Patientnämnden
Patienter, anhöriga och personal som vill rådgöra om eller har synpunkter på vård och omsorg kan vända sig till Patientnämnden som verkar för goda kontakter mellan patient och personer inom hälso- och sjukvården.
Patientnämnden är en fristående, opartisk instans för problemlösning. Vi arbetar för att patientens rättigheter och synpunkter ska tas till vara. Att vända sig till Patientnämnden kostar inget. Patientnämndens verksamhetsområde är den hälso- och sjukvård som bedrivs av regionen, eller genom avtal med regionen, samt den tandvård som bedrivs av regionen och den privattandvård som helt eller delvis finansieras av regionen. Dessutom ingår den hälso- och sjukvård som bedrivs av kommuner, eller enligt avtal med kommuner, och den allmänna omvårdnad enligt Socialtjänstlagen som ges i samband med sådan hälso- och sjukvård.
Patientnämnden är inget övervakande organ men försöker lösa problem genom att förmedla kontakt med vården, diskutera och föreslå lösningar. Patientnämnden har heller inte några disciplinära befogenheter och har inte något mandat att avgöra om sjukvårdspersonalen begått något fel eller inte. Det är i stället en fråga för verksamhetsansvariga.