Support
Om du upplever ett problem eller har en fråga som rör Cosmic på din arbetsplats är du välkommen att kontakta IT-supporten på telefon 021-17 35 00, knappval 1 och 3. Du som har tillgång till regionens nätverk kan också anmäla ett ärende via webben i felanmälningsportalen.
Frågor och svar
Jag behöver ha tillgång till en gemensam Messenger-gruppbrevlåda, hur gör jag?
Jag behöver ha tillgång till en gemensam Messenger-gruppbrevlåda, hur gör jag?
Hör av dig till oss med ditt HSA-id och vad gruppbrevlådan heter.
Jag hittar inte remissinstans som jag ska skicka remiss till i enhetsregistret, hur lägger jag till den?
Jag hittar inte remissinstans som jag ska skicka remiss till i enhetsregistret, hur lägger jag till den?
Skicka in ett ärende till oss med fullständiga adressuppgifter. Du får ett mejl när remissinstansen finns i Cosmic och en länk med sökvägen till enheten.
Jag behöver koppla ihop patientens reservnummer och personnummer, hur gör jag?
Jag behöver koppla ihop patientens reservnummer och personnummer, hur gör jag?
Lägg ett ärende till oss och kom ihåg att skriva reservnummer och personnummer i fältet som är angivet för personnummer.
Jag behöver komma in i Lek och Lär, hur får jag inloggning till det?
Jag behöver komma in i Lek och Lär, hur får jag inloggning till det?
Vänd dig till din superanvändare på din enhet för inloggningsuppgifter.
Jag har en patient som är utvandrad, hur ska den betala?
Jag har en patient som är utvandrad, hur ska den betala?
Om du inte hittar informationen i ledningsdokument Kassaregistrera olika patienttyper i Cosmic- Användarmanual kan du vända dig till Kontaktcentret med dina frågor, du får kontakt med dem via växeln.
Jag har anteckningar kvar sedan tidigare arbetsplatser, hur får jag bort dem?
Jag har anteckningar kvar sedan tidigare arbetsplatser, hur får jag bort dem?
Ring till din tidigare arbetsplats och be att få behörighet för att kunna signera av dina anteckningar.
Jag har sjukskrivningsintyg som ligger kvar i min osignerade inkorg, hur får jag bort dem från inkorgen?
Jag har sjukskrivningsintyg som ligger kvar i min osignerade inkorg, hur får jag bort dem från inkorgen?
Öppna intyget i Webcert och makulera intyget. Skriv en motivering till borttagning. Låsta intygsutkast kan endast makuleras av läkare.
Jag kan inte avsluta remissen och vårdåtagandet på en patient, hur ska jag göra?
Jag kan inte avsluta remissen och vårdåtagandet på en patient, hur ska jag göra?
Finns det någon utgående remiss? Finns det något planerat på patienten? Ta bort allt som är kopplat till remissen. Om du ändå inte kan avsluta hör av dig till oss.
Behörigheter i Cosmic
Alla behörigheter till Cosmic beställs av HSA-redaktör i HSA.
Det finns två typer av behörigheter i Cosmic:
- Inloggningsbehörighet – Bestämmer vilken användarroll och vilka enheter man kan logga in på i Cosmic, t.ex. ”KIR Sjuksköterska”. Olika yrkesroller har olika behörigheter för vad man får göra i systemet.
- Extrabehörighet – En extrabehörighet kan beställas till en användare som har delegering för en specifik uppgift som inte ingår i den yrkesrollens grundbehörighet.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 6 februari 2024