurang med bord och stolar, högt i tag och kristallampa

Bild: I restaurang Chamberlin lämnas ingenting åt slumpen.
Trä, tegel, tyger och noggrant utvald inredning som skapar
en internationell känsla.

Lounge med eldstad
Bild: Eld och energi – precis som 1917 på ångkraftverket.
Eldrelaxen ligger på hotellets Pool Club.

Delats ut sedan 1993

Stora Turismpriset har delats ut sedan 1993 och varje län utser en kandidat genom den regionala turismorganisationen. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Årets utdelning sker den 6 december på Münchenbryggeriet, Stockholm, i samband med den nationella konferensen Besöksnäringen på agendan. Vinnare blir den kandidat som bäst uppfyller tre kriterier:

• Huvudkriterium: Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen.

• Hållbarhetskriterium: Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet.

• Kunskapskriterium: Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen.

Bild på Henrik Westin;

Henrik Westin