Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners
Viktig information från Region Västmanland

Information om Vårdförbundets konflikt

Vårdförbundet har varslat om konflikt efter att förhandlingen om de nya avtalen strandat.

Vård som inte kan anstå

Vård som inte kan anstå är vård som ges för att patientens hälsotillstånd inte ska försämras.

Begreppet är en utvidgning av den vård som definieras som omedelbar. Begreppet omfattar behandling av sjukdomar och skador i de fall där även måttlig fördröjning bedöms kunna medföra allvarliga följder för patienten. Även psykiatrisk vård och följdinsatser till vården omfattas.

Det är upp till behandlande läkare eller annan ansvarig vårdperson att i varje enskilt fall avgöra vilken vård som kan anstå eller inte. Det ska markeras i information till kassan.

Vid bedömning av vård som inte kan anstå ska hänsyn tas till:

• Patientens möjlighet att få vård inom en nära framtid och att patienten inte kan hänvisas till hemlandet eller hemlandstinget för vård inom några dagar.
  • Om en fördröjning av vården kan leda till allvarliga följder för patienten.
  • Om en senare behandling ger avsevärt sämre prognos eller ökade risker för komplikationer.
  • Om ett dröjsmål innebär negativa följder för patienten, som svår värk, svår ångest eller svår depression.
  • Vård som inte kan anstå omfattar alla typer av vård; somatisk och psykiatrisk hälso- och sjukvård samt tandvård. Den vård som ska erbjudas kan enligt

Socialstyrelsen sammanfattas enligt följande:

• akut vård och behandling (omedelbar vård)
  • vård och behandling av sjukdomar och skador där även en måttlig fördröjning
  • kan innebära allvarliga följder för patienten
  • vård som kan motverka ett mer allvarligt sjukdomstillstånd
  • vård för att undvika mer omfattande vård och behandling
  • vård för att minska användningen av mer resurskrävande akuta
  • behandlingsåtgärder
  • vård som är följdinsatser av vård som getts (inklusive psykiatrisk vård)
  • mödrahälsovård
  • preventivmedelsrådgivning