Kompetensförsörjningskommunikation och arbetsgivarvarumärke
För att Region Västmanland ska uppfattas och upplevas som en attraktiv arbetsgivare i en allt hårdare konkurrens behöver vi ett tydligt arbetsgivarvarumärke. Så fortsätter vi attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare.
Ett tydligt arbetsgivarvarumärke ger oss en stabil grund, en utpekad riktning och en gemensam historia att berätta. Det ger oss samsyn och kontinuitet i vår kommunikation och gör att vi kan öka vår interna stolthet och bygga en starkare vi-känsla för alla verksamheter i regionen.
Tillsammans gör vi skillnad. Varje dag. På riktigt.
Så kan vi sammanfatta budskapet i vårt arbetsgivarvarumärke.
Vi lyfter våra medarbetare, både på bild och med citat och berättelser. När vi ska berätta om oss som arbetsgivare gör vi det utifrån tre så kallade varumärkesassociationer: Nära, Utvecklande och göra skillnad.
I Region Västmanland ägs arbetet med arbetsgivarvarumärket till lika delar av HR och Kommunikationsenheten. Här kan du läsa mer om hur arbetet med kompetensförsörjningskommunikationen fungerar och om vårt arbetsgivarvarumärke.
Arbetsgrupp och styrgrupp
Arbetet med kompetensförsörjningskommunikation utgår ifrån en styrgrupp och en arbetsgrupp med representanter från HR och Kommunikation.
Medlemmar styrgrupp
• Elin Brozén, verksamhetschef Kommunikation
• Hanna Larsson, Enhetschef HR-service
• Frida Proos, HR-strateg, Centrum för HR stab
• Elin Godin, HR-konsult HR-service
• Sofie Pettersson, Kommunikationsutvecklare, Kommunikaitonsenheten.
Syftet med styrgruppen att skapa en samsyn och en prioritering utifrån regionens övergripande mål och våra verksamheters kompetensförsörjningsbehov. Arbetsgruppen består av Frida Proos, Elin Godin och Sofie Pettersson. Arbetsgruppen planerar och genomför kommunikationsinsatser och finns som stöd i kommunikationsfrågor som rör regionen som arbetsgivare.
Exempel på kommunikationsinsatser:
- Samordnar deltagande på skolor, universitet och rekryteringsmässor.
- Samarbetar med Mälardalens universitet och till exempel studentföreningen för sjuksköterskor.
- Administrerar och utvecklar våra digitala kanaler som:
- Webben regionvastmanland.se/jobb
- Instagramkontot Region Västmanland
- Facebooksidan jobba med oss
- Samarbetar med länets studie- och yrkesvägledare, till exempel genom studiebesök och inspirationsdagar.
- Planerar och genomför regiongemensam praovecka för ungdomar.
Strategisk inriktning, varumärkeshandbok och grafisk manual
Arbetet med arbetsgivarvarumärket finns idag beskrivet i flera olika dokument, bland annat en strategisk plan och en varumärkeshandbok. I den strategiska planen beskrivs vad som styr arbetet, målgrupper, kontaktytor, strategier med mera.
Varumärkeshandboken beskriver arbetet mer praktisk och innehåller bland annat exempel på vilka bilder vi använder i vår kommunikation, vilken färg och form våra annonser har och hur vi pratar om regionen i olika kanaler.
För dig som arbetar med att producera kommunikationsmaterial finns också en grafisk manual.
Stöd och mer information
- Information om rekryteringsannonsering: Rekrytera och attrahera - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
- Information om mässor. (Rekrytera och attrahera - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
- Information om regionens Instagramkonto: Sociala medier - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
Träffa potentiella medarbetare
Vi genomför årligen en rad aktiviteter och utvärderingar för att förbättra upplevelsen för både kandidater och medarbetare.
Vi riktar oss mot grundskolor, gymnasier och högre utbildningar i länet samt synliggör regionen genom digitala och sociala kanaler för att locka fler stolta medarbetare. Internt arbetar vi aktivt för att våra arbetsplatser ska vara attraktiva, där medarbetare trivs, mår bra och ges möjlighet att utvecklas.
Möjligheter att möta framtidens medarbetare
Träffa studenter på Mälardalens universitet
Boka en utställningsplats på Karriärtorget vid högskolans entré i Västerås. Varje vecka har studenter möjlighet att besöka regionens monter för samtal och information. Din verksamhets närvaro marknadsförs via skolans kanaler som skärmar, webb och utskick. Skicka intresseanmälan till rekrytering@regionvastmanland.se
Mässor och evenemang
Regionen representeras på följande universitetsmässor:
- Högvarv Mälardalens universitet, Västerås
- Campusmässan Örebro universitet
- MedMässan Uppsala universitet
Yrkes- och verksamhetsspecifika mässor och kongresser hanteras av respektive verksamhet. Montermaterial kan bokas och lånas från Rekryteringsstöd via rekrytering@regionvastmanland.se.
Prao
Från och med 2023 har vi ett nytt koncept för att ta emot Praoelever från skolor i Västmanland.
Regionen välkomnar praoelever under höstterminen. Det rör sig om fyra perioder på en vecka vardera. Då välkomnas cirka 25 ungdomar/vecka från årskurs 9 (15 år fyllda).
Syftet med samordnad prao är att eleverna ska få en bred bild av våra många arbetsplatser och yrkesroller inför framtida studie- och yrkesval.
Tre dagar under praoveckan sker i helgrupp då eleverna får stifta bekantskap med olika verksamheter genom studiebesök. Två dagar spenderar eleverna på en specifik arbetsplats inom hälso- och sjukvård eller vid en stödverksamhet. De två dagarna på en specifik arbetsplats kan ske på alla länets sjukhus, utifrån behov och intresse. Utvalda skolor och antal platser kan variera från år till år beroende på vilka veckor skolorna beslutat att lägga sina praoveckor.
Vid frågor kontakta: elin.godin@regionvastmanland.se
Feriejobb
Varje sommar erbjuder Region Västmanland ett antal gymnasieungdomar feriearbete inom olika verksamheter. Förutom möjligheten till sysselsättning är syftet att skapa ett intresse för oss som framtida arbetsgivare och väcka nyfikenhet för framtida utbildningar inom våra olika yrken.
Kontkta rekrytering@regionvastmanland för mer information.
Nyhetsbrev
Ungefär en gång per termin kommer ett nyhetsbrev med en uppdatering av aktuella händelser, event att boka sig på med mera. Här kan du läsa de tidigare nyhetsbreven:
Nyhetsbrev oktober 2022: På gång inom arbetsgivarkommunikation
Nyhetsbrev maj 2022: På gång inom arbetsgivarkommunikation
Nyhetsbrev maj 2023:På gång inom Kompetensförsörjningskommunikation