SITHS
SITHS-kortet är din elektroniska tjänstelegitimation som du använder för att identifiera dig. Kortet kan både användas fysiskt som passerkort och elektroniskt för att logga in i olika IT-system.
SITHS är anpassat till alla nationella tjänster inom e-hälsa, vilket gör att du kan komma åt information och logga in system vart du än befinner dig i landet. Region Västmanland använder bland annat SITHS-korten för åtkomst till den elektroniska journalen (Cosmic), nationella tjänster (exempelvis NPÖ och Pascal), HSA-katalogen och för passage.
Ditt SITHS-kort och dess koder är en personlig värdehandling. Skydda kortet och koderna så att ingen annan kan använda kortet. Enbart du som användare ska ha koderna till ditt kort. All aktivitet med ditt kort loggas och otillbörlig aktivitet betraktas som dataintrång.
Boka tid och hämta SITHS-kort
En kortbeställning måste finnas för att en person ska få ett SITHS-kort. HSA-redaktören eller chefen på enheten beställer SITHS-kortet.
Passagebehörigheter beställs via Drift- felanmälan och beställning
Nedan hittar du information om hur du bokar tid och hämtar ut SITHS-kort på respektive sjukhus:
Korthandläggning Västerås
Korthandläggning Västerås
E-leg/eTjänstekort, ing 14A, Västmanlands sjukhus Västerås
Observera att e-leg har flyttat och finns från den 2 september vid Ingång 14A, nära restaurang Höjdpunkten, Ingång 18. Se karta här
Telefontid: mån-fre kl. 10-12, tel: 021-17 59 68
Öppettider: mån-fre kl. 7-16 (vid sjukdom och semester kl. 7-12, 13-16)
Mailadress: e-leg@regionvastmanland.se
Reservkortshandläggare finns även på varje vårdcentral som hanterar reservkort till sin personal.
Drop-in fotografering utförs i fotostationen vid ing 14A, under kontorstid, kl 7-16. Ingen tidsbokning krävs.
Observera att fotostationen har flyttats och finns vid Ingång 14A.
Om du ändå behöver boka tid för fotografering av särskilda skäl i Västerås, använd denna länk: TimeCenter Var noga med att avboka fotograferingstiden vid förhinder.
Om ni är fler än fyra personer som ska hämta ut reservkort vid samma tillfälle så behöver ni boka tid.
Korthandläggning Köping
Korthandläggning Köping
Vårdadministrativa enheten, plan 5, Västmanlands sjukhus Köping
Beställning sker av behörig beställare
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 8-12 och 13-14:30, Lunchstängt kl. 12-13
Drop-in: Måndag kl. 9-10 och Onsdag kl. 13:30-14:30
Telefontid: Måndag-Fredag kl. 8-12 och 13-14:30, tel: 0221-26516
Mejladress: e-leg.koping@regionvastmanland.se
Tidsbokning via länk: E-legitimation Köping
Förändrade öppettider:
- Onsdag 11/12: kl. 8-10, 13-14:30
- Torsdag 12/12: kl. 8-12
- Onsdag 18/12: kl. 8-12
- Torsdag 19/12: kl. 8-12
Korthandläggning Sala
Korthandläggning Sala
Västmanlands sjukhus i Sala
- Fotografering ordinarie SITHS-kort: Tidsbokning via tfn 0224-583 71
- Utlämning av reservkort och aktivering av ordinarie SITHS-kort: Enligt överenskommelse, ring tfn 0224-583 71
- Aktivering av passage på reservkort och ordinarie SITHS-kort: Enligt överenskommelse, ring tfn 0224-583 71
- Mailadress: reception.sala@regionvastmanland.se
Rättspsykiatrin Sala
OBS! Gäller endast personal anställd inom Rättspsykiatri Sala
- Lotta Hammarström, tel: 0224-582 92
- Mailadress: lotta.hammarstrom@regionvastmanland.se
- Helene Stenman, tel: 0224-585 89
- Mailadress: helene.stenman@regionvastmanland.se
Korthandläggning Fagersta
Korthandläggning Fagersta
- Kontaktperson: Maria Liljegren, Ögonmottagningen Fagersta, tel: 0223-47357, mailadress: maria.liljegren@regionvastmanland.se
- Korthandläggningstider: Måndag-torsdag 15:00-15:30
Akut reservkort (efter kontorstid) gäller personal i hela länet
Akut reservkort (efter kontorstid) gäller personal i hela länet
Om ditt SITHS-kort/eTjänstekort är trasigt eller förlorat kan du få ett tillfälligt reservkort med begränsad giltighetstid. Observera att tillfälliga reservkort enbart ges ut vid akuta situationer och saknar passagebehörigheter.
Kontakta Akutmottagningen i Västerås genom att söka personal på sökare 1922 och bestämma en tid när du kan komma och hämta reservkortet. Om du ringer från ett internt nummer, tryck 51922. Om du ringer från extern telefon, ring sökare 1922 via växeln.
OBS! Medtag giltig, fysisk svensk id-handling vid uthämtning av reservkortet. Tänk på att passage och behörigheter hanteras på respektive enhet, inte på Akutkliniken.
Ny process för ordinarie SITHS-kort
Ny process för ordinarie SITHS-kort
Följande gäller efter 25 januari:
- Om du fotograferar dig för ett ordinarie SITHS-kort så kommer SITHS-kortet sedan att skickas till din folkbokföringsadress. Då är kortet inaktivt.
- Du behöver aktivera ditt SITHS-kort genom att besöka en korthandläggare där du fotograferade dig.
- Vid aktiveringen väljer du en PIN-kod (6-8 siffor) som du använder som Legitimeringskod till kortet.
- Du måste ta med en svensk giltig, fysisk id-handling när du aktiverar ditt SITHS-kort.
Frågor och svar
Beställning av SITHS-kort
Beställning av SITHS-kort
- För att beställa ett ordinarie kort, reservkort (till personer med kortare uppdrag än 6 mån) eller en ny PUK-kod till ditt befintliga ordinarie kort, kontakta din HSA-redaktör på din arbetsplats.
- Drop-in fotografering utförs i Västerås i vid ing 14A, under kontorstid, kl 7-16. Ingen tidsbokning krävs. För information om fotografering på övriga sjukhus, se Boka tid och hämta SITHS-kort.
- Beställ tid för fotografering för ordinarie SITHS-kort eller hämta reservkortet hos närmaste korthandläggare, se Boka tid och hämta SITHS-kort.
- Tänk på att beställa kort och fotografera dig i god tid. Tillverkning, handläggningstid och leveranstid för ordinarie kort kan uppgå till 3 veckor.
- Kortleverantören skickar ditt ordinarie SITHS-kort till din folkbokföringsadress, utan eftersändning.
- Det ordinarie SITHS-kortet levereras inaktivt och utan kodkuvert. Du måste aktivera SITHS-kortet hos närmaste korthandläggare på något av sjukhusen, se Boka tid och hämta SITHS-kort.
- Kodkuvertet till reservkortet får du vid uthämtning av reservkortet.
Uthämtning och aktivering av kort
Uthämtning och aktivering av kort
- Du måste personligen hämta ut och aktivera ditt eget SITHS-kort.
- Medtag en fysisk svensk giltig id-handling. Digitala id-handlingar godtas inte.
- Om du inte äger en svensk giltig id-handling och ska hämta ett reservkort sker identifiering via intygsgivning. Intygsgivare bör vara personens chef.
- För mer information om identifieringsrutiner, se Ledningssystemet: SITHS – förutsättningar och identifieringsrutiner.
- För information om uthämtnings/aktiveringsställen och öppettider, se Boka tid och hämta SITHS-kort längre upp på sidan.
- Aktivering av ordinarie SITHS-kort sker på något av sjukhusen där fotografering utfördes.
- Vid aktivering av ditt ordinarie SITHS-kort ska du själv välja en kod, 6-8 siffror, som du kommer ihåg.
- Vid uthämtning av ett reservkort så får du ett reservkort och ett kodkuvert som hör till kortet. Kom ihåg att spara kodkuvertet till reservkortet!
- SITHS-kortet och dess koder är en personlig värdehandling!
Aktivera reservkort
Aktivera reservkort
När du kvitterat ut ett reservkort, så måste du själv aktivera det med hjälp av dina kortkoder. Detta måste göras på en gång innan du använder ditt reservkort.
När du hämtar ut ditt reservkort, så ska du också få en instruktion för hur du laddar ner certifikat på reservkortet.
Se ledningssystemet – Nedladdning av SITHS eID-certifikat till reservkort
Kontrollera giltighetstid
Kontrollera giltighetstid
Ordinarie kort med foto har en giltighetstid på 5 år. Reservkortets giltighetstid varierar.
- På ordinarie kort med foto finns ett datum tryckt på kortet, som talar om hur länge kortet är giltigt.
- För reservkort är det SITHS eID-certifikatens giltighetstid som är intressant. Logga in på Mina sidor via SITHS eID-programmet på datorn för att kontrollera giltighetstiden, eller se ledningssystemet – Kontroll av SITHS-kort
- Ett meddelande visas i god tid innan giltighetstiden på dina certifikat går ut vid inloggning i något system med SITHS-kort. Du behöver då kontakta din HSA-redaktör.
Förnya ordinarie SITHS-kort
Förnya ordinarie SITHS-kort
Kontakta din HSA-redaktör minst 45 dagar innan giltighetstiden på kortet går ut. Din HSA-redaktör kan då beställa ett nytt ordinarie kort till dig. Därefter fotograferar du dig i en fotostation eller beställer tid för fotografering på något av sjukhusen i regionen.
Trasigt kort
Trasigt kort
Om du misstänker att ditt kort är trasigt, Se ledningssystemet – Kontroll av SITHS-kort
Om du konstaterat att ditt kort är trasigt enlig avsnittet ovan så behöver du:
- Kontakta din HSA-redaktör på din arbetsplats.
- Om behov finns av ett reservkort utanför kontorstid ta kontakt med Akutkliniken på sökare 1922.
- Lämna ditt trasiga kort till korthandläggarna på: e-leg/eTjänstekort, Ing 14A, Västmanlands sjukhus Västerås. Bifoga uppgift om vems kort det är och att det ska makuleras.
Byte av kod
Byte av kod
Du kan när som helst välja att byta din kod, men tänk på att koden måste bestå av 6-8 siffror.
Se ledningssystemet – Upplåsning och byte av säkerhetskod till SITHS-kort
Låsa upp kort
Låsa upp kort
Om du skrivit fel kod för många gånger så låser du koden. Då behöver kortet låsas upp.
Du som har ett nytt ordinarie SITHS-kort som aktiverats år 2024 kan låsa upp ditt kort hos en korthandläggare på något av sjukhusen i regionen, se information om korthandläggning under "Boka tid och hämta SITHS-kort". Ta med en en fysisk, svensk giltig id-handling och ditt SITHS-kort för att låsa upp ditt kort. Upplåsning hos korthandläggare kan endast ske för kort som har denna text tryckt på kortet: Produkt: 709.
Du som har ett äldre ordinarie SITHS-kort (aktiverat före 2024) kan låsa upp kortet med den PUK-kod som står i det kodkuvert som tillhör kortet. Se ledningssystemet – Upplåsning och byte av säkerhetskod till SITHS-kort
Om du har glömt dina koder och tappat bort ditt kodkuvert som tillhör ditt ordinarie SITHS-kort så behöver du kontakta HSA-redaktören på din enhet. HSA-redaktören beställer då en PUK-kod till dig som skickas som ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress. När du hämtat ut PUK-koden följer du ovanstående instruktion för upplåsning och byte av säkerhetskod till SITHS-kort.
Om du har glömt koder och tappat bort ditt kodkuvert till ditt reservkort behöver du kontakta HSA-redaktören på din enhet som får beställa ett nytt reservkort till dig.
Avslut av anställning
Avslut av anställning
När du slutar din anställning inom Region Västmanland ska du omgående återlämna ditt SITHS-kort till din närmaste chef eller kort/behörighetsbeställare.
Denne ska klippa itu kortet genom chippet och ansvarar även för att kortet omgående skickas till korthandläggarna hos e-leg/eTjänstekort, ing 14A, Västmanlands sjukhus Västerås, för makulering. Bifoga uppgift om vems kort det är som ska makuleras. Detta gäller både ordinarie kort och reservkort.
Förlorat kort
Förlorat kort
Anmäl detta omgående till e-leg/eTjänstekort så att kortet kan spärras, på e-post: e-leg@regionvastmanland.se
Krav för att få ett SITHS-kort
Krav för att få ett SITHS-kort
Dessa korttyper används:
- Ordinarie kort, försett med foto och logotype, giltighetstid 5 år. Används vid uppdrag som är längre än 6 månader. Du behöver vara 18 år, ha ett svenskt personnummer, en svensk giltig id-handling samt ha en folkbokföringsadress i Sverige för att kunna få ett ordinarie SITHS-kort.
- Reservkort, utan foto men försett med logotype och texten "Reservkort". Används vid uppdrag som är kortare än 6 månader. Reservkort har en begränsad giltighetstid, max 6 månader, som kan förlängas vid särskilt behov. Du behöver vara 15 år för att få ett reservkort med tillitsnivå 2 och 18 år för att få ett reservkort med tillitsnivå 3.
- För mer information om förutsättningar, se Ledningssystemet: SITHS – förutsättningar och identifieringsrutiner
Kortläsare för SITHS-kort
Kortläsare för SITHS-kort
Vi rekommenderar kortläsaren Omnikey 3121 (stående), som kostar omkring 200-300 kr. Kontakta Region Västmanlands IT-Support på telefon 021-17 35 00 för att få tillgång till drivrutiner.
Skaffa mobilt SITHS eID
OBS! Du behöver ha ett ordinarie SITHS-kort för att kunna skaffa ett mobilt SITHS eID + SITHS eID för Windows på din dator.
Har du en äldre mobil? Här kan du läsa om kraven på mobila enheter.
Gör så här:
- Ladda ner SITHS eID-appen till din mobila enhet: SITHS eID i Appstore eller SITHS eID i Playstore.
- Stoppa i SITHS-kortet i kortläsaren till din dator och öppna Mina sidor för SITHS på din dator.
- Klicka på Logga in, välj SITHS eID på denna enhet och ange din Legitimeringskod.
- Välj Hämta mobilt SITHS, följ instruktionen och hämta mobilt SITHS eID till din mobila enhet.
Detaljerad Instruktion för hur du hämtar ett mobilt SITHS eID
Använd mobilt SITHS eID
Alla IT-tjänster som använder SITHS-kort för autentisering behöver ansluta och anpassas till SITHS nya autentiseringslösning. Den nya autentiseringslösningen innebär högre säkerhet, modernare teknik och ger stöd för mobila plattformar.
De IT-tjänster som anslutit sig kan logga in med SITHS-kort precis som tidigare eller med mobilt SITHS eID. Mobilt SITHS eID innebär att du på ett säkert sätt kan autentisera dig och logga in via mobila enheter, till exempel mobiltelefon och surfplatta. Men, det kommer även i fortsättningen att krävas ett fysiskt SITHS-kort för att kunna skaffa ett mobilt SITHS eID.
De IT-tjänster som inte kan ansluta till SITHS nya autentiseringslösning behöver anpassas för Minidriver. De IT-tjänster som anpassas för Minidriver kan logga in med SITHS-kort men ej med mobilt SITHS eID.
Lokala IT-tjänster där du kan logga in med SITHS-kort eller mobilt SITHS eID:
- Citrix
- Cosmic
- EnterMedic
- HKS
- HSA
- Hälsosamtal
- Loggkoll
- Medrave
- Nova
- Privera
- Sesam2
- Smittspårningsverktyget
- Spärr
- Symfoni
- ULF
- Verasyl
- webSesam
- Instruktion för hur du loggar in i ett IT-system som anslutit sig till autentiseringstjänsten: Centuri (regionvastmanland.se)
- Instruktion för hur du hämtar ett mobilt SITHS eID: Centuri (regionvastmanland.se)
Exempel på nationella IT-tjänster där du kan logga in med SITHS-kort eller mobilt SITHS eID:
NPÖ, 1177 Vårdguidens e-tjänster, Stöd och behandling, eFrikort
Om du vill ha mer specifik information om hur inloggningen ser ut i den IT-tjänst som du använder, kontakta respektive förvaltning.
För information om hur du skaffar mobilt SITHS eID och hur inloggningen kan gå till, se denna film:
Logga in med SITHS-kort eller mobilt SITHS eID
Tänk på att du behöver ha behörighet i det IT-system som du ska logga in i.
Om du vill ha mer specifik information om hur inloggningen ser ut i den IT-tjänst som du använder, kontakta respektive förvaltning.
Instruktion för hur du loggar in i ett IT-system som anslutit sig till autentiseringstjänsten.
För inloggning via Citrix, se Fjärråtkomst
Tekniska förutsättningar - SITHS-kort
För att kunna använda ditt kort krävs en kortläsare som är kopplad till din dator samt programvara installerad som stödjer din e-legitimation.
För PC gör såhär:
OBS! Det är viktigt att ladda ner drivrutiner till kortläsaren innan kortläsaren ansluts till datorn.
- Ladda ner drivrutiner till kortläsaren
- Klicka på öppna och kör sedan igång installationen.
- Stoppa i kortläsaren i ett USB-uttag på datorn.
- Ladda ner SITHS eID för Windows
För MAC gör såhär:
Du behöver inte ladda ner några drivrutiner för kortläsare om du använder Mac. Du behöver ha ett SITHS-kort där det står Produkt: 6XX eller 7XX tryckt på kortet för att kunna använda SITHS eID till Mac.
- Stoppa i kortläsaren i ett USB-uttag på datorn. Drivrutiner installeras automatiskt.
- Ladda ner programmet SITHS eID till MAC
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 25 oktober 2024