Digitala kallelser
Region Västmanland erbjuder invånare i Västmanland digitala kallelser samt remissbekräftelse via digital brevlåda.
Syftet är att ge patienterna möjlighet att få sina kallelser digitalt och öka tydligheten och pedagogiken i kallelser och bilagor för att säkerställa väl förberedda patienter.
Syftet är även att effektivisera kallelsehanteringen genom att verksamheterna slipper hantera utskrift och kuvertering.
IT-support digitala kallelser
Om du behöver support kopplat till kallelser, remissbekräftelser eller bilagor som du skickar med Postens eBrev kan du lägga ett ärende till IT-supporten "Skapa ärende - Kallelser via Postens eBrev"
Exempel på ärenden:
- Behov av ny bilaga
- Behov av ändringar/borttagande av befintlig bilaga
- Vårdtjänsttexter
- Utvecklingsbehov
Så fungerar det
Video som kräver cookies
Digitala kallelser och remissbekräftelser hanteras i Cosmic. I stället för att vårdpersonalen skriver ut kallelsen på en skrivare på plats skickar man försändelsen till en förmedlare.
- Vårdpersonal skickar kallelse samt eventuell bilaga och formulär digitalt med ”Postens ebrev” i Cosmic.
- Försändelsen går till en förmedlare som tömmer sin inkorg från Region Västmanland vardagar klockan 7.50 och klockan 17.00*. Då görs en kontroll mot ett digitalt adressregister för att se om invånaren är ansluten till en digital brevlåda. Adressregistret ägs av Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.
- Förmedlaren skickar kallelsen digitalt till de patienter som har en digital brevlåda aktiverad. Godkända brevlådeoperatörer är Billo, Kivra, Min myndighetspost.
- Förmedlaren skriver ut kallelsen och skickar med A-brev till invånaren som saknar digital brevlåda samt till alla under 18 år.
*När "tömmer" förmedlaren inkorgen?
- klockan 07.50. Då sker analog och digital tömning och alla brev hanteras.
- klockan 17.00. Då sker enbart digital tömning och brev skickas enbart via Mina Meddelanden till patientens digitala brevlåda.
Samtliga tömningar sker på vardagar.
Kallelsemallar
Regionen använder standardiserade kallelsemallar. De nya mallarna läser in grundläggande information automatiskt från Cosmic och HSA. Exempel på uppgifter är adress, tid och datum, enhetens namn, telefonnummer, besöksadress och besökskostnad.
Viss text i kallelsen ändras beroende på vilken kontakttyp som är vald i bokningen.
Mallarna för specialistvård och primärvård bygger på samma grund. På mallarna för primärvården finns ingen information om anmälan i självbetjäningsterminaler och de privata vårdcentralerna har sina egna logotyper.
Instruktion för kallelsemallar och information styrd på kontakttyp
Anpassad information under rubriken Viktigt inför ditt besök
Verksamheten kan sedan lägga till specifik information i kallelsen som visas under rubriken ”Viktigt inför ditt besök” genom att
- skriva fritext
- välja in en färdig fraser (redigeras i Fraseditorn)
- systemförvaltningen har lagt in information på vårdtjänst (går inte att redigera eller ta bort av den som kallar)
Det går att kombinera fritext, fras och information på vårdtjänst.
Grundmall
Grundmall
Det finns en grundmall och tre varianter på grundmallen beroende på om kallelsen ska ställas till vårdnadshavare, om besöket är avgiftsfritt, eller om ingen vårdpersonal ska visas.
För att kunna använda grundmallen krävs det att besöket sker på den vårdande enhet i Cosmic där bokningen finns samt att telefonnummer för av- och ombokning är detsamma som enhetens telefonnummer.
Anpassningsbar mall
Anpassningsbar mall
Anpassningsbar mall används om man behöver justera information som annars läses in automatiskt eller för att förtydliga ombokning/avbokning. Det är bara de anpassningsbara mallarna som innehåller parameterfält. Följande parameterfält finns:
- Till målsman för
- Annat telefonnummer för av- och ombokning
- Annan telefontid för av- och ombokning
- Annan plats för besöket
- Avgiftsfritt besök eller annan kostnad
- Annat telefonnummer till patient (vid telefontid/telefonbesök)
- Visa vårdpersonal [Ja/nej]
- Annan titel
- Annan plats för anmälan
- Ombokning/avbokning
Gör man inte ett val i parameterfältet läses standardtexten in - så man ändrar bara det som man vill justera. Systemförvaltningen kan lägga in färdiga val. Dessa blir synliga för alla. Telefonnummer till personlig anknytning läggs inte in.
Den anpassningsbara mallen finns i flera varianter:
- För patienter med reservnummer (kostnaden för besöket hämtas inte beroende på patientens ålder utan måste väljas eller skrivas i parameterfältet).
- För sambokning eller seriebokning (Multi) då alla tider ska visas på kallelsen.
- För teambesök då all vårdpersonal ska visas på kallelsen.
Särskilda mallar
Särskilda mallar
Med provtagningskallelsen kan man välja följande:
- Till målsman för
- Drop-in eller bokad tid
- Vid Drop-in hänvias patienten till sjukhusens provtagningsenhet och/eller sin vårdcentral.
- Vid bokad tid läses information om vårdande enhet, besöksadress samt telefonnummer och telefontid in automatiskt.
- Elektronisk remiss eller underlag
- Typ av prov
- Tid för provtagning
- Medicinuppehåll
- fasta
- Plats för provtagning (om provtagningen måste ske på sjukhus)
Utöver detta finns fritextfält. Information från fritext/fras placeras sist under rubriken Viktigt inför provtagningen
Provtagningskallelsen kan skickas direkt från Planerade vårdåtgärder eller via en bokning i tidbok. Läs mer i instruktion 62739 Skriva ut kallelser från Planerade vårdåtgärder i Cosmic
Väljer man till exempel administrativ kontakt på drop-in visas den inte i kassan.
Provtagningskallelse nr 11.pdf
Om Laboratoriemedicins provtagningsanvisningar till patient behövs bifogas med provtagningskallelsen finns dessa upplagda i Cosmic i mappen Övergripande bilagor, undermapp Laboratoriemedicin.
Kuvert
Kuvert
På kallelsemallarna är adressfältet placerat till höger. Om kallelsen skrivs ut och hanteras manuellt av verksamheten krävs därför högerställda fönsterkuvert.
Regionanslutna vårdgivare beställer kuvert som vanligt via inköp.
Privata vårdgivare behöver säkerställa att kuvertens fönster har korrekta mått, se instruktion Måttangivelser för fönsterkuvert.pdf
Uppdatering av adressfältets placering den 9 maj
Adressfältets placering justeras på kallelsemallarna för att säkerställa att känsliga personuppgifter inte syns. Justeringen är liten och bör inte innebära något problem med de kuvert ni använder.
För att säkerställa att adressfältet syns skriv ut och testa med Testfil kuvert_1StandardRV.pdf
Bilagor
En bilaga till kallelsen används om behov finns av kompletterande information inför besöket som inte ryms på själva kallelsen. För att bilagan ska kunna bifogas med de nya digitala kallelserna i Cosmic behöver filen skapas i ett särskilt program. Detta görs av projektet vid införandet. Om bilagan även ska sparas i Ledningssystemet får verksamheten en pdf-kopia att ladda upp i Ledningssystemet.
Textstrukturen i bilagorna efterliknar strukturen i artiklar på 1177. Bilaga som beskriver hur en undersökning går till kan ha följande struktur:
- Varför görs undersökningen (kortfattad information där det är möjligt)
- Förberedelser
- Så går det till
- Så mår du efteråt
- När får jag svar
För att administrationen ska vara hanterbar, och för att det ska vara möjligt att överblicka och kvalitetsgranska våra bilagor, ska vi ha så få varianter på bilagor som möjligt. Därför ska verksamheter som har snarlik information standardisera innehållet för att kunna nyttja samma bilaga.
Verksamheten är ansvarig för faktainnehållet. Kommunikatör i projektet skapar de nya bilagorna och bearbetar textens struktur, rubriker, innehåll och språk efter våra språkliga riktlinjer.
Formulär
Digitala formulär via Friståenden formulärtjänst
Om patienten behöver fylla i fomulär inför besöket skickas det via Fristående formulärtjänst. Vårdpersonalen skickar och tar emot formuläret i Fristående formulärtjänst och kan därifrån exportera ifyllt formulär till Kibi om det är journalhandling. Patienten fyller i formuläret via inkorgen på 1177.se
I kallelsen används exempelvis frasen "Före besöket behöver du fylla i ett formulär som finns i din inkorg på 1177.se. Kontakta oss om du inte kan ta del av formuläret."
Verksamheten behöver diskutera arbetsflödet för formulär och säkerställa vem som ska exportera och gallra från Fristående formulärtjänst.
Integrerad formulärtjänsten i Cosmic testas för hälsodeklaration
Den integrerade formulärtjänsten i Cosmic innebär att vårdpersonalen skickar formuläret från Cosmic och ifyllt formulär hamnar i Cosmic. Patienten fyller i formuläret via inkorgen på 1177.se
Den övergripande hälsodeklarationen för vuxna har testats i en pilot som utvärderas våren 2023.
Undantag för digitala formulär
Verksamheter som enbart kallar barn under 18 år bifogar formuläret som en bilaga i Cosmic och skickar med eBrev.
Om patienten ej är aktiv på 1177.se eller om verksamheten både kallar barn och vuxna hanteras formuläret manuellt.
Remissbekräftelse
Video som kräver cookies
Remissbekräftelse
Det finns en grundmall och en anpassningsbar mall till patient. På den anpassningsbara mallan kan man i parameterfält justera följande:
- Till målsman för
- Vad man är uppsatt på väntlista för
- Kallelse eller boka tid själv
- Väntetid till besök
- Fylla i formulär
- Övrig information
- Annat telefonnummer till mottagningen
- Klinikspecifik text
För remissbekräftelse till remittent finns en grundmall.
Informationsmaterial
Information på 1177.se
På 1177.se finns regional information om att invånare kan få kallelsen till sin digitala brevlåda.
Varje verksamhet, kan i samband med att man startar, publicera information på sitt kontaktkort under rubriken Aktuellt. Textförslag:
"Få din kallelse i en digital brevlåda
Har du en digital brevlåda? Då är det dit du får vissa av dina kallelser från oss. Med en digital brevlåda har du alltid tillgång till din post. Du tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt. Läs hur du skaffar en digital brevlåda på digg.se, Myndigheten för digital förvaltning."
Väntrums-tv
Medarbetare med behörighet att administrera väntrums-tv på sin mottagning kan publicera en slide; Digitala kallelser-väntrum.pptx
På Kommunikationsplatsen finns mallar om din verksamhet har behov av att göra egen information.
Affisch
Verksamheter som inte har väntrums-tv kan använda Affisch A3 Digitala kallelser.pdf
På Kommunikationsplatsen finns tryckbar fil för beställning.
Frågor och svar om digitala kallelser
Här samlar vi vanliga frågor och svar.
Teknik
Teknik
Går det att återkalla en kallelse som är skickad med e-brev?
Nej, när du har skickat till förmedlaren kan du inte ångra det.
Kan jag se om patienten får kallelsen digitalt eller på papper?
Nej, i Cosmic kan du bara se att kallelsen gått iväg med e-brev. När ett datum visas i kolumnen "Utskriftsdatum" har kallelsen gått iväg som e-brev.
Hur lång tid tar det från att kallelsen har skickats i Cosmic till att patienten får kallelsen?
Förmedlaren tömmer sin inkorg vardagar klockan 7.50. Om patienten har en digital brevlåda får hen kallelsen samma dag som förmedlaren tömt sin inkorg. Om patienten är analog skickar förmedlaren kallelsen med 1:a klassbrev, postens varannandagsutdelningen styr när kallelsen delas ut.
Exempel analog patient: vården skickar kallelse med e-brev på onsdag. Förmedlaren tömmer sin inkorg på torsdag. Patient som bor i postnummerområde 1 får kallelsen utdelad på fredag, patient som bor i område 2 får kallelsen på tisdag veckan efter.
När ska jag inte skicka med e-brev - vilka undantag finns?
Kallelser till personer med skyddad ID, interner och god man/förvaltare ska skrivas ut och hanteras manuellt. Det kan finnas andra verksamhetsspecifika undantag, till exempel fysiska medskick.
Kallelser - använd högerställda kuvert
Andra brev - använd vänsterställda kuvert
Kan jag välja e-brev om patienten har ett reservnummer?
Ja, men du måste välja kallelsemallen för reservnummer. Förmedlaren skriver ut och kuverterar kallelsen och skickar med vanlig post.
Kan funktionen e-brev användas till andra brev än kallelser?
Nej. E-brev går bara att välja för kallelser och remissbekräftelser.
Cosmic
Cosmic
Påverkar digitala kallelser funktionen reminders?
Nej, sms-påminnelser fungerar som tidigare.
Kan jag skriva ut kallelsen och eventuell bilaga?
Ja, du gör på samma sätt som tidigare. Däremot krävs det en kallelse för att skriva ut en bilaga.
Kan jag förhandsgranska bilagan?
Du kan inte förhandsgranska bilagan när du valt eBrev. För att kontrollera innehållet i bilagan välj "Inget" under kallelsesätt och klicka på "Skriv ut" - då får du upp en förhandsgranskning av kallelsen, skriv ut kallelsen, därefter visas förhandsgranskning av bilagan. Stäng förhandsgranskningen och välj eBrev och skicka.
Kan jag se i efterhand vilken bilaga som bifogats?
Ja, högerklicka på bokningen och välj "skicka kallelsebrev". Då ser du vilken kallelsemall, bilaga samt eventuell fritext som skickats.
Behöver jag göra ett val i alla parameterfält på anpassningsbar kallelse?
Nej, val görs bara i de fält där man vill frångå den information som läses in automatiskt.
Kan jag lägga in egen text på kallelsen?
Ja, du kan skriva fritext. Om verksamheten har lagt in färdiga fraser kan du även välja in dessa. Det går även att lägga information på vårdtjänsten (den går inte att redigera och kommer alltid att visas på kallelsen när någon väljer vårdtjänsten).
Ibland visas inte text som man har lagt in i "Fritext till kallelse" under ”Viktigt inför ditt besök” vid första försöket när man använder kallelsemall nummer 7-10, varför?
Problem uppstår främst om man gör sambokning eller seriebokning och använder kallelse (7-10). Det kan då ta lite längre tid för systemet att känna av om man lagt till en fritext i rutan "Skriv ut kallelse" och kolumnen "Fritext till kallelse". Detta uppstår främst om alla andra uppgifter i "Skriv ut kallelse" är ifyllda och man snabbt endast lägger in "Fritext till kallelse". Systemet hinner då inte uppfatta att text lagts till.
Om man stänger förhandsgranskningen och provar att skriva ut igen så finns informationen med.
För att undvika detta problem skriv fritexten i bokningsunderlaget "Fritext till vald kallelse".
Problemet är anmält till leverantör för åtgärd.
Finns det någon särskild kallelsemall för ombokning?
Det finns två alternativ för att visa på en kallelse att besöket är ombokat:
1. Skicka en kallelse och anger i fritext eller fras att det är en ombokning.
2. Välj den anpassningsbara kallelsen och välj ombokning i ett av parameterfälten, då framgår det i kallelsens rubrik att det är en ombokning.
Om jag valt avgift i bokningsunderlaget följer det med till kallelsen?
Nej, kallelsen har ingen koppling till vilken avgift du väljer i bokningsunderlaget. Avgiften i bokningsunderlaget är endast till självbetjäningsterminalen. Det går inte att välja avgift på kontakttyper där patienten inte anmäler sig i SBT, till exempel hembesök eller telefonbesök.
Avgiften i kallelsen styrs av patientens ålder och patienttaxa.
Övrigt
Övrigt
Vi har bilagorna i ledningssystemet hur blir det nu när de måste finnas i Cosmic för att kunna bifogas med kallelsen?
Originalfilen lagras i Cosmic eftersom filen byggs i ett specialprogram. En pdf-kopia publiceras i ledningssystemet av verksamheten. Vid uppdateringar i innehållet skickar förvaltningen av digitala kallelser en ny pdf-fil till kliniken. Det går inte att ändra bilagan genom ledningssystemet.
Vad gäller kring översättning av kallelse och bilagor till andra språk?Kallelser och bilagor i Cosmic finns bara på svenska. Översatta bilagor hanteras av verksamheten och skickas med vanlig post (dvs ej nyttja e-brev).
Läs mer om översättning på Arbetsplatsen
Hur fördelas kostnaden mellan klinikerna?
Det finns en fördelningsmodell baserat på kallelsevolym som styr kostnaden för varje verksamhet.
Varför kan vi inte skicka kallelsen till inkorgen i 1177 istället för en digital brevlåda?
De tekniska förutsättningarna för detta är inte på plats ännu men det är Region Västmanlands mål att kallelsen ska skickas till inkorgen i 1177.
Hur informerar regionen om införandet?
Pressmedelanden, patientinformation på 1177.se samt verksamheters kontaktkort, information på väntrums-tv eller affisch.
Förvaltning och kontakt
Under projektet kommer en förvaltningsorganisation tas fram.
Support
Verksamheter som har infört digitala kallelser hänvisas till Cosmic-supporten.
Frågor om projektet:
Projektägare: Jonas Ekström
Projektkoordinator: Ulrike Deppert
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 9 maj 2023