Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Framåtanda och engagemang på årets turismdag

Den 24 februari möttes ett 90-tal entusiastiska deltagare som tillsammans vill fortsätta utveckla Västmanland som en hållbar och framgångsrik destination.

Under dagen berättade Visit Swedens VD, Susanne Andersson, och Visit Västerås Utvecklingschef, Sofie Lidholm, om framgångsrika kampanjer och hur vi tillsammans lockar besökare till länet. Budskapet var genomgående ”häng med på resan mot en framgångsrik och hållbar destination” och att länets turismaktörer kan delta i kampanjer och få hjälp med utveckling genom att kontakta Västmanland Turism. Katharina Paoli Brunat, VD, Nudgd höll en mycket uppskattad föreläsning och workshop om nudging, det vill säga om konsten att vänligt puffa dina gäster till att göra hållbara val och för att ta fram attraktivare och mer lönsamma erbjudanden.

Under eftermiddagen gick temat kring tillgänglighet, där Västmanland Turism presenterade en ny möjlighet att synliggöra din verksamhet för en bredare målgrupp. Genom inventering och publicering i Tillgänglighetsdatabasen kan gästerna lätt få information om hur besöksmålet eller boendet ser ut inför en vistelse. Pehr-Johan Fager, VD, Zoomability väckte stort intresse med deras terränggående rullstol och koncept som gör att turismaktörer kan erbjuda upplevelser med rullstolarna. Dessutom lanserade Region Västmanland den rykande färska handboken med handfasta tips och verktyg för dig som vill få tag på rätt kompetens.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om dagen eller hänga med på resan mot en ännu mer hållbar och framgångsrik destination? Kontakta Västmanland Turism via e-post: turism@regionvastmanland.se

Glad man gör tummen upp

Bild: Henrik Wester, Turismchef, Västmanland Turism, ger tummen upp.