Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Grattis! Nu har länet 26 nya barnrättsstrateger

26 deltagare från region och kommun samt aktörer inom olika kulturformer är klara med sin utbildning till barnrättstrateg. Utbildningen är en del i arbetet med att stärka barn och ungas rätt till kultur och för att få fler att arbeta efter barnkonventionen.

Barnkonventionen blev lag i Sverige 2020. Det innebär att barns ställning som rättighetsbärare och statens ansvar för att tillgodose barns rättigheter har stärkts. För regionen innebär det att alla kulturområden och nästan alla kommuner får en egen barnrättsstrateg med inriktning på kultur. Men barnkonventionen gäller alla områden som barn kommer i kontakt med, som exempelvis skolor, sjukhus, kollektivtrafik och socialtjänst.

Regionen har under året gett en utbildning till barnrättstrateg för att ge olika aktörer kunskap och verktyg att arbeta utifrån barnkonventionen i sin egen verksamhet. Sylvia Carlsdotter, föreläsare/utbildare inom barnkonventionen, höll i utbildningen. Enligt henne är det viktigt att skaffa sig kunskap om barnkonventionen och förstå barnens perspektiv.

Vi måste sluta vuxengissa och förstå och följa det lagen säger, nämligen att alla barn har rätt att få sina åsikter beaktade, säger Sylvia Carlsdotter.

De finns tre olika perspektiv när det kommer till barn och de utgör kärnan i barnkonventionen. Barnperspektiv betyder vuxnas syn på barns bästa, barnets perspektiv innebär att barnet ses som expert på sitt eget perspektiv och barnrättsperspektivet är det juridiska perspektivet.

Jenny Berntsson, Utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, är en av deltagarna som nu kan titulera sig barnrättsstrateg. Hon och hennes kurskamrater har fått en grundläggande genomgång av vad det innebär att arbeta enligt barnkonventionen och delat med sig av sina erfarenheter till varandra. En barnkonsekvensanalys genomfördes av den egna verksamheten, med syfte att säkerställa att barns rättigheter finns med i beslutsfattandet inom en verksamhet.

Jennys Berntssons gjorde en barnkonsekvensanalys kring Konstlek Råby som är en verksamhet för och med barn. Konstlek Råby drivs av Västerås Konsthall och Konstfrämjandet Västmanland, vars verksamhet Resurscentrum Konst Västmanland/Region Västmanland stödjer. Verksamheten, som är ny och drivs av konstpedagoger och konstnärer, arbetar med barnets processer där det fria skapandet är i centrum. Konstlek Råby är också en mobil verksamhet som låter skapande aktiviteter uppstå hos andra aktörer och i olika delar av stadsdelen.

Analysen visade att barnkonventionen genomsyrar hela Konstlek Råbys verksamhet, i alla beslut. Barnen, eller företrädare för barnen, tillfrågas. Verksamheten arbetar även uppsökande mot organisationer, bibliotek, förskola och skola och finns lokalt på plats för barn som annars kanske inte nås av samtida kulturell och konstnärlig verksamhet, säger Jenny Berntsson.

Analysen visade att det även finns utvecklingsmöjligheter, som att stärka personalstyrkan samt säkra långsiktig finansiering för att kunna erbjuda barnen fortsatt verksamhet. Ett annat utvecklingsområde är att se över lokalbehovet.

Hur har barnkonsekvensanalysen hjälpt dig i ditt arbete?

Det har fungerat som ett verktyg för att kunna se om vi stöttar rätt verksamhet, att vi når en av våra primära målgrupper som är barn och unga och för att förstå om verksamheten gör det som den säger att den gör. Det blev det väldigt tydligt att Konstlek Råby arbetar på rätt sätt utifrån sin verksamhetsbeskrivning. De har lyckat med att implementera barnkonventionen och skapa verksamhet som är relevant för barn och vuxna i området, avslutar Jenny Berntsson.

Över 2500 medarbetare i kommuner, regioner och civilsamhället har gått utbildningen, främst genom SKR, och fått verktyg, struktur och en förflyttning i kunskap och perspektiv i barnrättsfrågan.

Vad innebär det för barnen?

Det handlar om barnens bästa, att barn och ungas rättigheter blir beaktade i alla situationer där barn och unga berörs, avslutar Sylvia Carlsdotter.