Förskola/skola
Här kan du ta del av information och dokument som rör samverkan mellan förskola/skola, regionens hälso- och sjukvård, tandvård, LSS/socialpsykiatri och socialtjänst i Västmanland.
Lagstadgade överenskommelser för vissa målgrupper
I Västmanlands län finns en länsgemensam överenskommelse om samverkan för barns och ungas hälsa. Överenskommelsen är undertecknad av Region Västmanland och samtliga kommuner i länet. Fristående skolhuvudmän är inte undertecknanade parter men inbjuds att samverka i enlighet med överenskommelsen.
Läs mer om och ta del av överenskommelsen och länsgemensamma rutiner, tex gällande placerade barns och ungas tillgång till obruten skolgång.
I nedanstående utfällbara flikar finns information om ytterligare länsgemensamma rutiner och annan information som berör förskolor och skolor.
Adhd och autism- länsgemensam samverkansrutin
I Västmanlands län finns en skriftlig rutin som tydliggör samverkansrutiner mellan förskola/skola och regional hälso- och sjukvård vid utredning, stöd, behandling och uppföljning av barn och unga med adhd och autism.
Via nedanstående länkar kan du ta del av rutinen och tillhörande dokument. Det finns också länkar till nationellt stödmaterial inom området.
Länsgemensam samverkansrutin vid misstanke om adhd och autism hos barn och unga
Remissmall vid remiss från skola till BUP
Länk och information - skol-EPIQ.pdf
Nationella vård- och insatsprogram VIP adhd
Nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism
Barn och ungdomar med synnedsättning
Förskola och skola
Förskola och skola
Förskolan och skolan ansvarar för att alla barn/elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt mot utbildningens mål.
En synnedsättning kan påverka barnets/elevens utveckling inom motorik, kommunikation, samspel och förmågan att tillägna sig kunskap om omvärlden. Språkutvecklingen kan också påverkas. Det är vanligt att barn/elever med synnedsättning har sämre ordförråd och sämre begreppsvärld än barn utan synnedsättning. I förskolan och skolan är det därför viktigt att barnet får uppleva konkreta situationer med olika sinnesintryck för att underlätta begreppsbildning och kommunikation.
Det finns sällan två elever med synnedsättning som har identiska behov, eftersom en synnedsättning får olika konsekvenser beroende på svårighetsgrad och vilka synfunktioner som är påverkade. Generellt sett är en väl anpassad undervisning, genomtänkta och tillgängliggjorda läromedel och en bra auditiv och taktil miljö avgörande för att elever med synnedsättning ska kunna vara delaktiga i förskolan/skolan. Det är också viktigt att arbeta med strategier för att underlätta barnets/elevens sociala delaktighet.
Det är rektor som leder och samordnar arbetet på förskolor och skolor. Rektor beslutar om förskolans/skolans rutiner för anpassningar och stöd med utgångspunkt i skollagen, den aktuella skolformens läroplan och andra gällande styrdokument. Förskolor och skolverksamhet kan söka specialpedagogiskt stöd och kurser på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsida: www.spsm.se
Ögonkliniken, Region Västmanland
Ögonkliniken, Region Västmanland
Sjukdomar och skador som leder till synskada hos barn utreds och kontrolleras på Ögonmottagningens barnsektion i Västerås och i vissa fall även i Köping, Fagersta och Sala. Ortoptist, optiker och barnögonläkare är del av det team som kontrollerar barn och vid behov remitteras barnen för utredning och behandling till universitetsklinik i framför allt Stockholm och Uppsala.
Före 8 års ålder förskriver Ögonkliniken eventuella glasögon och remitterar också vid behov till Synenheten för synhjälpmedel. Ögonkliniken har regelbundna gemensamma ronder med Synenheten och i vissa fall görs gemensamma synbedömningar med barnögonläkare på plats på Synenheten, för att underlätta för familjer och minska antalet besök.
Vid ögonsjukdom eller skada som inte ändras över tid avslutas kontrollerna på ögonmottagningen vid 8–10 års ålder och eventuella glasögon förskrivs via optiker på synenheten. För barn som har en ögonsjukdom eller skada som förväntas förändras över tid kan kontrollerna på Ögonkliniken pågå till vuxen ålder.
Synenheten, Region Västmanland
Synenheten, Region Västmanland
Synenheten, Region Västmanland, ingår i Habiliteringscentrum som består av olika verksamheter med specialistkompetens inom området funktionsnedsättning. Synenheten är länstäckande och har mottagningsverksamhet i Västerås, Köping och Fagersta. För att få komma till Synenheten krävs en remiss från ögonläkare.
När ett barn blir aktuellt på synenheten görs en funktionell synbedömning och barnets/familjens behov kartläggs. En habiliteringsplan upprättas tillsammans med familjen. Synenheten erbjuder stöd och vägledning till både barnet och vårdnadshavare utifrån individuella behov.
I samarbete med vårdnadshavare kan synenheten informera personal på förskola/skola om barnets funktionsnedsättningar och behov i samband med placering på ny enhet samt vid övergångar.
Synenheten kan efter bedömning förskriva och tillhandahålla personliga synhjälpmedel. Verksamheten ansvarar då för utprovning, utbildning, service och uppföljning av hjälpmedlen.
Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM
Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, är en rikstäckande myndighet som erbjuder konkret stöd kring det specialpedagogiska arbetet på organisations-, grupp och individnivå i skolan. Stödet erbjuds till alla verksamma inom förskolor och skolor. Innehållet ska bidra till att utveckla arbetssätt och skapa en likvärdig och tillgänglig lärmiljö där barn och elever kan nå målen för sin utbildning, oavsett funktionsförmåga. Synnedsättning och blindhet hos barn är ovanligt och de flesta förskolor och skolor saknar därför kunskap om hur undervisningen och lärmiljön kan tillgängliggöras.
SPSM erbjuder:
- Specialpedagogisk rådgivning utifrån förskolors och skolors behov, t.ex. inför placering/skolstart i förskola och skola, vid stadieövergångar och skolbyten samt vid behov under barnets/elevens hela skolgång
- Fortbildning till verksamma och till viss del vårdnadshavare
- Specialpedagogisk utredning vid Resurscenter syn
- Förmedling av aktuell forskning
- Utvecklar, producerar och säljer läromedel och pedagogiskt material som är särskilt lämpligt för barn/elever med synnedsättning.
Förskolor och skolverksamheter kan söka specialpedagogiskt stöd och kurser på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsida, www.spsm.se
Egenvård i förskola och skola
Ibland behöver ett barn eller en elev hjälp med egenvård i förskolan eller skolan. Egenvård är en hälso- och sjukvårdsåtgärd som en legitimerad yrkesutövare inom hälso- och sjukvården har bedömt att en individ kan utföra själv, eller med hjälp av någon annan. Det är hälso- och sjukvården som bedömer vilken åtgärd som kan utföras som egenvård i varje enskilt fall. Förskolan/skolan hjälper till med egenvården efter att den intygats av hälso- och sjukvården.
Dialoger och avstämningar i länet har visat att det finns ett behov av att ta fram en länsgemensam samverkansrutin gällande egenvård för barn. Framtagandet av rutinen har pausats i väntan på ett nytt kunskapsstöd från Socialstyrelsen som ännu ej är framtaget. Tills vidare tillämpas följande rutiner gällande egenvård för förskolor och skolor:
- Förskolor och skolor ska alltid efterfråga ett egenvårdsintyg från hälso- och sjukvården via vårdnadshavarna om intyg saknas. Egenvård ska inte utföras utan att egenvården intygats av hälso- och sjukvården.
- Om förskolan/skolan upplever att egenvården inte fungerar ska kontakt tas med hälso- och sjukvården för samverkan. Kontaktuppgifter finns på egenvårdsintyget.
- Förskolor och skolor rekommenderas att ta fram rutiner som säkerställer att egenvårdsinsatser kan utföras på ett ändamålsenligt och säkert sätt.
Hjälpmedel i förskola och skola
Förskola/skola och Region Västmanland har ett delat ansvar för att barn och unga som har behov av hjälpmedel i skolan ska få tillgång till sådana. Ansvaret regleras av lagstiftning, bl.a. skollagen och hälso- och sjukvårdslagen.
Sedan 2020 finns det en länsgemensam överenskommelse om hjälpmedel i skolan som syftar till att minska gränsdragningsproblem och tydliggöra ansvaret för hjälpmedel i skolan.
Länsgemensam handlingsplan för suicidprevention
Länsgemensam handlingsplan suicidprevention
Suicid är inte en diagnos utan en konsekvens av ett psykiskt lidande som är så stort att den enskilde i den stunden inte ka se en annan utväg. Förebyggande insatser kan och bör sättas in på olika nivåer och riktat till olika målgrupper. Både kommunen och regionen har ett ansvar att förebygga suicid. Kommunernas och regionens insatser förtydligas i en länsgemensam handlingsplan för suicidprevention. Den länsgemensamma handlingsplanen för suicidprevention är främst riktat till insatser på den universella och selektiva nivån, d.v.s. förebyggande och främjande insatser riktade till befolkningen i stort samt till grupper med en eller fler riskfaktorer.
Länsgemensam handlingsplan suicidprevention
Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation
Mäns våld mot kvinnor är ett begrepp som avser alla former av fysiskt, psykiskt och sexuellt våld och hot om våld. Region Västmanland och Länsstyrelsen Västmanland samarbetar med kommuner, myndigheter och andra aktörer för att förebygga våld. Vi kan gemensamt ge kompetensutveckling, erbjuda forum för dialog och samverkan eller berätta mer om hur andra jobbar.
Region Västmanland har fått ett uppdrag från SKR (Sveriges kommuner och regioner) att implementera arbetet mot mäns våld mot kvinnor i ordinarie RSS-strukturer, dvs. i kommunernas hälso- och sjukvård, äldreomsorg, socialtjänst och arbete med barn och unga.
Läs med om SKR:s kvinnofridssatsning 2021-2023 här
Nätverk
Länsstyrelsen har ett flertal nätverk inom området mäns våld mot kvinnor, där bl.a. kommunerna, polis, Region Västmanland, andra myndigheter och frivilligorganisationer ingår.
Läs mer om Länsstyrelsens arbete och nätverk här
Informationsmaterial och webbutbildning
Region Västmanland har tagit fram informationsmaterial och webbutbildningar som riktar sig främst till hälso- och sjukvården samt tandvården. Läs mer här.
Centrum mot hedersrelaterat våld
Centrum mot hedersrelaterat våld (CMHV) är ett resurscentrum i Västmanland dit du som yrkesverksam kan vända dig för konkreta råd, stöd och vägledning i enskilda ärenden och ökad kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck. Personer boende i Västmanland som är, eller riskerar att bli, utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck kan också vända sig direkt till CMHV för stöd och hjälp, med möjligheten att söka stöd anonymt. Vi hjälper alla som blir utsatta, oavsett kön, ålder eller sexuell läggning.
CMHV är en samverkan mellan länets kommuner, region, polis och Åklagarmyndigheten i Västmanland. Målet med CMHV är att barn, unga och vuxna som är eller riskerar att bli utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning av flickor och kvinnor har jämlik tillgång till specialiserat och anpassat stöd och hjälp oavsett vistelseort i länet.
CMHV är ett projekt som drivs av Länsstyrelsen Västmanland och Centrum mot våld i Västerås är huvudman för projektet.
Kontakt:
Centrum mot hedersrelaterat våld Västmanland
Telefon: 021-39 87 62, måndag till fredag 10.00-15.00
Epost: cmhv@vasteras.se
SIP-samordnad individuell planering
När en individ får insatser från både kommunen och regionen och det finns ett behov av att samordna insatserna så ska en samordnad individuell planering (SIP) erbjudas. Syftet med en SIP är att insatserna för den enskilde ska samordnas på ett bra sätt och att den enskilde ska ges möjlighet till inflytande i planeringen och genomförandet av stödinsatser, vård och omsorg.
Från och med hösten 2022 är förskolor och skolor i Västmanlands län likvärdiga samverkansparter i länets SIP-samarbete. Det innebär att förskolor och skolor i länet vid behov ska ta initiativ till SIP på samma sätt som socialtjänsten och hälso- och sjukvården är lagstadgat skyldiga att göra. En länsgemensam samverkansrutin är framtagen som beskriver hur det går till för förskolor och skolor att ta initiativ till SIP, samt delta i SIP-processens alla delar.
Här kan du ta del av mer information om SIP och ta del av rutinen.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 31 oktober 2024