Läkarstudenter
Region Västmanland erbjuder kliniska utbildningsplatser för läkarstudenter från Uppsala och Örebro universitet. Placering sker både inom slutenvård och inom primärvård. Under respektive Universitetsblock nedan, kan du läsa mer inför din placering.
Observera!
Studentboendet i Västerås är stängt
sedan den 1/1-24!
Övergripande information inför din praktik - Västerås slutenvård
Kom ihåg!
- Ta med giltig id-handling, namnskylt och hänglås första dagen.
- Ta med ditt SITHS-kort (e-tjänstekort) som du fått från skolan samt tillhörande koder. Du behöver gå till Ingång 14A (E-legitimation) för att ladda ner passagebehörigheter samt ladda ned certifikat på ditt SITHS-kort om du inte varit hos oss tidigare. E-leg finns i samma byggnad som personalrestaurang Höjdpunkten, Ingång 18. Ingången heter 14A och ligger till höger om ingång 18. Vid ingång 14A finns en ringklocka som du använder. Följ skyltarna mot ingång 14 för att hitta.
Sjukanmälan/frånvaro
Blir du sjuk, försenad eller på annat sätt inte kan komma till praktiken, meddela respektive handledare/administratör på den klinik du har din placering.
Boende
Studentboendet i Region Västmanland har stängt. Studenter behöver dagspendla förutom i de fall adekvat dygnsvila inte kan tillgodoses.
Resor/transport
Buss 773, 774 och 874 går från Centralstationen i Uppsala och stannar vid sjukhuset i Västerås, Skiljebomotet och Knektgatan. Se bifogade kartor. Kör du egen bil, kan parkeringskort köpas digitalt. Om man önskar reseersättning, lämnas kvitto på bussresor till ALF-kansliet i Uppsala.
Lunch
Restaurang Höjdpunkten finns på sjukhusområdet. Vi huvudentrén finns Café Bigarrå. I Psykiatrihuset finns även Café le Coin som serverar diverse lunchrätter. Du kan givetvis ta med dig lunch och äta på respektive klinik där du har din placering.
AT-centrum
AT-centrum finns på ingång 1, våning 11. På AT-centrum finns kök, matsal och tillgång till arbetsplatser för den som önskar. Om du väljer att använda AT-centrums lokaler, delar du med alla andra användare framförallt AT-läkare, på ansvaret att hålla det snyggt och rent samt t ex hjälpa till att plocka i och ur diskmaskiner. Matsal och kök kan vid enstaka tillfällen vara bokade på grund av utbildningar för AT-läkare - information om detta sätts upp i god tid på synliga platser på AT-centrum. Arbetskläder hämtas ut på respektive klinik. På AT-centrum finns omklädningsrum som får användas. Man kan även använda omklädningsrummet på respektive arbetsplats. Dörrarna till AT-centrum är öppna under dagtid kl. 08.00-16.00.
Kommer du inte in på AT-centrum ska du kontakta Studierektor på följande mejl: studierektor.lakarstudenter@regionvastmanland.se eller via telefon 021-175972.
Apotek
Apotek finns i entréhallen. Öppettider: måndag – fredag 08:00-16:30.
Bibliotek
På plan 0, ingång 1 (huvudentrén), finns ett medicinskt bibliotek med facklitteratur, tidskrifter inom medicin och omvårdnad samt olika databaser för att söka efter litteratur och vetenskapliga artiklar. Här finns också ett allmänt bokbestånd med skön-, fack- och barnlitteratur och ljudböcker.
Öppettider: måndag-torsdag 09:00-17:00 samt fredag 10:00-16:00.
Sjukhuspräst
I händelse att du under din tid hos oss känner att du behöver mer hjälp och stöd i jobbiga situationer som kan uppstå, utöver vad din handledare kan ge, är du välkommen att kontakta Sjukhuskyrkan på telefonnummer 021-17 38 37.
Klinikinformation
Klicka på läkarstudent Uppsala och ta del av klinikernas information som sin verksamhet.
Kontakt
Vid frågor eller problem som uppstår kan du kontakta Studierektor för läkarstudenter inom Region Västmanland: tel 021–175972 eller via mejl: studierektor.lakarstudenter@regionvastmanland.se
Välkomna till oss i Region Västmanland!
Studierektor för läkarstudenter
Övergripande information inför din praktik - Köpings slutenvård
Inför din placering i Köping
Du tillhör de läkarstudenter som under terminen kommer att bli placerad i Köping.
Ditt schema utgår från läkarnas arbetstider, måndag – torsdag 07.30 – 16.15, fredag 07.30 – 15.00. Du kommer att få ett mejl med praktisk information inför att du börjar din placering. Namn på dina handledare och mer detaljerat schema får du när du kommer.
Läkarna har vanligen gemensamt morgonmöte kl. 08.00. Klinikmöte med föreläsningar tisdagar och onsdagar. Läkemedelsinformation torsdagar. Rond på avdelning kl. 09.00
Vi träffas vid huvudentrén, entré 1 kl 07.45
Vi kommer då att gå igenom de praktiska detaljerna med passerkort och inloggningsuppgifter samt presentera medicinkliniken.
Boende
Vi har reserverat ett rum på STF Vandrarhem Tre Knektar som ligger på promenadavstånd från sjukhuset. Det är bokat från kvällen innan du börjar här.
Rumsbokning med information sänds till din mailadress innan din placering.
Inför din placering här vill vi att du i god tid bekräftar att du tagit del av rumsbokningen.
OBS! Om du ändrar din placering eller måste avboka ditt boende är vi tacksamma om du gör det snarast eller senast 3 veckor innan din placering här.
Efter kontakt med Vandrarhemmet för incheckning får du en kod till ytterdörren. Rumsnyckeln lägger de sedan i ett fack där du kan hämta den.
Öppettider
09.00-12.00 och 13.00-14.00 vardagar
Telefon reception 0221-244 95, mobil 070-922 42 11
Telefontid 08.00-20.00 alla dagar
Incheckning Enligt överenskommelse per telefon med receptionen
Besöksadress Ågärdsgatan 2D, 731 32 Köping
Rummet disponerar du under hela tiden du är i Köping. På rummet finns pentry med köksredskap och toalett. Gemensam dusch i korridoren. På rummet finns även kabel-TV, nätuppkoppling och storbilds-LCD.
Sjukhus/klinikinformation
Medicinkliniken har en medicinsk akutmottagning med dygnet-runt-verksamhet och ca70 vårdplatser i Köping, fördelade på en hjärtintensivavdelning och tre internmedicinska vårdavdelningar med profilering hjärta/lungor, stroke/rehabilitering och gastroenterologi/nefrologi/hematologi
Övrig verksamhet är dagmedicin, AH-team (avancerad hemsjukvård), Närvårdsteam, KOL- och sviktsteam, infektionskonsult samt fys.lab.
Mer information om sjukhuset, dess utbud, parkering (inkl. karta) och våra enheter som du kan behöva får du på www.1177.se/Vastmanland/hitta-vard/kontaktkort/Vastmanlands-sjukhus- Koping/
Resor/transport
Järnvägs-/busstation cirka 5 minuters gångavstånd från sjukhuset.
Om du önskar reseersättning tar du kontakt med GU-ALF-kansliet i Uppsala.
Att ha med
- Medtag legitimation
- Namnskylt
- SITHS-kort (e-tjänstekort) med koder
- Bekväma skor och ett hänglås till det klädskåp du får låna.
Sjukanmälan/frånvaro
Om du blir sjuk, försenad eller får annat förhinder under din placering hos oss vill vi att du ringer till Astrid Sundlöf, tfn 0221-26140 och meddelar detta, om inget svar fås, ring till Gunilla Dahlkvist tfn 0221-26125
Om Köping – uppleva och göra
Här får du tips! Kultur, fritid & natur - Köpings kommun (koping.se)
Väl mött!
Astrid Sundlöf
Utvecklingssjuksköterska
astrid.sundlof@regionvastmanland.se
Tel 0221-261 40
Gunilla Dahlkvist
Administrativ sekreterare
gunilla.dahlkvist@regionvastmanland.se
Tel 0221-261 25
Läkarstudent Uppsala
Information inför din placering på klinik
Nedan hittar du information inför din placering på klinik. Observera att förkortningen LP6 menas det nya 6-åriga läkarprogrammet.
Studentmottagning/Auskultationsmottagning T5 (LP6)
Studentmottagning/Auskultationsmottagning T5 (LP6)
Välkommen till studentmottagning på Västerås sjukhus Medicinklinik!
Under VT24 är studentmottagningen förlagd på hjärtmottagningen. Ni kommer parvis och har varsitt patientbesök à 60 minuter, tillsammans med en handledande kardiolog. Ni kommer att gå igenom patienten tillsammans innan och ha tid för återkoppling efteråt. Ni kommer att skriva en avidentifierad journalanteckning i word, som er handledare ger feedback på via mail. Ni är själva ansvariga för att registrera lämplig EPA i Ortrac, men handledarna är informerade om att det ska ske.
På eftermiddagen auskulterar ni med er handledare på deras mottagningsbesök. Det är klinisk fysiologisk rond på onsdag eftermiddag, där framför allt knepiga ekokardiografiska frågor diskuteras. Ni får gärna följa med på det! Om handledaren har få mottagningsbesök inbokade finns möjlighet att auskultera på hjärtdagvården, dit patienter kan komma för t.ex. behandling av dekompenserad hjärtsvikt, planerad elkonvertering av flimmer och liknande.
För att vi ska kunna utveckla vårt studentmottagande är jag tacksam om ni fyller i en kort, anonym utvärdering som ni kommer få i ett separat mail.
Ni kommer att tas emot av Catharina Ohlsson, som är studentansvarig sekreterare. Catharina möter upp er på AT-centrum, ingång 1, våning 11, kl 08.00.
(Lättast går ni till målpunkt C och tar hissen till våning 11)
Kontaktuppgifter:
Catharina Ohlsson, studentansvarig läkarsekreterare catharina.ohlsson@regionvastmanland.se
Johan Wadsö, ST-läkare internmedicin/gastroenterologi johan.wadso@regionvastmanland.se
Lovisa Maxwell, ST-läkare internmedicin/lungmedicin lovisa.maxwell@regionvastmanland.se
Blir du sjuk eller försenad var snäll och meddela catharina.ohlsson@regionvastmanland.se via mail eller telefon 021-17 50 55.
Hör gärna av dig vid funderingar!
Proppvecka T5, Västerås (LP6)
Proppvecka T5, Västerås (LP6)
Välkommen till din proppvecka!
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl 09:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen.
Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om man går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation), med sitt SITHs-kort från skolan för att få de behörigheter man ska ha innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen.
Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om proppveckan, skickas via e-post veckan innan.
Johan Wadsö, johan.wadso@regionvastmanland.se
Kandidatansvarig Underläkare ST, Medicinkliniken, Västerås
Tel 021-17 30 00, be växeln söka
Hud, Västerås - läkarstudent T7
Hud, Västerås - läkarstudent T7
Välkommen till hudkliniken i Västerås
Här kommer lite information om hudsjukvården i Västmanland
Hud- och venereologisjukvården i Västmanland är centraliserad till Västmanlands sjukhus Västerås bortsett från att viss ljusbehandling ges vid länsdelssjukhusen i närsjukvårdens regi.
Vår verksamhet är till övervägande delen poliklinisk och kliniken förfogar inte över några egna slutenvårdsplatser dock kan vid behov patienter läggas på infektionskliniken i första hand
Patientklientelet omfattar alla åldrar och kliniken samarbetar i gränsområden med flera andra kliniker såsom barn-, reumatolog-, kvinno-, kirurg- och öronkliniken samt smittskyddsenheten.
Under ett år tar vi emot cirka 22 000 besök fördelade på cirka 12 000 läkarbesök och 10 000 sjukvårdande behandlingar
Vi kan inom den dermatologiska specialiteten erbjuda behandlingar med excisionskirurgi, fotodynamisk terapi, laserbehandling, cytostatika och olika former av lokalbehandlingar. Vi kan även på vår behandlingsenhet erbjuda ljusbehandlingar.
Vi hoppas du kommer att trivas hos oss och att din tid hos oss blir lärofylld.
Lite praktisk information
Hudkliniken hittar du vid ingång 5, den högra flygeln på ”gamla” lasarettet.
Första dagen på din placering börjar du klockan 08:00, sitt ned och vänta vid hudklinikens reception, så kommer vi och tar emot dig. Därefter tar vi en rundvandring på kliniken.
Ta med din namnskylt!
Har du några ytterligare frågar kan du kontakta oss via mail eller telefon
Susanne Hart
kliniksekreterare
tfn 021-17 50 82
susanne.hart@regionvastmanland.se
Zerina Durakovic
Verksamhetschef
tfn 021-17 42 51
zerina.durakovic@regionvastmanland.se
Onkologi, Västerås - läkarstudent T7
Onkologi, Västerås - läkarstudent T7
Välkommen till onkologikliniken Västerås!
Onkologkliniken är en länsövergripande klinik med verksamhet i Västerås.
Vi tar hand om patienter med tumörsjukdomar och erbjuder adjuvant, kurativ och palliativ behandling samt tillgodoser deras behov av kontroller och information.
Kliniken ska bistå andra kliniker i utrednings- och diagnosarbete.
Ett omfattande samarbete finns med patologi- och radiologiklinikerna. Dessutom har onkologikliniken specialistronder med andra kliniker varje vecka. Samarbete finns också med UAS, KS och USÖ. Kliniken arbetar efter nationella vårdprogram.
Kliniken består av:
Onkologimottagningen, ingång 31 via barnkliniken eller följ markering ”K” från huvudentrén.
Ingång 34 är stängd under hösten-23 pga ombyggnation. Dagvårdsenheten (DVA), ingång 34, plan 4.
Strålbehandlingsenheten, ingång 34, plan 1.
Vårdavdelning 80, ingång 34, plan 7.
Praktisk information
Studierektor för samtliga läkarkandidater inom regionen är Johanna Gmeiner. För kontakt maila: johanna.gmeiner@regionvastmanland.se
Dagspendling går med buss 773, 774 och 874 från Centralstationen i Uppsala och stannar vid sjukhuset i Västerås, Skiljebomotet och Knektgatan. Kör du egen bil, kan parkeringsbiljett köpas digitalt. Om man önskar reseersättning, lämnas kvitto på bussresor till GU-ALF-kansliet i Uppsala.
Arbetstiden för läkarstudenter är 08:00-16:00 förutom första dagen på placeringen. Varje dag blir ni hämtade av ansvarig handledare på mottagningen.
Lunch: Medtag egen matlåda alternativt finns personalrestaurang och kiosk på sjukhusområdet.
Glöm inte att ta med din namnskylt.
Vid sjukfrånvaro, anmäl till receptionen på telefonnummer 021-17 52 95 eller 021-
174317.
För att få behörigheter upplagda på ditt SITHS-kort, gå till Regionhuset, ingång 4 (E- legitimation), innan ni kommer till mottagningen. Glöm inte att ta med legitimation.
Se nedan för preliminärt schema för placering på kliniken. Eventuella schemaändringar kan ske beroende på bemanning. Ett personligt schema erhålles första dagen alt skickas det via mail till berörd student.
Vecka 1
Måndag
Mottagning
Kl 08:10-8:30 Visning av mottagningen samt vart arbetskläder finns.
Handledare kommer att visa dig var arbetskläder finns för att därefter lotsa dig till ansvarig handledare. Ni träffas på Onkologimottagningen.
Kl 08:30-16:00 handledning av läkare som har mottagningsbesök
Tisdag
Strålbehandlingen
Kl. 08:00-16:00 Strålbehandling, du får ett separat schema.
Onsdag
Mottagning
Kl. 8:00-12:00 handledning med sjuksköterska på DVA (dagvårdsavdelning för cytostatikabehandlingar)
Kl. 13:00-16:00 mottagning samt MDK.
Torsdag
Mottagning
Kl 08:30-16:00
Mottagningsarbete samt MDK.
Vecka 2
Måndag – torsdag
Avdelning 80
Kl 09:00-16:00
Ronder, in- och utskrivningar och avdelningsarbete tillsammans handledare.
Kontakt
Huvudhandledare på onkologikliniken är
överläkare Raya Natik, raya.natik@regionvastmanland.se
Verksamhetschef onkologikliniken är
Helena Granstam Björneklett, helena.granstam-bjorneklett@regionvastmanland.se
Ortopedi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Ortopedi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Välkommen till Ortopedkliniken!
Du hälsas varmt välkommen till ortopedkliniken för din VFU-placering i termin 6. Första dagen träffar du Catarina Jakobsson kl. 07.15 för praktisk genomgång, nycklar, ombyte med mera. Du visas runt i lokalerna, var man äter lunch etc. När vi är klara får du gå in till läkarnas dagliga morgonmöte kl. 8.00 med efterföljande röntgenrond. Därefter följer du med din anvisade handledare efter det schema som du fått av Albert från Universitetet.
ORTOPEDKLINIKEN I KORTHET
Ortopedkliniken har mottagningar i Västerås, Köping, Fagersta och Sala. Vi bedriver specialistsjukvård och har en operativ sektion för trauma, en för elektiva patienter och en för slutenvårdsverksamhet. Vi är idag cirka 48 läkare varav en stor del är pre- AT och under sin ST-utbildning utöver specialister och överläkare. På kliniken har vi cirka 19 900 öppenvårdsbesök, 16 500 traumabesök samt cirka 5 700 operationer varav 2 250 dagkirurgiska och 2 300 elektiva årligen. Du kommer att få prova på de flesta områdena som operation, akutmottagning och tidsbokad mottagning tillsammans med handlare. Vi har även en stor rehabavdelning med cirka 1 900 nybesökremisser årligen utöver planerade återbesök som arbetar tätt ihop med läkarkåren. Du kommer att genom dessa kontakter på kliniken få ytterligare tillfällen att träna på det interprofessionella lärandet. Vi har utöver detta även en stor kår av undersköterskor som arbetar tätt kring patientvård som t ex gipstekniker, provtagning etc samt medicinska sekreterare som finns tillgängliga för ev frågor eller funderingar.
Boende och resor
Tyvärr så finns det inget boende här i Västerås, vänligen se den allmänna informationen som finns på Studentportalen i Uppsala, gäller även resor.
ÖVRIGT
All frånvaro handläggs i samråd mellan dig, din handledare och ansvarig på ditt lärosäte.
Vi har hygienrestriktioner på Ortopedkliniken som innebär att man inte får ha hängande örhängen, armband, klocka eller ringar. Långt hår ska vara uppsatt.
Sjukanmälan
Sjukfrånvaro samt övrig frånvaro ska anmälas till
Anita Andersson, medicinsk sekreterare
anita.andersson@regionvastmanland.se 021-17 35 09
Ansvarig handledare
ST-läkare Johanna Edlund johanna.edlund@regionvastmanland.se
Ansvarig administrativ kontakt
Catarina Jakobsson, medicinsk sekreterare
catarina.jakobsson@regionvastmanland.se 021-17 67 87
Gå till ingång 1, förbi kafeterian ut till ingång 2 till Ortopedmottagningen och fråga i receptionen på höger sida efter Catarina när ni kommer första dagen.
KURT
Glöm inte att Kurta din placering hos oss!
Reumatologi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Reumatologi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Praktisk information gällande klinisk placering vid Reumatologkliniken, Västmanlands sjukhus Västerås
Hej och välkommen!
Från och med HT 2024 är regionplaceringen på reumatologmottagningen i Västerås tre heldagar. Första dagen, tisdag, börjar du kl 08:00 med att gå till e-leg/e-tjänstekort för att lägga till dina behörigheter på ditt kort som du behöver under praktiktiden. Följ skyltarna mot Restaurang Höjdpunkten, ingång 18. Därefter följer du skyltningen mot e-leg och ingång 14 A. Hitta till sjukhuset i Västerås (regionvastmanland.se)
Ta med dina koder till SITHS-kortet så att du kan ladda ner Region Västmanlands certifikat. Ta även med din namnskylt. Därefter kommer du till reumatologmottagningen, cirka kl 08:15, övriga dagar onsdag – torsdag är du hos oss
kl 08:00 – 15:00.
Reumatologmottagningen ligger på entréplanet till vänster i huvudentrén. Första dagen träffar du mottagningspersonal som visar dig runt, strax därefter träffar du din huvudhandledare för en kort introduktion.
Placeringen innehåller huvudsakligen auskultation och handledning på reumatologmottagningen, men även på dagsjukvården. Du kommer att få lära dig att ta riktad reumatologisk anamnes, led- och ryggstatus samt hur vi utreder och behandlar reumatiska sjukdomar. Du får även möjlighet att självständigt träffa patienter under handledning på mottagningen. Dessutom får du möjlighet att lära dig injektionsteknik vid lokal kortisonbehandling.
Vid frånvaro eller övriga frågor kontakta vår reception, tfn 021-17 55 23.
Information från AT-centrum
Under er placering inom Landstinget Västmanland har ni tillgång till AT-centrum.
AT-centrum är beläget i höghuset, plan 11, Västmanlands sjukhus Västerås.
På AT-centrum finns kök, matsal och tillgång till arbetsplatser. Mat finns att köpa i personalrestaurangen och i sjukhusets cafeteria. Vill man äta sin lunch på AT-centrum gör man det i matsalen. För allas trevnad hjälps vi åt att hålla ordning på AT-centrum.
Studierektor för läkarstudenter nås på telefonnummer 021-17 59 72.
Arbetskläder hämtas ut på respektive klinik. På AT-centrum finns omklädningsrum som får användas. Man kan även använda omklädningsrummet på respektive arbetsplats.
Inför och under din praktik
Läs gärna på om riktad reumatologisk anamnes med fokus på kollagenosanamnes (misstänkt inflammatorisk systemsjukdom) och vid misstänkt inflammatorisk ryggsjukdom. Har du tillgång till lokalt samverkansdokument reumatologi/primärvård, alternativt Nationellt kliniskt kunskapsstöd reumatiska sjukdomar (NKK), ta gärna del av innehållet. När du är hos oss får du gärna, i mån av tid, ta del av vårt samverkansdokument med primärvården och får också låna boken Reumatologi.
Resor/transport
Buss 804 går från Centralstationen i Uppsala och stannar vid Västmanlands sjukhus Västerås.
Buss 1 går från Centralstationen i Västerås och stannar vid Västmanlands sjukhus Västerås.
Kör du egen bil, kan parkeringskort köpas i ”Upplysningen” vid huvudentrén, ingång 1. Om man önskar reseersättning, lämnas kvitto på bussresor till GU-ALF-kansliet i Uppsala.
Varmt välkommen till Reumatologkliniken i Västerås!
Hör gärna av dig om du har andra funderingar.
Stina Pamberg
Kliniksekreterare
E-post: stina.pamberg@regionvastmanland.se
Tfn: 021-17 55 41
Urologi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Urologi, Västerås - läkarstudent T6 (LP6)
Välkommen på auskultation på Urologkliniken på Västmanlands
sjukhus!
Urologkliniken vid Västmanlands sjukhus ansvarar för merparten av den urologiska specialistvården i Region Västmanland. Vi utreder och behandlar alla sorters urologiska sjukdomar och skador hos kvinnor och män och även vissa urologiska tillstånd hos barn. Merparten av verksamheten är förlagd till Västerås.
På urologmottagningen i Västerås på plan 2, ingång 2, bedrivs verksamhet alla
vardagar. Oftast har 4–5 läkare mottagning parallellt. Förutom vanliga besök
utför läkarna cystoskopiundersökningar, prostatabiopsier och polikliniska operationer på mottagningen. Dessutom kommer patienter för besök hos våra sjuksköterskor och undersköterskor och hos vår uroterapeut. ESVL-behandlingar av njurstenar utförs på mottagningen, vanligen på onsdagar.
DEN KLINISKA PLACERINGEN
Du kommer att gå med en av våra läkare på Urologmottagningen. Vi försöker se till att du får gå med en läkare som har patienter med flera olika diagnoser på sin mottagning.
Vanliga diagnoser på urologmottagningen:
• Urologiska cancersjukdomar: prostatacancer, urinblåsecancer och cancer i övre urinvägarna, njurcancer och peniscancer.
•Njurstenssjukdom.
•Utredning av makroskopisk hematuri.
•Symtom från nedre urinvägarna och avflödeshinder i prostata/uretra.
•Neurogen blåsfunktionsrubbning.
•Diverse besvär från och sjukdomar från yttre manliga genitalia.
•Utredning av förhöjt PSA-värde.
•Erektil dysfunktion och manlig hypogonadism.
Kom till urologmottagningen/Urologklinikens administration kl. 7.45. Urologmottagningen ligger i hus 6, ingång 2, plan 2. Där får du byta om till sjukhuskläder och sedan är det bara att följa med den läkare som du ska gå med.
PRAKTIKALITETER
Lunch och fika
Två lunch- och fikarum finns vid Urologklinikens administration/urologmottagningen. Där brukar mottagningspersonalen, den administrativa personalen och de flesta läkare äta lunch. Gör oss gärna sällskap!
Där finns också kaffe och te som är fritt att ta av. Ni kan också äta lunch på AT-centrum, som finns på plan 11 ingång 1, huvudentrén.
På bottenvåningen, mellan ingång 1 och 2, finns Bigarrå, som är en restaurang och kiosk. Där kan man köpa mat att äta på plats eller ta med sig.
Restaurang Höjdpunkten är en lunchrestaurang som finns vid ingång 18.
Omklädningsrum och personaltoaletter finns i administrationskorridoren (Glansgränd). Kläder finns att hämta i rummet mellan de två omklädnings-rummen.
Sjukfrånvaro
V.g. meddela Ylva Karlsson Strålberg (se nedan) om du är sjuk och inte kan komma någon dag.
KONTAKTPERSONER
Jens Andersson, läkarkandidatansvarig läkare, jens.andersson@regionvastmanland.se
Ylva Karlsson Strålberg, klinikassistent, 021-17 42 62, ylva.stralberg@regionvastmanland.se
Ögonkliniken, Västerås - läkarstudent T8
Ögonkliniken, Västerås - läkarstudent T8
Välkommen till oss på ögonkliniken Västerås!
Ögonkliniken i Region Västmanland är länsövergripande och innefattar enheter i Västerås, Köping, Sala och Fagersta. Hos oss arbetar många olika yrkesgrupper. Vi har administratörer, kanslister, läkare, medicinska sekreterare, sjuksköterskor både med och utan specialistkompetens, optiker, optometrist, ortoptister och undersköterskor. Personalstyrkan består av cirka 75 personer varav de allra flesta arbetar i Västerås.
På klinikens operationsavdelning bedrivs främst kataraktkirurgi och intravitreala injektioner men även glaukomkirurgi, avancerade strabismoperationer, vitreoretinal kirurgi samt operationer av ögonlock och hudförändringar kring ögonen.
På mottagningen förbereds patienter inför läkarbesök, då är synkontroll och tryckmätning de vanligaste undersökningarna. Vi gör också synfältsundersökningar, angiografier, färgsinnestester, protesutprovningar och mycket annat. I rådgivningstelefonen tar vi hand om de patienter som ringer till oss.
På den administrativa enheten jobbar medicinska sekreterare, undersköterskor och kanslister. Under 2023 hade vi 19 000 läkarbesök, utförde 26 000 sjukvårdande behandlingar och 9500 operationer.
Första dagen och resten av veckan
Välkommen första tjänstgöringsdagen kl 08:00 till ögonkliniken våning 3, följ skyltar från huvudentrén (ingång 1) eller från ingång 31. Anmäl dig till receptionist när du kommer till ögonkliniken. Du kommer att träffa den ST-läkare som är handledare under din tjänstgöring.
Den första dagen kommer du att få ett schema. Under veckan kommer du att gå bredvid läkare på ögonkliniken vid bl.a. mottagningsarbete och dagjour. Du kommer även att få vara med på operationer samt gå parallellt med ortoptist. Vid cirka tre tillfällen under veckan kommer du att ha kandidatmottagning där du själv får undersöka och handlägga patienter under handledning.
Sjukanmälan sker till ”Ögonklinikens telefonsvarare för personal” som är öppen dygnet runt: 021-17 55 46.
Till den ringer du för att anmäla sjukfrånvaro, samt även lämna besked om när du kommer tillbaka till jobbet. Tala in: ditt namn och hur länge du tror att du behöver vara hemma.
Varmt välkommen till vår klinik där vi hoppas att du kommer att få en spännande och givande vecka hos oss!
Samordnare: Linn Henriksen linn.henriksen@regionvastmanland.se
Verksamhetschef: Nicola Ingvast nicola.ingvast@regionvastmanland.se
Öron-Näsa-Hals (ÖNH) Västerås - läkarstudent T8
Öron-Näsa-Hals (ÖNH) Västerås - läkarstudent T8
Hej och välkommen till Öron- Näs och Hals- kliniken, Västmanlands sjukhus!
Första dagen träffas vi på ÖNH-mottagningen kl 07.45 (om första dagen är en tisdag är ni välkomna kl 08.30). Där kommer du få mer information samt hjälp att byta om inför morgonmötet som börjar kl 08.00.
Ert veckoschema hos oss ser ut som följer:
Måndag |
08:00 |
röntgenrond (röntgenavd våning 3, följ med läkare från ÖNH-mott) |
Tisdag |
08.30 |
inget möte utan mottagningsstart kl 8.30 |
Onsdag |
08.00 |
morgonmöte i biblioteket på ÖNH-mott |
Torsdag |
08.00 |
röntgenrond (röntgenavd våning 3, följ med läkare från ÖNH-mott) |
Fredag |
08.00 |
morgonmöte i biblioteket på ÖNH-mott |
Du har arbetstid till kl 16.00 alla dagar utom fredagar då du slutar 13.00.
AT-centrum finns på våning 11 i “medicinhuset”, med kök, rum med datorer osv. Alla kandidater är välkomna dit, ringklocka finns utanför dörren. Lunch kan även ätas på ÖNH-motts personalrum.
Du kommer att auskultera på mottagningen och du kommer även ha ett halvdagspass med kandidatmottagning där veckans kandidater tillsammans under handledning handlägger fyra mottagningspatienter. Eventuellt kommer du även vara med på jourmottagning, operation och vid vår polikliniska operationssal.
På youtube finns en film om undersökningsteknik och den rekommenderar vi att ni ser innan ni kommer till oss, se länk https://www.youtube.com/watch?v=gOy4RVSFI6U
Eventuell sjukdom/frånvaro meddelas till ÖNH-mottagningen, tel 021 – 173309, innan kl 08:00.
Sedan årsskiftet -23/-24 erbjuds ej boende, pga renovering.
Buss 773 och 774 avgår från Centralstationen i Uppsala och stannar nära lasarettet. UL-appen brukar tipsa om att gå av vid “Knektgatan”. Det tar ca 5min att gå till ÖNH-mottagningen från Knektgatan. ÖNH-mottagningen nås enklast via huvudentren eller direkt via ingång 28.
Vi tycker att det är roligt att ta emot kandidater! Ännu roligare är det om ni kommer pålästa inom området. Vi hoppas att ni kommer att få en givande placering hos oss.
Vänliga hälsningar medarbetarna på ÖNH-kliniken i Västerås!
Neurologi, Västerås - läkarstudent T8
Neurologi, Västerås - läkarstudent T8
Välkommen till din kliniska tjänstgöring i neurologi!
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl. 08:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om man går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation), för att få sina behörigheter tillagda på sitt
SITHs-kort innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen. Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Bojan Rugole Tel 021-17 30 00, be växeln söka eller mail: bojan.rugole@regionvastmanland.se
Bojan Rugole, Kandidatansvarig Stroke- och Neurologisektionen Tel 021-17 30 00, be växeln söka
Psykiatri, Västerås - läkarstudent T8
Psykiatri, Västerås - läkarstudent T8
Välkommen till din psykiatriplacering Vuxenpsykiatrin Region Västmanland Psykiatricentrum Ing 29
Praktisk information
Första dagen samlas ni kl. 08:00 vid Psykiatricentrums reception, Ing 29 (precis bredvid Café La Coin) Ni möts upp av Sandra Karlsson (Samordnare för läkarrekrytering och bemanning) för utdelning av nycklar, larm, kontroll av SITHS kort.
Måndag förmiddag - Misteln Plan 2, introduktion med ST-läkarna Daniel Bokvist och Erik Taflin
Placering
Målsättningen är att ni som kandidater ska få möjlighet att öva era kliniska färdigheter så mycket som möjligt. Kom ihåg att ta med de checklistor ni fått utdelat. Ni kommer också att genomföra 2 formativa kliniska examinationer under er placering – MINI-CEX. Dessa planeras så fort som möjligt.
Placeringsschemat över vilka avdelningar ni kommer att arbeta på får ni på introduktionen. Vid placering på Akuten blir ofta ett av passen kvällsjour (primärjour 2).
Ni går lämpligen en på morgonen och en eftermiddags/kvällspasset Jourtider: - primärjour 1 08.00 -
16.30 - primärjour 2 13.00 - 20.00
Vi kommer överens om vem som går vilka tider under introduktionen.
Frånvaro
Om någon av er inte kan närvara på ett arbetspass förväntar vi oss att ni meddelare det i så god tid som möjligt och givetvis övrig frånvaro som sjukdom etc. genom mail till:
Sandra Karlsson sandra.t.karlsson@regionvastmanland.se 021- 17 33 65
Daniel Bokvist daniel.bokvist@regionvastmanland.se 021- 17 44 14
Erik Bask Taflin erik.taflin@regionvastmanland.se 021-481 89 03
Övrigt
Angående era inläsningsdagar så är det bra om ni inte tar ut dessa under placeringen på Psykiatriska Akutmottagningen. Vi får komma överens om lämpliga dagar i början av placeringen.
Inför din praktik Ta med lås till ditt skåp samt legitimation. Ta även med din namnskylt.
Pediatrik, Västerås - läkarstudent T9
Pediatrik, Västerås - läkarstudent T9
Välkommen till Barn- och Ungdomskliniken i Västerås
Du som kommer att göra en del av den kliniska tjänstgöringen hos oss hälsas hjärtligt välkommen.
Första dagen: Morgonmötet startar varje morgon kl 08:00 i barnklinikens bibliotek. Du hittar Barnmottagningen vid ingång 31, på baksidan av sjukhuset (sett från huvudingången). Gå genom mottagningen till administrationskorridoren. Buss 773/774 stannar utanför sjukhuset. Vänligen kom i tid så att du hinner byta om. Vid ankomst första dagen får du ett översiktligt grundschema och en kort rundvisning. En personlig handledare är utsedd och oftast går man med denne åtminstone första dagen. Det finns möjlighet att göra era kvällsjourer hos oss. Ni är oftast två läkarstudenter samtidigt.
Passerkort, inloggning i Cosmic: Information om var Cosmickort med passeringsbehörighet hämtas. Ingång 31 är öppen från 07.00. Det kan vara bra att ha med eget hänglås till klädskåp i omklädningsrum.
Parkering: När du startat din praktik kan du via Regionens intranät läsa aktuell information om digitalt parkeringstillstånd och parkering i Region Västmanland för dig som student. Du kan även fråga din handledare på din praktik.
Sjukfrånvaro: Vid eventuell sjukdom vill vi att Du hör av Dig via SMS till 076-6961845 senast 07.30. Sjukfrånvaro meddelas till hemkliniken. Om det för övrigt blir några ändringar t ex byte av region eller placeringsort önskar vi att du meddelar oss eller ser till att er kursamanuens vidarebefordrar informationen snarast.
Schema: Du får ditt schema första dagen vid ankomst. Schemalagd tid är må-to 08:00-15:00. Jourdag måndag eller tisdag vid två tillfällen. Jourpasset är kl16-21. Du ska fått hotellrum innan placeringen. Dag efter jour kan du sluta kl 14 om du önskar. Under HT 24 och VT 25 erbjuds lunchsallad och informellt seminarium vid två torsdagar. Meddela specialkost första dagen.
De flesta dagar är det utbildning, rond eller falldragning kl 8:15-09.00. Se schema.
Vid eventuella frågor eller särskilda önskemål får du gärna höra av dig till någon av oss.
Väl mött och hjärtligt välkomna till vår klinik!
Anna Engelbrektsson,
ST-läk pediatrik
Tfn: Via vxl 021-17 30 00.
anna.engelbrektsson@regionvastmanland.se
Maria Nilsson
Kliniksekreterare
Tfn: 021-173291
maria.a.nilsson@regionvastmanland.se
Gyn/kvinnokliniken, Västerås - läkarstudent T9
Gyn/kvinnokliniken, Västerås - läkarstudent T9
Välkommen till Kvinnokliniken i Västerås!
Vi skall göra vad vi kan för att din vistelse hos oss ska bli så bra och givande som möjligt. Här följer en del praktiska detaljer.
Första dagen kommer du kl. 07.45 till Kvinnoklinikens mottagning. Går du in via Ingång 1 (Huvudentrén) följer du skyltning: bokstav K , sedan tar du hiss K på Plan 1 och åker upp till Plan 2 där Kvinnoklinikens mottagning ligger.
Kommer du via Ingång 31 kommer du direkt in på Plan 2 och följer bara skyltningen mot Kvinnoklinikens mottagning. Fråga efter Magdalena Hoveklint, vår kanslist, av henne får du information om var omklädningsrum och arbetskläder finns. Kl 08.00 är det morgonmöte i konferensrummet på Kvinnoklinikens mottagning. I anslutning till detta får du schemat för din placering samt en rundvandring. Våra arbetstider är kl. 08:00-17:00 må-to. Om du går med barnmorska på förlossningen gäller deras arbetstider så som noterat i ditt schema. Du kommer att gå två kvällsjourer utöver ordinarie arbetstid. Antingen måndag + måndag eller tisdag + tisdag. För övriga praktiska detaljer se nästa sida.
Om du har frågor eller synpunkter är du mycket välkommen att höra av dig till oss.
Blir du sjuk, försenad eller på annat sätt inte kan komma till praktiken, ring eller maila magdalena.hoveklint@regionvastmanland.se alternativt 021- 4818299.
Välkommen!
Praktisk information om KUA, Västerås - läkarstudent T10
Praktisk information om KUA, Västerås - läkarstudent T10
Praktisk information inför din placering på klinisk undervisningsavdelning - KUA
Du kommer att göra din placering på klinisk undervisningsavdelning (KUA) på ortopedisk avdelning akut. Avdelningen ligger på plan 7 i ny vårdbyggnad (skyltat från huvudentrén). Vi möter upp dig i receptionen innanför glasdörrarna.
FÖRBEREDELSER INFÖR DIN PRAKTIK PÅ KUA
Inför din KUA placering ska du i förväg ha hämtat ditt reservkort till Cosmic vid Servicecenter, ingång 4. Öppettider är måndag-fredag kl. 8.00-16.00 (lunchstängt 12.00-13.00). OBS! Ta med legitimation. Om du har ett kort sedan tidigare som du vet ska fungera hela studietiden kan du bortse från denna information.
Parkeringstillstånd finns att köpa i receptionen vid ingång 4.
Vi förväntar oss att du läst igenom verksamhetsbeskrivning för KUA ”Klinisk undervisningsavdelning (KUA), verksamhet” innan du börjar.
Varje student kommer ha en individuell bedömning med yrkesspecifik handledare (gäller ej läkarstudenter). Du som student ansvarar att ta med bedömningsunderlag från lärosätet samt vara påläst på målen innan praktikstart och inför bedömning.
Varje student gör upp med ansvarig handledare när bedömningen sker och kommer överens om vem som ansvarar för att den bli inskickad till lärosätet.
STUDENTTEAM
Studenter med placering på KUA kommer från läkarprogrammet vid Uppsala universitet, fysioterapeut- och sjuksköterskeprogrammen vid Mälardalens Universitet och arbetsterapeutprogrammet vid Örebro universitet.
Ni bildar ett vårdteam med olika yrkeskategorier och ni går dagpass (7.00-15.30) och kvällspass (13.15-21.45). Undantag görs för studenterna som eventuellt är ensamma i sin yrkeskategori under KUA-perioden, dessa studenter går endast dagpass. Tiderna för läkarstudenter är dagpass 7.00-16.30 och kvällspass 13.15-20.00.
Första dagen i vecka 1 används för introduktion för samtliga studenter. Då studenterna från de olika utbildningarna kan starta sin placering på KUA olika veckor förekommer även anpassade introduktioner. Då även längden på placeringen varierar mellan de olika utbildningarna förekommer det att man får samarbeta med olika studenter från samma yrkeskategori.
HANDLEDARTEAMET
På KUA arbetar arbetsterapeuter, fysioterapeuter, läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som gemensamt ansvarar för yrkeshandledning och för upprätthållande av vårdkvalitet och patientsäker vård.
Arbetsterapeut-, fysioterapeut-, läkar- och sjuksköterskehandledare har huvudansvaret för respektive studentgrupps yrkesspecifika handledning.
Sjuksköterskehandledarna har utöver den yrkesspecifika handledningen ett övergripande ansvar för studenternas gemensamma omvårdnadsarbete på KUA.
Handledarteamet består av
Jennifer Forsman Ekfeldt, enhetschef, telefon 021-17 41 90 jennifer.forsman.ekfeldt@regionvastmanland.se
Jenny Karlsson, administratör för KUA på ortopedisk avdelning Jenny.x.karlsson@regionvastmanland.se
Gunnar Victorin, läkarhandledare och ansvarig KUA-läkare
Rezhin Ahmad, sjuksköterskehandledare Sandra Nordstedt, sjuksköterskehandledare Brett Starr, sjuksköterskehandledare
Anna Rudäng, sjuksköterskehandledare Tim Hjelm, sjuksköterskehandledare
Mimmi Källström, arbetsterapeuthandledare Johanna Hellström, fysioterapeuthandledare Ellenor Selldén, fysioterapeuthandledare
PEDAGOGISK STÖDGRUPP
Jana Stenås, MDH, klinisk adjunkt vid sjuksköterskeprogrammet. Tfn 021-15 17 56, jana.stenas@mdu.se
Johan Moberg, MDH, adjunkt vid fysioterapeutprogrammet, Tfn 021-10 14 88, johan.moberg@mdu.se
Lis Sjöberg, Örebro universitet, universitetsadjunkt vid arbetsterapeutprogrammet
Tfn 019-30 35 85, lis.sjoberg@oru.se
Lena Kilander, läkarutbildningen lena.kilander@akademiska.se
Sune Larsson, Uppsala universitet, professor och prodekanus vid läkarutbildningen
Tfn 018-611 44 70, sune.larsson@surgsci.uu.se
Administrativt stöd
Annelie Hübner, studierektor, VFU-placeringar sjuksköterskor Tfn 021- 17 50 58, anneli.hubner@regionvastmanland.se
Johanna Gmeiner, studierektor, VFU-placeringar läkarstudenter, fysioterapeutstudenter samt arbetsterapeutstudenter
Tfn 021-17 59 72, johanna.gmeiner@regionvastmanland.se
ÖVRIGT
All frånvaro handläggs i samråd mellan dig och biträdande enhetschef. Dagpassen på fredagar används som pass för att kunna ta igen eventuell frånvaro.
Sjukanmälan
Sjukfrånvaro ska anmälas på telefon 021-17 55 15 (reception ortopedisk avdelning akut) i så god tid som möjligt innan passets start.
Beskrivning av KUA, Västerås - läkarstudent T10
Beskrivning av KUA, Västerås - läkarstudent T10
Det övergripande syftet med klinisk undervisningsavdelning (KUA) är att du som student ska få träning i teamarbete kring vård, omvårdnad och rehabilitering. Med patienten i centrum ska du utveckla förståelse för olika professioners kompetens. Träning av din egen yrkesroll och i samspel med andra få perspektiv på denna.
KUA utgör ett team med 8 vårdplatser på en akut ortopedisk avdelning. Som student ingår du i ett vårdteam med andra studenter och ansvarar gemensamt för grundläggande omvårdnad och rehabilitering av patienterna med stöd av professionella yrkeshandledare. Vårdteamet ansvarar gemensamt för den medicinska vården, omvårdnaden och rehabiliteringen.
Vilka patienter vårdas på KUA?
Urvalet av patienter som vårdas på KUA är akuta ortopediska patienter och som är i behov av olika vård- och rehabiliteringsinsatser. Det kan till exempel vara patienter med höft-, bäcken-, fotleds- och underbensfrakturer som behöver genomgå operativ behandling. Vilka patienter som vårdas på KUA beslutas av ansvarig koordinator på ortopedkliniken.
KUA ska vara en stimulerande och kreativ vårdenhet för dig som student samt vara en trygg och säker vårdmiljö för patienter och närstående. Den pedagogiska grundsynen på KUA utgår från en människosyn som präglas av tilltro till varje individs förmåga och vilja att skaffa sig kunskap och kompetens.
Yrkeshandledarens funktion är att vägleda, stimulera och stödja studenterna under deras kliniska utbildning. Handledarna har en viktig funktion i att inspirera till ett aktivt lärande, ställa problematiserande frågor och ge kontinuerlig feedback.
Vårdteamet ska under KUA-perioden träna att samarbeta, planera, reflektera och utvärdera mål för patienters mediciniska vård, omvårdnad och rehabilitering.
Under din tid hos oss förväntas du inte vara självständig, du är här för lära och att öka dina kunskaper samt utveckla ditt professionella förhållningssätt. Saknar du vårderfarenhet ska du självklart begära den vägledning, undervisning och stöd av handledarna som du känner att du behöver.
Varje vårdteam ansvarar för att planera och genomföra vårdarbetet med stöd av handledarna. Det innebär att samtliga studentkategorier delar på ansvaret för patienternas grundläggande omvårdnad och mobilisering. Samtliga studentkategorier ska tillsammans planera hur dagen ska läggas upp och besluta vem som gör vad med patienterna.
Pedagogiska verktyg
Ett aktivt lärande stimuleras genom flera pedagogiska verktyg såsom en planeringstavla där hela teamet har möjlighet att planera sina yrkesspecifika och teaminsatser för dagen. Vi använder oss bland annat av en rondmall för att få ett bra flöde i ronden, studentdatorer och studentpärmar.
GEMENSAMMA MÅL FÖR KUA
Som student ska du:
-
Kunna reflektera över betydelsen av teamarbete för god och säker vård och rehabilitering av patienter.
-
Öka din kunskap om andra professioners kompetens och
-
Kunna tydliggöra din professionella kompetens och reflektera över din
-
Reflektera över den relation som skapas i mötet med en
De gemensamma målen kommer kontinuerligt att diskuteras vid de gemensamma reflektionerna under placeringen. Utöver de gemensamma målen följer respektive studentkategori de lärandemål som är fastställda i kursplaner för den kliniska utbildningen.
DAGLIG PLANERING PÅ KUA
Morgonplanering
Planering och arbetsfördelning av morgonarbetet på teamexpeditionen görs av KUA- sjuksköterskor och alla studerande.
För att få struktur på planeringen används patienttavlan, de insatser som ska utföras fram till ronden på respektive patient antecknas. Följande ska noteras på tavlan i samband med morgonplaneringen:
-
Vilka kontroller och provtagningar som ska tas och av Tänk på delegering. Vem gör vad och när?
-
Prioritering av vilka fyra patienter som får sin morgonhygien färdig till ronden och vilka studenter som samarbetar kring respektive patient.
-
Eventuell ADL-bedömning i samband med omvårdnad av
-
Vilka patienter som behöver vätskelista, urinmätning och
-
Eventuell tidig
-
Tider för röntgen, samordnad vårdplanering (SPU), operation m.
Vid första morgonplaneringen under praktikperioden som görs för respektive studentteam är det en av sjuksköterskehandledarna som guidar er studenter genom planeringen och prioriteringen. Detta för att visa hur vi använder och skriver på tavlan, senare under praktiken fördelas detta ansvar till er.
När ni samarbetar vid till exempel morgonhygien har varje student ett eget ansvar (med stöd av sin handledare) att ha sina yrkesspecifika ”glasögon” på sig. Till exempel observerar läkarkandidaten patientens allmäntillstånd, sjuksköterskestudenten inspekterar huden, fysioterapeutstudenten observerar gångmönster, arbetsterapeutstudenten observerar personlig ADL.
Rond
Alla studenter och handledare samlas i rondrummet. Handledare sitter bakom studenterna och förhåller sig passiva. Studenterna rondar enligt SBAR-mall cirka 5 minuter per patient. Gårond sker efter studentfika tillsammans med läkarhandledare. Båda läkarstudenterna träffar samtliga patienter medan ansvarig sjuksköterskestudent för sina patienter. Sjuksköterskehandledarna finns tillgängliga men går inte med på gåronden.
Yrkesspecifik planering efter ronden – med stöd av patienttavlan
Efter ronden går arbetsterapeut och fysioterapeut (studenter och handledare) till patienttavlan för planering och prioritering av i första hand förmiddagens arbete, men även av insatser som behöver göras under dagen.
Efter att respektive sjuksköterskestudent är klar med gåronden träffas student och handledare vid tavlan. Då sammanställs och planeras vilka åtgärder som kvarstår att göra samt vilka som tillkommit på ronden. Sjuksköterskestudenter ger rondrapport till undersköterska.
Överrapportering
Överrapportering sker utifrån ett kommunikationsverktyg som heter SBAR.
-
S-situation
-
B-bakgrund
-
A-aktuellt
-
R-rekommendation
Rehab- och läkarstudenter har en kort separat yrkesspecifik överrapportering, cirka 10 minuter. Hela kvällsteamet får sedan rapport från sjuksköterskestudent från dagen. Sjuksköterskehandledare finns med för stöttning.
Kvällsteamet sitter kvar för planering och arbetsfördelning av kvällsarbetet med stöd av tavlan.
Kvällsplaneringen – inför morgondagen
Planering för hela morgondagen sker för gemensamma och yrkesspecifika insatser. På patienttavlan skrivs morgonens arbete fram till ronden.
Insatser som ska göras efter rond skrivs inte på tavlan utan studenten skriver det i sina egna anteckningar. Uppdatering av tavlan sker i samband med yrkesspecifik planering efter ronden.
REFLEKTION OCH FEEDBACK
För att medvetandegöra lärande är kontinuerlig reflektion nödvändig. Reflektion och dialog tillsammans med andra syftar till att öka förståelsen samt förmågan till kommunikation mellan yrkesgrupperna.
Efter varje dagspass avsätts cirka 30 minuter för studenterna tillsammans med teamets undersköterskor för spegling kring vad som fungerat bra och vad som kan förbättras i teamarbetet kring patienterna. Det finns även utrymme och möjlighet
Klinisk undervisningsavdelning (KUA), verksamhet för er som studenter att själva välja vad ni har behov av att reflektera och samtala kring.
Varje student får kontinuerlig muntlig feedback av respektive yrkeshandledare avseende sina kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
UTVÄRDERING
Utvärdering av placeringens upplägg, genomförande och uppfyllande av gemensamma och yrkesspecifika mål sker genom en pappersenkät som finns i samtliga stud
Välkomstbrev KUA, Västerås - läkarstudent T10
Välkomstbrev KUA, Västerås - läkarstudent T10
VÄLKOMMEN TILL KLINISK UNDERVISNINGSAVDELNING (KUA)
För att du som läkarstudent ska känna dig så förberedd som möjligt inför din kommande verksamhetsförlagda utbildning på ortopedklinikens KUA följer här en kort information.
Första dagen på KUA-placeringen är en introduktionsdag kl. 08:00- ca 16:00. En av oss i personalen välkomnar er vid receptionen och ni kommer att visas runt i lokalerna och få byta om. Därefter blir det rond klockan 9.00 och fortsatt följer ni er läkarhandledare.
Studenterna får sedan en yrkesspecifik introduktion med huvudhandledaren. Under den yrkesspecifika introduktionen ges information om läkarstudenternas arbetsuppgifter på KUA samt att vi diskuterar förväntningar och eventuella farhågor. Under hela dagen finns det givetvis utrymme för frågor. Vi kommer då även gå igenom dina mål för praktikperioden, tidigare erfarenheter med mera.
Vi som läkarhandledare arbetar halvtid på KUA och finns tillgängliga på avdelningen omkring tre timmar på förmiddagen (kl. 09-12) och en timme på eftermiddagen i samband med eftermiddagsrond kl. 16. Läkarhandledaren finns tillgänglig dagtid via telefon utöver den tiden som läkarhandledaren är på avdelningen. På kvällstid finns primärjouren tillgänglig för akuta frågor. Vad gäller arbetet på teamet ansvarar sjuksköterskehandledare övrigt tid för samtliga studenter på KUA.
Utöver yrkesspecifika arbetsuppgifter tillkommer även moment som är unika under din praktik på KUA, detta för att fördjupa din kunskap kring teamarbete samt ge en ökad insikt i andra professioners kompetensområde. Det medför att vissa moment som du förväntas medverka i kan vara utanför en läkares ordinarie ansvarsområde. Exempel på det är att svara på ringningar och medverka vid vissa omvårdnadssituationer.
VANLIGASTE DIAGNOSGRUPPEN PÅ ORTOPEDISK AVDELNING AKUT
Vanliga diagnosgrupper på en ortopedisk akutvårdsavdelning är till exempel patienter med akut ryggsmärta som blir inlagda för smärtlindring och mobilisering, underbens-/lårbensamputerade patienter eller patienter som ådragit sig en fot-, knä-/underbens, höft- eller axel-/överarmsfraktur.
Mer information om diagnoser får ni på introduktionsdagen och kontinuerligt under KUA-perioden.
ROND PÅ KUA
Efter morgonarbetet samlas vårdteamet till rond kl. 9.00-ca 10.30. På ronden är det huvudsakligen studenterna som ska diskutera patienters vård och rehabilitering. En god regel är att för varje patient ha en tydlig målsättning med vården och planering för fortsatt vård eller utskrivning.
Det finns framtaget och formulerat sökord som utmärker varje enskild yrkeskategori. Dessa sitter på väggarna i rondrummet. Vi rondar enligt en rondmall med sökorden som utgår från SBAR. Det är viktigt för varje enskild individ att här vara inläst på sina patienter.
Läkarens sökord är:
- Personuppgifter, kontaktorsak och diagnos (Situation)
- Anamnes (Bakgrund)
- Röntgenbilder, lab-svar och läkemedelslista (Aktuellt)
- Insatser under dagen och ordinationer (Rekommendation)
Du som student att ansvarar för att ta fram röntgenbilder, provsvar samt att förklara olika operativa ingrepp på ronden. Du sitter vid datorn – din yrkesspecifika handledare kommer att sitta i bakgrunden om du behöver stöttning.
Du plockar fram de anteckningar som rör den yrkeskategori av studerande som pratar.
Du gör inga ändringar i läkemedelslista under pågående rond. Dessa görs efteråt.
Du sammanfattar varje patients åtgärder efter att alla yrkeskategorier kommit till tals. Varje patient diskuteras cirka 5 minuter var.
En student (eller handledare beroende på hur teamet ser ut) utses varje rond att leda diskussionen, hålla tiden och fördela ordet och sammanfatta vad ni tillsammans bestämmer. Alla studentkategorier ska ges utrymme att ta upp det man har ansvar för yrkesspecifikt i relation till patienternas vård. Det handlar om att föreslå undersökningar, provtagningar, läkemedelsändringar, omvårdnadsåtgärder, kontroller, restriktioner kring mobilisering, träningsprogram och vidare planering för kontakter, konsulter och/eller utskrivning.
Handledarnas uppgift är att hålla sig i bakgrunden och endast gå in vid behov med frågor, påminna om något viktigt inte tagits upp och/eller ge tips på vad som är viktigt att tänka på.
Efter genomgång av patienterna går de studenter i teamet som är ansvariga för patienterna runt och träffar dem tillsammans med sina handledare, för att ge kort information om planen för patientens vård och för att svara på patienternas frågor.
En kort avstämning med medicinskt ansvarig läkare och sjuksköterskehandledare kring provsvar och ordinationer inför kvällen sker cirka kl. 16.00.
Hoppas du ska få en givande verksamhetsförlagd utbildning hos oss och att inte tveka att fråga handledarna på KUA om det finns frågor!
Klinisk praktik-läkarrollen - läkarstudent T11 - Medicinkliniken Västerås
Klinisk praktik-läkarrollen - läkarstudent T11 - Medicinkliniken Västerås
Välkommen till klinisk praktik-läkarrollen. Vid ankomsten får du ett
schema där det framgår var du kommer att vara placerad dag för dag.
Du kommer att handledas av olika specialister.
Du kommer att få information om när du ska vara på plats, veckan innan din
placering via e-post. När du kommer till sjukhusområdet, går du in vid
ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar
Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i
receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer.
Det är bra om du går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation) för att
uppdatera ditt SITHs-kort från skolan, med de behörigheter du får, innan vi
ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen.
Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det
klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din
tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Catharina Ohlsson,
mail: catharina.ohlsson@regionvastmanland.se
tel 021-17 50 55.
Väl mött!
Torsten Hagberg
Överläkare, Medicinkliniken
Tel 021-17 30 00, be växeln söka
e-post: torsten.hagberg@regionvastmanland.se
Läkarstudent Uppsala, Termin 10 och 11. Nya 6-åriga läkarprogrammet
Denna sida är under uppbyggnad och anpassas till det 6-åriga läkarprogrammets kommande praktikplaceringar från VT26, information fylls på allt eftersom.
Praktik inom Kirurgi - T10 Läkarstudent
Praktik inom Kirurgi - T10 Läkarstudent
Välkommen på din kirurgplacering! Här finner du information och kontaktuppgifter inför din placering inom gastrokirurgi, endokrinkirurgi och kärlkirurgi.
Gastrokirurgi
Första tjänstgöringsveckan är det viktig att ni kommer kl. 07:00 och aktiverar Era SITHS-kort på e-leg/eTjänstekort i Regionhuset, ingång 4. Glöm inte att ta med giltig ID-handling. Efter detta möter ni upp Ahmed Tarfy och Linda Wolter
Tel-nr 021-17 34 03, kl. 7:20 på Kirurgklinikens Administration på våning 3 (ing 26 eller 28). I samband med detta, en kort introduktion samt att ni visas var sjukhuskläder och klädskåp finns. Därefter börjar tjänstgöringen tillsammans med din handledare. Övriga dagar är arbetstiden 07.45-16.45.
Om du har frågor eller synpunkter är du mycket välkommen att höra av dig till oss. Blir du sjuk, försenad eller på annat sätt inte kan komma till praktiken, maila eller ring huvudhandledare ahmed.salim.tarfy@regionvastmanland.se eller 073-674 66 99.
Linda Wolter
Medicinsk sekreterare
Kandidatansvarig, kirurg-admin
Tel: 021 17 34 03
Endokrinkirurgi
Under kirurgplaceringen kommer du att ha ett program som involverar våra endokrin- och bröstkirurger. Du kommer att ha en handledare från respektive subspecialitet. Då våra patienter ofta är polikliniska eller har bara en postoperativ natt, kommer du inte ha en hemma avdelning. Istället är det i vår administrativa våning du kommer ha tillgång till skrivbord och dator när du inte är med oss på våra mottagningar eller operation.
Du kommer delta i mottagning och operation av endokrinkirurgiska och bröstpatienter, även mammografin deltar i undervisningen. Din handledare hjälper dig att förklara schemat och hitta rätt under veckan. I möjligaste mån har vi ett kandidatmottagningspass för endokrinkirurgiska patienter för varje kandidat. Ibland utnyttjar vi peer-learning vid dessa pass.
Första tjänstgöringsveckan är det viktig att ni kommer kl. 08:00 och möter upp Linda Wolter Bengtsson (linda.wolter.bengtsson@regionvastmanland.se) 021-176966, på Kirurgklinikens Administration på våning 3 (ing 26 eller 28). Huvudhandledare Ola Hessman kommer att gå igenom veckans placering och därefter kommer Linda ge en kort introduktion, sjukhuskläder och skåp. Om ditt SITHS-kort inte är aktiverat sedan tidigare måste detta aktiveras vid E- leg/eTjänstekort i Regionhuset, ingång 4. Därefter börjar tjänstgöringen tillsammans med din handledare. Övriga dagar anpassas arbetstiden efter dagens aktivitet.
Om du har frågor eller synpunkter är du mycket välkommen att höra av dig till oss. Vi är tacksamma om eventuell frånvaro meddelas per mail. Blir du sjuk, försenad eller på annat sätt inte kan komma till praktiken, ring eller maila linda.wolter.bengtsson@regionvastmanland.se eller 021-17 69 66.
Välkommen till Kirurgkliniken!
Ola Hessman
Tel 73998, mail: ola.hessman@regionvastmanland.se
Kärlkirurgi
Information till läkarstudenter som ska göra sin kliniska tjänstgöring i kärlkirurgi
Välkommen till en intensiv och spännande vecka där du förväntas delta i avdelningsarbetet (bland annat morgon- och eftermiddagsronder och inskrivningar), kärlmottagningen och vara med på operation. Du kommer att handledas av olika specialister under din placering. Varje dag pågår både mottagning, bensårs behandling och operationer. Tillsammans med klinikens läkare formar du innehållet i din placering. Förutom avdelningsarbetet vill vi lära ut klinisk bedömning av patienterna inklusive ankeltrycks mätning.
Första dagen träffas vi på kärlmottagningen/avdelning 5 klockan 07:40. Enklast att hitta till kärlmottagningen är att komma in via ingång 28 eller 26, se bifogad karta. Varje dag börjar med rond på avdelning 5, dit du kommer ombytt senast 07:45. Enda undantaget är onsdagar då det är röntgenrond.
En av våra sekreterare möter dig på kärlmottagningen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer, liksom hur du laddar ner dina behörigheter på ditt SITHs-kort som du har med dig från skolan. Glöm inte att ta med dina koder som hör till kortet samt legitimation.
OBS! Ta med dig ett eget hänglås
TIPS
Inför placeringen är det bra att fräscha upp kärlanatomi vad gäller armar, ben och avgångar från bukaorta.
Sjukanmälan/frånvaro
Blir du sjuk, försenad eller på annat sätt inte kan komma till praktiken, meddela oss på telefonnummer 021-17 56 04.
Varmt välkommen till vår klinik!
Praktik inom Medicin - T10 Läkarstudent
Praktik inom Medicin - T10 Läkarstudent
Välkommen till din placering inom medicinkliniken Västerås. Här hittar du information inför din placering inom endokrinmedicin, gastromedicin, hematologi och kardiologi.
Endokrinmedicin
Välkommen till din kliniska tjänstgöring i endokrinologimedicin. Vid ankomsten får du ett schema där det framgår var du kommer att var placerad dag för dag. Du kommer att handledas av olika specialister.
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl 08:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation) med ditt SITHs-kort från skolan för att få de behörigheter du behöver, innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen. Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Catharina Ohlsson, mail: catharina.ohlsson@regionvastmanland.se, Tel 021-17 50 55.
Väl mött!
Sarkawt Hamad
Överläkare, Medicinkliniken
Tel 021-17 30 00, be växeln söka
e-post: sarkawt.hamad@regionvastmanland.se
Gastromedicin
Välkommen till din kliniska tjänstgöring i Gastromedicin. Vid ankomsten får du ett schema där det framgår var du kommer att var placerad dag för dag. Du kommer att handledas av olika specialister.
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl 08:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om man går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation) med SITHS-kortet man har från skolan, för att få de behörigheter man behöver, innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen. Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Catharina Ohlsson, mail: catharina.ohlsson@regionvastmanland.se, Tel 021-17 50 55.
Väl mött! Torsten Hagberg
Överläkare, Medicinkliniken
Tel 021-17 30 00, be växeln söka
e-post: torsten.hagberg@regionvastmanland.se
Hematologi
Välkommen till din kliniska tjänstgöring i hematologi på Medicinkliniken i Västerås.
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl 08:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om man går till Regionhuset, ingång 4, (E-legitimation), med sitt SITHs-kort från skolan för att få de behörigheter man ska ha, innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen. Kom ihåg leg!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Catharina Ohlsson, mail: catharina.ohlsson@regionvastmanland.se, Tel 021-17 50 55.
Anna Österlind Överläkare Medicinkliniken, Västerås
Kardiologi
Välkommen till din kliniska tjänstgöring i Kardiologi medicin.
Vid ankomsten får du ett schema där det framgår var du kommer att var placerad dag för dag. Du kommer att handledas av olika specialister.
Första dagen (måndag) träffas vi på Medicinmottagningen kl 08:00. Till höger om sjukhusentrén finns Ingång 2. Gå rakt fram och ta sedan trappor eller hiss till plan 4 där du hittar Medicinmottagningen. Vår sekreterare Catharina Ohlsson möter dig i receptionen. Hon kommer att informera dig om en del praktiska detaljer. Det är bra om du går till Regionhuset, ingång 4 (E-legitimation) med ditt SITHs-kort från skolan så att du får de behörigheter du ska ha, innan vi ses vid medicinmottagningen, annars kan man göra det under dagen. Kom ihåg leg samt dina koder!
OBS! Ta med dig ett eget hänglås (denna kommer att behövas för det klädskåp du kommer att bli tilldelad). Ytterligare information om din tjänstgöring får du sedan när vi träffas.
Ev. sjukdom/frånvaro meddelas till Catharina Ohlsson, mail: catharina.ohlsson@regionvastmanland.se, Tel 021-17 50 55.
Väl mött!
Torsten Hagberg
Överläkare, Medicinkliniken
Tel 021-17 30 00, be växeln söka
e-post: torsten.hagberg@regionvastmanland.se
Praktik inom Urologi - T10 Läkarstudent
Praktik inom Urologi - T10 Läkarstudent
Välkommen till din placering på urologkliniken.
VÅRA ENHETER
På urologmottagningen i Västerås på plan 2, ingång 2, bedrivs verksamhet alla vardagar. Oftast har 4–5 läkare mottagning parallellt. Förutom vanliga besök utför läkarna cystoskopiundersökningar, prostatabiopsier och polikliniska operationer på mottagningen. Dessutom kommer patienter för besök hos våra sjuksköterskor och undersköterskor och hos vår uroterapeut. ESVL-behandlingar av njurstenar utförs på mottagningen, vanligen på onsdagar och fredagar.
På våning 2 i nya vårdbyggnaden finns Urologavdelningen som är vår vårdavdelning med 18 vårdplatser. Urologavdelningen har öppet dygnet runt. Där vårdas våra patienter före och efter operation och vissa andra åtgärder samt patienter med olika akuta urologiska besvär som läggs in från akutmottagningen eller urologmottagningen eller överförs från andra avdelningar eller sjukhus.
Våra inneliggande patienter opererar vi på Centraloperation, där vi också ibland opererar patienter i dagkirurgi. Vi opererar vanligen på sal 5 eller 6.
Operationsresurserna ligger under Operationskliniken. Vi opererar på den enhet som heter Triaden. Den omfattar urologi, gynekologi, obstetrik och ÖNH samt externa anestesier.
På operationsavdelningen på Köpings lasarett utför vi dagkirurgiska operationer på måndagar och onsdagar. En specialist och ibland en ST-läkare är placerade där.
Urologmottagningen i Köping bemannas av en läkare, vanligen på tisdagar. Vi bemannar urologmottagningen i Fagersta med en läkare på onsdagar.
Vi har gemensam primärjour med Kirurgkliniken och Kärlkirurgiska kliniken och en egen urologisk bakjour på jourtid. Dagtid på vardagar är en av läkarna urologkonsult och hjälper andra kliniker och primärvården med urologiska frågeställningar och utför ibland akuta operationer.
DEN KLINISKA PLACERINGEN
Första dagen går du först till urologmottagningen/Urologklinikens administration kl. 7.40. Urologmottagningen ligger i hus 6, ingång 2, plan 2. Där får du byta om till sjukhuskläder och sedan går vi igenom hur placeringen är upplagd. Det kan förekomma att någon av er placeras med den läkare som bemannar urologmottagningen i Köping eller med läkare som opererar dagkirurgiska patienter i Köping. I så fall åker du bil dit från urologmottagningen i Västerås med läkare och tillbaka med bil samma dag innan arbetsdagens slut.
Du kommer att rotera mellan mottagning, vårdavdelning, operation och ESVL. Dagarna kommer att se olika ut beroende på dag och var du är placerad. Du kommer att få ett personligt schema första dagen. Här nedan följer vilka tider som vi räknar med att du är på plats och några hålltider under veckan.
Dagligen
9.00: Morgonrond på Urologavdelningen.
11.00-14.00: Inskrivningar på Urologmottagningen. 15.00: Eftermiddagsrond på Urologavdelningen.
Måndag (arbetstid kl 7.40-16.00)
7.40: Introduktion i biblioteket på Urologklinikens administration. Genomgång av placeringsschema.
8.10: Röntgenrond på Röntgenavdelningen, plan 3, rondrum 2.
15.45: Regionala multidisciplinära konferenser för urinblåsecancer och njurcancer, Biblioteket på Urologklinikens administration. (Frivilligt att delta i).
Tisdag (arbetstid beroende på placering för dagen)
Kontrollera gärna dagen innan med läkare eller mottagningspersonal när första patienten är för den läkare du går med på operation eller mottagning och kom direkt dit.
16.00: Internutbildning för läkarna. (Frivilligt att delta i).
Onsdag (arbetstid 8.00-15.30)
8.00: Röntgenrond på Röntgenavdelningen, plan 3, rondrum 2.
Torsdag (arbetstid 8.10-16.00)
8.10: Röntgenrond på Röntgenavdelningen, plan 3, rondrum 2.
15.00: Multidisciplinär konferens med onkologer och patolog, konferensrummet på onkologimottagningen, bottenvåningen hus 15, ingång 34
Fredag (arbetstid 7.40-12.00)
7.40: Operationskonferens och "knepfall", Biblioteket, Urologklinikens administration.
12.00-13.00: Läkemedelslunch, lunchrum 2, Urologklinikens administration. Frivilligt att delta i. Anmäl till Ylva senast måndag om du vill ha mat.
Inskrivningar
Du ska göra minst en inskrivning under placeringen. Inskrivning inför planerade operationer sker på mottagningen veckan före operation. Patienterna kommer kl. 11.00, 11.30, 13.00 eller 13.30. Du handleds vanligen av AT-läkaren eller den läkare som är placerad på avdelningen men det kan också vara annan läkare som har tid.
Du ska före inskrivningen kort gå igenom patienten och det ingrepp som ska göras med handledaren. Efter ditt inskrivningssamtal och undersökning ska handledaren träffa patienten och reda ut eventuella oklarheter och ordinera läkemedel. Senare på dagen eller dagen efter, då inskrivningsanteckningen är utskriven bör du gå igenom denna tillsammans med handledaren.
Diktatskola
Någon gång under veckan ska du vara med på ”diktatskola” med en av sekreterarna för att få hjälp att förbättra dina journalanteckningar. Vi planerar in det i början av veckan. Diktatskolan är ett utbildningsmoment som har utarbetats inom Region Västmanland.
PRAKTIKALITETER
Passerkort/inloggningskort
Du ska sedan tidigare ha ett E-tjänstekort som du ska ta med dig. Vi kommer att ge dig behörighet för att logga in i Cosmic.
Om du inte nyligen har använt ditt kort inom Region Västmanland kan du behöva ladda ned nya certifikat för Region Västmanland.
Lunch och fika
Lunch- och fikarum finns vid Urologklinikens administration/urologmottagningen. Där brukar mottagningspersonalen, den administrativa personalen och de flesta läkare äta lunch. Gör oss gärna sällskap!
Där finns också kaffe och te som är fritt att ta av. Ni kan också äta lunch på AT- centrum, som finns på plan 11, ing 1.
På bottenvåningen, mellan ingång 1 och 2, finns Bigarrå, som är en restaurang och kiosk. Där kan man köpa mat att äta på plats eller ta med sig.
Restaurang Höjdpunkten är en lunchrestaurang som finns vid ingång 17.
Kläder, omklädningsrum och toaletter
Omklädningsrum och personaltoaletter finns i administrationskorridoren (Glansgränd). Kläder finns att hämta i rummet mellan de två omklädnings- rummen.
När du ska vara på operation får du byta om till operationskläder i omklädningsrum på operationsavdelningen. Den läkare som är din handledare för dagen visar dig. Där finns också operationsskor att låna.
Sjukfrånvaro
V.g. meddela Ylva Karlsson Strålberg (se nedan) om du är sjuk och inte kan komma någon dag.
KONTAKTPERSONER
Jens Andersson, läkarkandidatansvarig läkare,
jens.andersson@regionvastmanland.se
Ylva Karlsson Strålberg, klinikassistent, 021-17 42 62, ylva.stralberg@regionvastmanland.se
Tänk på att fylla i Klinik-Kurt efter avslutad placering!
Praktik inom Anestesi - T11 Läkarstudent
Praktik inom Anestesi - T11 Läkarstudent
Välkommen till Operationskliniken i Västerås!
Information inför din placering
Vad roligt att du ska komma till oss! Här kommer information samt schema för din anestesiplacering.
Vänligen svara med vändande mail så att jag vet att du sett denna information. Glöm inte att ta med ett hänglås till ditt skåp under placeringen.
Arbetstid
Vecka 1: tis-torsdag 07.30-16.30
Vecka 2: tis-torsdag 07.30-16.30
Hur hittar du till oss
När du kommer från huvudentrén går du rakt fram i entrén. När du möter slutet på korridoren går du till höger mot en stor hisshall. Ta hiss/trapporna upp till 4:e våningen. När du går ut ur hissen ser du en skylt till operation och intensivvårdsavdelningen. Gå ditåt, sväng direkt till höger innan du går in på operation så möts du av en dörr. Där innanför ligger IVAs administrativa korridor. Ungefär i mitten av korridoren sitter våra sekreterare och det är till dem du ska första morgonen. Ibland är dörrarna låsta och då finns det dörrklockor man får ringa på för att någon ska öppna.
Morgonmöte
Första dagen träffar du våra sekreterare på plan 4, operationskliniken kl 07.15 så ger de dig nyckeln till ditt skåp, kläder och sökare. Byt om till våra operationskläder och gå tillbaka till korridoren där sekreterarna sitter.
Anestesiläkarna samlas dagligen kl 07.30 till gemensamt morgonmöte i biblioteket i administrativa korridoren utanför IVA (mittemot sekreterarna). Om du är sjuk eller av annan orsak ej kan komma en dag, var snäll och ring vår sekreterare Satu Kauppinen eller Emma Hirvero via huvudväxeln 021-173000.
Placeringsschema
Du kan hitta ditt schema på https://medinet.se/vastop eller här nedan. Första gången du loggar in på MediNet behöver du skapa ett lösenord. Detta gör du
genom att trycka på ”Din första inloggning” och sedan skriva in den mailadress vi har kommunicerat via.
Tänk på att tidigt fundera på när du vill gå med jouren och meddela mig detta. Dagen för jour går du som vanligt från kl 07:30. Jouren börjar kl 15:30, ni möts på IVA då för rapport. Oftast går man med jouren till kl 20-21. Dagen efter du gått jour så kan du komma till din placering kl 09:00.
Digitala resurser
Besök gärna den hemsida för kandidater som sjukhuset har, här finns ffa praktiska detaljer som kartor, boende, kartor etc:
Läkarstudenter - Region Västmanland (regionvastmanland.se)
På Regionens intranät
Tillgång till medicinsk litteratur via sjukhusbibliotekets interna hemsida och ClinicalKey: https://www.clinicalkey.com/
Behandlingsförslag och information om sjukdomar via UpToDate: https://www.uptodate.com/contents/search
Kliniken består av
Operation är uppdelad i kirurgen, ortopeden och triaden (ÖNH, urologi och gyn). Du ska gå med på en jour och du får själv bestämma vilken dag som passar bäst, kolla med någon av dem du går med så hjälper de till att kolla med primärjouren att det passar. Vår ambition är att du ska få se så mycket som möjligt av verksamheten och ha någorlunda kontinuitet i handledningen men jourer, hur mycket andra elever/studenter/kandidater vi har kan ibland göra att vissa saker missas.
AT-centrum
Under er placering inom Region Västmanland har ni tillgång till AT-centrum. AT- centrum är beläget i höghuset, ingång 1, plan 11, Västmanlands sjukhus. Vid frågor rörande AT-centrum kontakta dem via at.enheten@regionvastmanland.se
Ni kan även kontakta studierektor johanna.gmeiner@regionvastmanland.se.
På AT-centrum finns kök, matsal och tillgång till arbetsplatser. För allas trevnad hjälps vi åt att hålla ordning på AT-centrum. Mat finns att köpa i personalrestaurangen och i sjukhusets kiosk. Antingen äter du lunch där eller i operationsmatsalen. Arbetskläder hämtas ut på respektive klinik. På AT- centrum finns omklädningsrum som får användas. Man kan även använda omklädningsrummet på respektive arbetsplats.
Inför din praktik
Ta med lås till ditt skåp samt legitimation. Kom också ihåg att ta med de passerkort du fått från Uppsala universitet och din namnskylt. Du börjar första dagen med att aktivera ditt ID-kort. Din första dag ska du söka upp vår en av våra sekreterare redan kl 07:15.
Resor/transport
Buss 773 (snabbast), 774 och 874 går från Centralstationen i Uppsala och stannar vid Västmanlands sjukhus Västerås (hållplatsen heter Knektgatan). Buss 1 går från Centralstationen i Västerås och stannar vid Västmanlands sjukhus Västerås.
Kör du egen bil, kan parkeringskort digitalt. Om man önskar reseersättning, lämnas kvitto på bussresor till GU-ALF- kansliet i Uppsala.
Instudering/plugg
Ibland på klinik kan det finnas stunder då man har det lugnt eller inte har något särskilt att göra. Passa på att ta tid då för att studera och förbereda eventuella uppgifter du fått från Läkarprogrammet. Om du har gjort det så finns här ett dokument som egentligen riktar sig till AT-läkare med lite frågor som det är tänkt att de ska gå igenom under sin tid hos oss. Frågorna är dock helt rimliga att gå igenom som läkarstudent också.
https://docs.google.com/document/d/1zb6bggPa3a7TAyWyjMMbgx2DcQbgciJ BUjhn9ho8qk4/edit?usp=sharing
Här finns också ett dokument med lite småfall man kan titta på om man har tid över:
https://docs.google.com/document/d/1GVKdq8rZ7zwiZFc3HQENIJuhBs6bcJ15 v4KVs7wSaQY/edit?usp=sharing
Under din tid hos oss kommer du följa med på ECT en gång, se följande länk för information om anestesiförfarandet:
https://drive.google.com/file/d/1u5HypvJ3dqwEYtMjpaN2j_SQw6Rmx6q_/vie w?usp=sharing
Mot slutet av din placering försöker vi genomföra någon form av sit-in där ska preanestesibedöma en patient och lägga upp en anestesiplan!
Anpassat MINI CEX för AT-läkare/Kandidater.docx
Varmt välkommen till vår klinik och vad roligt att du kommer!
Med vänlig hälsning
Katarina Nordström
katarina.nordstrom@regionvastmanland.se
ST-läkare Anestesi och Intensivvård
Västmanlands sjukhus Västerås
Läkarstudent Örebro
Välkommen till din primärvårdsplacering i Region Västmanland!
Här hittar du en del information och en länk till en samlad sida över regionens vårdcentraler där du också finner kontaktuppgifter till den vårdcentral som du är placerad hos.
Inför din placering så kommer du att få ett välkomstbrev av studierektor med information om sekretess, vårdhygien och nedladdning av certifikat till ditt SITHS-kort. Det är viktigt att du tar del av informationen och följer de anvisningar som står i mailet.
Det finns 28st vårdcentraler i Region Västmanland. Av dem är 17 st privata vårdcentraler och 11 st vårdcentraler är regionens intraprenaddrivna, Närvården. De vårdcentraler som tar emot läkarstudenter från Örebro Universitet är lokaliserade i västra och norra länsdelen men även två vårdcentraler i Västerås erbjuder VFU platser.
Ta gärna kontakt med din vårdcentral i god tid innan praktiken börjar.
Hitta kontaktuppgifter och läs mer om den vårdcentral som du ska göra VFU hos via denna länk: Vårdcentraler i Västmanland (regionvastmanland.se)
Har du frågor eller funderingar kan du ta kontakt med studierektor för läkarstudenter.
Varmt välkommen till Region Västmanland!
Johanna Gmeiner
Studierektor
johanna.gmeiner@regionvastmanland.se
Telefonnummer: 021-175972
Läkarstudenter som studerar utomlands
Läkarstudenter som studerar utomlands kan ansöka om praktikplats i vår region. Du behöver vara folkbokförd i Sverige för att kunna ansöka. Är du folkbokförd i Västmanland eller i närliggande län anses det vara meriterande. Praktikplatser erbjuds endast i mån av plats.
Ansök via följande länk: KliPP - Region Västmanland (ready.se)
Ansökan ska vara inskickad senast den 15 april för höstterminen respektive den 15 oktober för vårterminen. När du skickat in din ansökan sker en bedömning av den. Begäran av kompletterande information kan komma att ske. Du blir endast kontaktad om praktik bedöms kunna erbjudas.
EPA - Entrustable Professional Activities
Länk till informationsfilm om EPA - Skapad av läkarprogrammet Uppsala Universitet:
6-åriga läkarprogrammet
Det finns en introduktionsfilm att ta del av om det 6-åriga läkarprogrammet vid Uppsala universitet.
Syftet med filmen är att ge en inblick i programdesignen i allmänhet och principen för klinisk placering i synnerhet.
Den vänder sig särskilt till den som ska göra observationer och ge återkoppling gentemot läkarstudenter under klinisk undervisning och tjänstgöring.
Filmen kommer ingå i en kommande webbaserad handledarutbildning, men kan också ses som en fristående introduktion till upplägget av programmet.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 19 april 2024