Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners
Viktig information från Region Västmanland

Information om Vårdförbundets konflikt

Vårdförbundet har varslat om konflikt efter att förhandlingen om de nya avtalen strandat.

BHK - basala hygienrutiner och klädregler

Obligatoriskt
Samtliga regionmedarbetare med patientkontakt ska årligen genomgå den kompetenskortsgrundande utbildningen Vårdhygien - Basala hygienrutiner och klädregler. Utbildningen tar cirka 15 minuter och den som har genomgått utbildningen tidigare kan välja att gå direkt till examinationsfrågorna. Som chef/hygienombud ska du kontrollera att alla medarbetare har genomgått utbildningen under det senaste året, chef kan se detta via Chefsvyn på Kompetensplatsen. Utbildningen passar såväl sjukvård som omsorg, är öppen och kan användas av alla, även privata arbetsgivare.

Hur är handdesinfektion, handdesinfektion och förkläden placerade på din arbetsplats? Är de lättåtkomliga och adekvat placerade i förhållande till de arbetsuppgifter som utförs? Finns det tillfällen då du behöver desinfektera händerna eller hämta handskar/förkläde och handdesinfektionen eller handskarna/förklädena är långt bort eller på fel sida om en dörr? Kanske behövs handdesinfektion och skyddsutrustning på fler platser? Det ska vara lätt att göra rätt!

Valfritt
Hygien vid förflyttning inom kommunal vård och omsorg. En film från Västra Götaland. Filmen är 2 minuter lång och efteråt är det bra att diskutera filmen med stöd i diskussionsunderlaget från Västra Götaland. Applicera gärna protokollet för observation av BHK-PPM på filmen (Rätt svar: personen i filmen missar att sprita händerna innan vårdtagarnära arbete och efter vårdtagarnära arbete samt använder handskar för mycket och inte enligt rutin. Plastförkläde används inte, trots att det borde ha använts.)

En presentation om basala hygienrutiner och klädregler från Västra Götaland. Talarmanus finns i presentationens anteckningar, som syns när du laddar hem presentationen.

Film om basala hygienrutiner från SVA. Filmen är ca 1 minut lång och är riktad till djursjukvård, men passar lika bra för oss som vårdar människor.

Affisch om basala hygienrutiner från VGR. Skriv ut och sätt upp på din arbetsplats, men glöm inte att ta ned affischen efter en tid.

Digitalt quiz om hygienrutiner från VGR. 14 sanna eller falska påståenden, men automatisk rättning om du låter medarbetarna fylla i den via webben.

Tipspromenad från Region Uppsala med frågor och svarstalonger. Skriv ut och sätt upp. Facit finns sist i dokumentet.

En film om Vårdhygien - För särskilt boende. En pedagogisk film från Region Kalmar. 3 minuter lång.

En film om Vårdhygien - För hemtjänst. En pedagogisk film från Region Kalmar. 3 minuter lång.

Stöd i arbetet med basala hygienrutiner - Socialstyrelsen Information om basala hygienrutiner och varför det är så viktigt att de alltid följs. Reflektionsfrågor som kan användas enskilt eller i grupp. Materialet riktar sig till äldreomsorgen, hemtjänsten eller en LSS-verksamhet.