Superanvändare
Välkommen till vår kontaktyta för dig som är superanvändare för Cosmic.
Team för superanvändare
Det finns ett team för superanvändare. För att ansluta dig till teamet, hör av dig till användarstöd. Syftet med teamet är att öka möjligheten till nätverkande superanvändare emellan. Det läggs även ut information om nya funktioner i Cosmic, samt information när Lek och Lär miljön är stängd.
Ärenden ska inte läggas i teamet utan ska gå via Cosmic-supporten.
Användarstöd
Om din enhet behöver stöttning eller övergripande frågor om Cosmic kan du ta kontakt med användarstöd.
Bra att känna till
Här kommer vi regelbundet lägga upp information som är bra att ni känner till och sprider på era enheter.
Hör av er till supporten eller användarstöd vid frågor.
Problem med återkommande dagnoteringar i tidboken
Problem med återkommande dagnoteringar i tidboken
Det finns ett känt problem i tidboken i Cosmic som gör att du inte kan lägga in återkommande dagnoteringar. Felet kommer att åtgärdas vecka 39.
För att komma runt problemet kan du:
- Ställ in tidboken på 30-dagarsvy
- Skriv in dagnoteringen högst upp i tidboken
- Kopiera dagnoteringen (Ctrl+C)
- Klicka på tabb 2 ggr så att markören hoppar till nästa dagnotering
- Klistra in dagnotering (Ctrl+V)
- Fortsätt att klicka tabb 2 ggr och Ctrl+V så långt som ni vill ha noteringen.
När du svarar på ett ärende via mejl
När du svarar på ett ärende via mejl
När du svarar på ett ärende via mejl, är det viktigt att du väljer alternativet "Svara alla". Detta säkerställer att systemförvaltaren, som ansvarar för ärendet, får en notering om ditt svar. Det underlättar också en snabbare kommunikation om ärendet
Beställning av behörighet till Cosmic
Beställning av behörighet till Cosmic
Vi har märkt att det ofta blir fel när behörigheter till Cosmic beställs, särskilt när det gäller gruppförskrivarkoder. Fel roll kopplas till gruppförskrivarkoden, vilket gör att supporten inte kan ge användaren rätt behörighet och användaren kan inte logga in i Cosmic.
Vi uppmanar därför alla att läsa instruktionen "Beställning av behörigheter till Cosmic", så att rätt val görs i HSA vid beställning.
Om du har frågor om behörigheter kan du kontakta supporten på 021-17 35 00.
Möjligheten att ha mobilt SITHS eID som inloggning i Cosmic
Möjligheten att ha mobilt SITHS eID som inloggning i Cosmic
Det finns möjlighet att logga in i Cosmic med mobilt SITHS eID.
Hur du laddar ner mobilt SITHS kan du läsa i instruktionen "Skapa och hämta mobilt SITHS eID för mobil enhet".
Dock behöver du alltid ha kortet med dig. Om inloggningssidan skulle gå ner, är reservlösningen att du ska kunna logga in med ditt SITHS-kort.
Behöver du logga in i Webcert eller Pascal med uthopp från Cosmic, behöver du ha ditt SITHS-kort för den inloggningen.
Frågor och svar
Hur gör jag för att bli ny superanvändare?
Hur gör jag för att bli ny superanvändare?
Det är ett uppdrag som du får av din verksamhetschef.
Finns det någon utbildning för superanvändare?
Finns det någon utbildning för superanvändare?
Nej, det finns ingen lärarledd utbildning, men du kan titta på eLearning-filmerna för att få en bredare kunskap om Cosmic.
Vad är mitt ansvar som superanvändare?
Vad är mitt ansvar som superanvändare?
Du kan läsa mer i ledningssystemet i dokumentet Uppdragsbeskrivning Superanvändare.
Var hittar jag presentationen från senaste superanvändarträffen?
Var hittar jag presentationen från senaste superanvändarträffen?
Du hittar presentationen från superanvändarträffen i teamet "Superanvändare Cosmic".
Utbildning
Två gånger per år försöker vi på användarstöd att hålla en träff för nya superanvändare där vi går igenom superanvändarens uppdrag och hur förvaltningen för Elektronisk journal ser ut.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 29 april 2025