Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Christer Alzén ny regional utvecklingsdirektör för Region Västmanland

Christer Alzén blir ny regional utvecklingsdirektör i Region Västmanland. Han har varit tillförordnad regional utvecklingsdirektör under några månader och efter en rekryteringsprocess får han nu fortsätta uppdraget.

Efter en omfattande rekryteringsprocess har vi valt att låta Christer Alzén fortsätta som ordinarie regional utvecklingsdirektör. Christer Alzén har en gedigen erfarenhet och har gjort ett mycket bra arbete som tillförordnad, säger Maria Linder, regiondirektör.

Ett av undantagen från anställningsstoppet

Regionen införde nyligen anställningsstopp, där varje anställning prövas men det finns möjlighet till undantag. Tjänsten som regional utvecklingsdirektör har prövats och är ett av undantagen.

Regional utveckling är en av regionens tre kärnområden och är central för den utveckling som regionen arbetar med nu och framåt. Vi har åtaganden och samarbeten med olika aktörer inom regional utveckling för att utveckla Västmanland och det krävs en tydlig ledning som kan driva de frågorna vidare. Direktörsrollen är garanten för att vi ska leva upp till målsättningarna och är navet i relationen mellan politik och verksamhet. Genom att tillsätta Christer Alzén får jag en mycket kompetent direktör, förklarar Maria Linder.

Civilekonom i grunden

Christer Alzén är i grunden civilekonom och har tidigare haft olika strategiska chefsroller inom staten och kommunsektorn. Han började 2017 i regionen som verksamhetschef för områdena Näringsliv och kompetensförsörjning och har haft rollen som tillförordnad regional utvecklingsdirektör sedan hösten 2023.

Jag har fått prova på rollen som regional utvecklingsdirektör under hösten och är glad att jag fått förtroendet att fortsätta i den rollen permanent. Jag drivs av att arbeta med samhällsutveckling och nu får jag ett bredare ansvar där även kultur, samhällsplanering, folkhälsa och utbildning ingår – allt som skapar en bra grund för utvecklingen i Västmanland, säger han.

I min nya roll kommer jag, tillsammans med mina fantastiska medarbetare, att fortsätta och förstärka samarbetet med både kommuner, staten, näringsliv och civilsamhället. Både inom Västmanland och med andra län och länder. En viktig del av rollen är också att stödja och samarbeta med regionens politiker så de kan utföra sin viktiga uppgift på bästa sätt.