1177 e-tjänster
1177 e-tjänster möjliggör säker digital kommunikation mellan vårdgivare och invånare. Invånaren kan göra sina vårdärenden och kontakta vården när det passar invånaren själv. Boka tid, förnya recept beställa provtagning och läsa sin journal är några av e- tjänsterna på 1177 som regionen erbjuder.
Tjänsterna används som ett komplement till telefon och besök och är i de flesta fall kostnadsfria. De används av alla regioner i Sverige. Några gemensamma tjänster är tillgängliga för alla invånare i Sverige. Andra nås endast av de som är folkbokförda i Västmanlands län eller som av annan anledning har fått tillgång till tjänsten.
Support
Vid frågor och support, kontakta IT-support:
- Internt, via telefon 735 00
- Externt, via telefon 021-17 35 00
- Skapa ett ärende direkt via Arbetsplatsen
Eller mejla Systemförvaltningen E-tjänsters funktionsbrevlåda:
1177 E-tjänster - Risker och åtgärder
Möjligheten för en invånare att logga in i e-tjänsterna på 1177.se kan tas bort. Detta görs om det bedöms finnas risk att invånaren kan fara illa av att e-tjänsterna finns tillgängliga.
Gällande barn:
För barn gäller det situationer då det är viktigt att vårdnadshavare inte har åtkomst till information om barnet som finns i e-tjänsterna på 1177.se. Till exempel om barnet är omhändertaget enligt LVU (lagen om vård av unga) och vistas på hemlig ort och vårdnadshavare inte ska se uppgifter om bokade tider. Då är det mycket viktigt att blockera vårdnadshavare alternativt försegla Journalen för barnet. För mer information, se fliken 1177 Journalen.
Gällande vuxna:
För vuxna gäller det situationer då patienten kan tvingas att visa information om bokade tider och andra uppgifter för till exempel kontrollerande närstående.
1177 Personalverktyget
1177-personalverktyget möjliggör en säker digital kommunikationsväg mellan vårdpersonal och invånare. Här går det att bygga ärendetyper och invånarärenden, samt att hantera dessa ärenden mellan vårdpersonalen och invånaren.
Utbildning
Varje vår och höst ges två utbildningar i 1177 e-tjänster: 1177 e-tjänster Administratörsutbildning samt 1177 e-tjänster Fördjupning. Anmälan sker via kompetensplatsen.
Hur får man tillgång till personalverktyget?
Hur får man tillgång till personalverktyget?
Vem kan lägga på behörighet på personal som ska jobba i 1177 personalverktyget
I personalverktyget går det att ha en eller flera behörigheter, som ärendemottagare, ärendehanterare och/eller lokal administratör. Förutom detta kan man ha behörigheten granskare. Läs mer om de olika behörigheterna Behörigheter - Personalverktyget 1177 e-tjänster.
För att få behörighet så behöver du kontakta en lokal administratör eller systemförvaltningen på e-tjanster1177@regionvastmanland.se.
Inloggning för vårdpersonal
Personal som ska arbeta i tjänsten loggar in i systemet via Cosmic där denne klickar på Meny, väljer Externa länkar och sedan väljer länken Personalverktyget. Inloggning kan även ske via följande länk: Personal e-tjänster (1177.se).
Att jobba i personalverktyget
Att jobba i personalverktyget
I personalverktyget så kan invånare initiera en kontakt med vården digitalt med hjälp av ärendetyper, och vården kan initiera en kontakt digitalt med en invånare med hjälp av invånarärenden.
Ärendetyper
Ärendetyper är de e-tjänsterna som visas på en mottagnings kontaktkort. Dessa används för att invånaren ska kunna ta kontakt med vårdgivaren. Varje mottagning kan skapa egna e-tjänster efter behov med hjälp av systemförvaltningen (e-tjanster1177@regionvastmanland.se). Läs mer om ärendetyper här.
En mottagnings ärendetyper är synliga på mottagningens kontaktkort på 1177.se. Mer information om kontaktkort finns här.
Invånarärende
Invånarärende, också kallat omvänt ärende, är en funktion i 1177 e-tjänster som gör det möjligt för vårdgivaren att ta initiativet till kontakt med en patient. Ett invånarärende består av antingen information eller frågor som skapas av verksamheten eller med hjälp av systemförvaltningen
Mer info om hur man skapar invånarärenden finns här.
Svarsmallar
Svarsmallar är en del av ärendetyperna och invånarärendena, som används för att underlätta arbetet och kommunikationen med invånaren. Det finns möjlighet att bygga och använda olika typer av svarsmallar. Vårdpersonalen kan själva bygga svarsmallar, eller ta kontakt med systemförvaltning för att få hjälp med det (e-tjanster1177@regionvastmanland.se).
- Motfråga - Används när invånaren ska kunna svara. Detta rekommenderas för att möjliggöra en dialog mellan vårdgivaren och invånaren.
- Besvara - Används när vårdpersonalen besvarar ett ärende och direkt avslutar ärendet
- Delsvar - Används när vårdpersonalen vill kunna skicka information till invånaren i omgångar och hålla ärendet öppet en tid
Vanliga frågor
Vanliga frågor
Hur uppdaterar jag min signatur?
Logga in i personalverktyget. Klicka på namnet uppe till höger för att komma till de egna inställningarna. Under rubriken Signatur kan du skriva en egen signatur som visas när du besvarar ett ärende eller skickar ett ärende till invånare. Det du skriver där ersätter din automatiska signatur. Din automatiska signatur är ditt för- och efternamn, titel från HSA och dagens datum. Klicka sedan på Spara.
Kan man skicka vidare ett ärende som kommit till fel mottagning/enhet?
Nej det kan man inte, men man kan hänvisa invånaren att kontakta rätt mottagning/enhet när man besvarar ärendet.
Hur lägger man på behörighet på en nyanställd?
Som behörighetsadministratör har du möjlighet att ge behörigheter för vårdpersonal (ärendehanterare och ärendemottagare) på din mottagning samt editera och lägga till behörigheter för grupper. Läs mer om hur du gör detta här: Behörighetsadministratör - Personalverktyget 1177 e-tjänster - Confluence (atlassian.net)
1177 Egen provhantering
Med tjänsten Egen provhantering erbjuds invånare att beställa provtagning för att själv genomföra enligt ett bestämt flöde. I region Västmanland används tjänsten för provtagning:
- Klamydia och gonorré
- PCR provtagning för Covid- 19
Med tjänsten Egen provhantering minskar administrationen på vårdenheterna då personalen slipper skriva remiss för varje provtagning. Vården behöver inte söka invånaren för att informera om provsvaret då ett första svar automatiskt skickas till invånarens 1177 inkorg.
PCR provtagning
PCR provtagning
PCR provtagning för Covid- 19
Under pandemin Covid-19 så startade Region Västmanland med PCR-provtagning i e-tjänsten Egen provhantering. Invånaren beställer och får sitt provsvar i 1177 e-tjänster. Ett provsvar kan vara positivt, negativt eller anges som tekniskt fel.
Egenregisterade testkit
Region Västmanland har även infört möjligheten för använding av "Egenregistrerade provtagningskit" som är ytterligare ett sätt för invånare att testa sig med PCR-prov för Covid-19. Det innebär att invånare, utan att boka tid, kan hämta ut provtagningskit i en låda som står utställd utomhus vid sjukhuset eller vissa vårdcentraler. När provet är genomfört registrerar invånaren själv sitt test via inloggning i e- tjänsterna, lämnar sedan provtagningskit bredvid samma lådor som vid uthämtning. Egenregistrerade provtagningskit kräver e-legitimation för att kunna registrera provet.
Klamydia och Gonorré
Klamydia och Gonorré
Egenprovtaging för Klamydia och Gonorré
Klamydia och Gonorrétest via 1177 e-tjänster vänder sig till alla, från 15 år som är folkbokförda i Västmanland. Tjänsten innebär att invånare via inloggning i e-tjänsterna kostnadsfritt kan beställa ett hemtest för Klamydia- och gonorré.
Testet är enkelt att genomföra och utförs enligt instruktionerna som följer med provtagningspaketet. Det består av urinprov för män och prov från slidan för kvinnor. Invånaren får sitt provsvar inom ca 7 dagar i sin inkorg i e-tjänsterna. Om provet visar positivt för klamydia och/eller gonorré får invånaren instruktioner och behandlingsremiss i e-tjänsten att visa upp till behandlande enhet.
Medicinskt ansvarig för tjänsten är Gina Markku, överläkare hudmottagningen, Västmanlands sjukhus Västerås.
1177 Formulärhantering
1177s Formulärtjänst är en nationell e- tjänst som innebär möjlighet till utskick av formulär från verksamheten direkt till invånarens inkorg på 1177.
Exempel på användningsområden är hälsodeklaration inför besök, uppföljning av aktiviteter exempelvis matdagbok eller andra typer av formulär. 1177 tjänsten har en koppling till regionens journalsystem Cosmic. Detta innebär att formulärtjänsten kan användas fristående utan koppling till journalsystemet eller genom att spara formulär direkt i journalsystemet eller så kan de användas tillsammans.
Är du nyfiken på tjänsten? Titta gärna på introduktionsfilmen om formulär via 1177: Introduktion till Formulärtjänsten inom 1177
Moduler
Moduler
Skapa formulär
För att skapa ett formulär eller ändra i ett befintligt formulär behöver vi på systemförvaltningen hjälpa er. Formulären kan byggas utifrån ett redan befintligt formulär som ni idag har på papper eller från grunden.
Det är viktigt att ni kontrollerar eventuella licencer, copyright och upphovsrätt inför skapandet av ett digitalt formulär.Mer om detta kan ni läsa instruktionen här: Instruktion gällande versionshantering, upphovsrätt och licenser.
Skicka in en intresseanmälan via IT-supporten till E-tjänster så planerar vi för ett införande.
Utskick av formulär- utskicksmodulen
Via den så kallade utskicksmodulen kan verksamheten skicka ut formulär som man valt att prenumerera på. Formulären kan innehålla både frågor och beräkningar.
Formulären som skickas ut från verksamheten landar i invånarens inkorg i e-tjänsterna. Det är även från 1177 inkorgen som invånaren besvarar formulär och skickar tillbaka sina svar till verksamheten.
Uppföljning av formulär- Uppföljningsmodulen
I uppföljningsmodulen hanteras de formulär som skickats och tagits emot i verksamheten. Vissa formulär ska exporteras vidare till Kibi-base (lagring) och alla dokument ska gallras bort från uppföljningsytan.
Paketutskick
Paketutskick är ett utskick som kan innehålla en eller flera formulär och som kan schemaläggas till ett eller flera utskickstillfällen. Enhetens alla tillgängliga mallar kan användas.
För att komma igång med paketutskick behöver vi på systemförvaltningen hjälpa er att bygga ett grundpaket. Skicka in en intresseanmälan via IT-supporten till E-tjänster hälsa och vård, så planerar vi för ett införande.
Erbjuden e-tjänst
”Erbjuden e- tjänst” kan likställas med ett öppet formulär det vill säga formuläret skickas inte ut från verksamheten. Det kan användas i ett formulärflöde där invånaren själv önskar initiera en vårdkontakt till exempel en egenvårdbegäran på kontaktkortet på 1177.se
Support
Support
Vid frågor och support, kontakta IT-support:
- Internt, via telefon 735 00
- Externt, via telefon 021-17 35 00
- Eller skapa ett ärende direkt via Arbetsplatsen
1177 Intygstjänst
Mina Intyg är en funktion i e-tjänsterna på 1177 där invånaren kan hantera sina läkarintyg genom att logga in på 1177.se. Tjänsten är kostnadsfri och invånaren kan snabbt, enkelt och säkert läsa, redigera, skriva ut, spara och skicka intygen vidare till bland annat Försäkringskassan och arbetsgivare. All information är skyddad och tjänsten uppfyller vårdens krav på säkerhet och sekretess. I dagsläget kan invånaren endast ta del av intyg från verksamheter med journalsystemet Cosmic.
1177 Journalen
Vad är 1177 Journalen?
1177 Journalen är en e- tjänst där invånaren genom inloggning på 1177 kan ta del av journalinformation från hälso- och sjukvård. Informationen som visas i e- tjänsten är inte samma i alla regioner och alla vårdgivare då varje region själva beslutar vad som ska införas i tjänsten.
Syftet med 1177 Journalen är att stärka möjligheten för invånarna att medverka i beslut och uppföljning av den egna vården samt stödja engagemanget för den egna hälsan. I 1177 Journalen kan invånaren läsa och skriva ut tillgänglig journalinformation. Informationen som visas hämtas från anslutna vårdsystem och presenteras varje gång invånaren loggar in, ingen journalinformation lagras i tjänsten.
Målet är att invånaren ska ha tillgång till så mycket information som möjligt i tjänsten.
Vad är NPÖ?
Nationell patientöversikt, NPÖ, är en tjänst för sammanhållen journalföring som gör det möjligt för behörig vårdpersonal, att med patientens samtycke, ta del av journalinformation från andra regioner, kommuner eller privata vårdgivare.
Information om NPÖ: Nationell patientöversikt (NPÖ)
Vilken information visar Region Västmanland i 1177 Journalen?
Vilken information visar Region Västmanland i 1177 Journalen?
Invånaren kan läsa:
- Journalanteckningar skrivna från och med 1 april 2015.
- Remissvar på din undersökning från röntgen och fysiologen från och med 31 oktober 2016.
- Svar på övriga remisser från och med 4 december 2019.
- Provsvar från klinisk kemi från och med 21 november 2017.
- Diagnoser i en sammanställd lista från och med 2 maj 2018. Diagnoser visas sedan tidigare i själva anteckningen.
- Journalinformation från ungdomsmottagningar samt barn- och vuxenpsykiatri från och med 2 september 2019.
- Loggar 12 månader tillbaka där du kan se vilken hälso- och sjukvårdpersonal som har jobbat med din journal.
- Ditt barns journalinformation fram till dess att barnet är 13 år.
- Vårdkontakter, från och med 20 april 2022.
- Läkemedelslista, från och med 11 maj 2022.
Invånaren kan inte läsa:
- Ditt barns journalinformation om barnet är mellan 13-16 år (vid undantag kan speciella tillstånd ges).
- Loggar från barn- och ungdomspsykiatrin.
Invånaren kan heller inte se journalinformation från de här vårdenheterna:
- Mödravården
- Folktandvården
- Barnahus
- Rättspsykiatrin
Om invånare saknar information i 1177 Journalen:
Om en invånare saknar information i 1177 Journalen som regionen ska publicera kan invånaren vända sig till den enhet det gäller för att få svar på sina frågor.
Planerat införande:
- Visa remisstatus
- Visa vårdplaner
Vem kan läsa information i 1177 journalen?
Vem kan läsa information i 1177 journalen?
Invånare i Region Västmanland kan läsa delar ur sin journal genom att logga in på 1177.se. För att invånaren ska kunna se informationen måste vårdgivaren ha dokumenterat i journalsystemet Cosmic eller Rådgivningsstödet på 1177.
Invånaren behöver ha giltig e-legitimation för inloggning i tjänsten, så som Bank-ID eller Freja eID+. 1177 Journalen är en säker e-tjänst som uppfyller kraven för att kunna hantera integritetskänslig information.
- Invånare som är 16 år eller äldre och har ett fullständigt personnummer kan läsa sin information ur 1177 Journalen.
- Barn mellan 13-15 år kan se övriga 1177 E-tjänster.
- Vårdnadshavare kan läsa information ur 1177 Journalen tills barnet fyller 13 år.
- När barnet är 13–15 år har ingen åtkomst till barnets 1177 Journalen, men det går att få utökad åtkomst, se fliken ”Utökad åtkomst”.
Åtkomst för invånare med skyddade personuppgifter:
Personer över 16 år med skyddade personuppgifter registrerade hos Skatteverket har åtkomst till journalinformation via 1177 Journalen. Om ett barn under 16 år har skyddade personuppgifter så kan inte vårdnadshavare vara ombud och ta del av sitt barns journalinformation via e-tjänsten Journalen.
Vissa kan tvingas visa sin journalinformation:
För personer som är utsatta för stark social kontroll, hedersrelaterat förtryck och våld kan det utgöra en risk om närstående tar del av informationen som finns i Journalen 1177 och på e-tjänsterna på 1177.se. Det gäller att vara lyhörd och vid behov vidta åtgärder för att information inte ska synas i Journalen 1177.
Utöka åtkomst
Utöka åtkomst
Åtkomsten kan utökas:
Verksamhetschef eller delegerad vårdpersonal kan i åldersspannet 13–15 år ge
utökad åtkomst till journaluppgifter från den vårdenhet där de är verksamma.
- Verksamhetschef kan i samråd med vårdnadshavare och barn ge vårdnadshavare förlängd åtkomst till barnets information från enstaka klinik/enhet i 1177 Journalen även om barnet fyllt 13 år fram tills barnet fyller 16 år.
- Förlängningen gäller då för ett år i taget när barnet är mellan 13 och 16 år. Beslutet gäller endast för den verksamhet som respektive verksamhetschef är ansvarig för.
- Barnet kan ges tidigarelagd åtkomst från 13 år.
Instruktioner för vårdgivare:
- e-tjänsten Journalen - Hantera vårdnadshavares tillgång till barnets journalinformation och e-tjänster
- e-tjänsten Journalen - Barn över 13 år
Blanketter för vårdgivare:
Begränsa åtkomst
Begränsa åtkomst
Åtkomsten kan begränsas:
Åtkomsten till 1177 Journalen kan begränsas då det bedöms finnas risk för att patient eller tredje person lider men om journalinformation visas i 1177 Journalen. Begränsning av åtkomsten kan ske på patientens initiativ eller på vårdens initiativ. Beslut om att begränsa åtkomsten med försegling eller blockering fattas av verksamhetschef eller delegerad vårdpersonal.
Åtgärder för att begränsa åtkomsten:
- Försegla hela 1177 Journalen
- Försegla delvis
- Blockera vårdnadshavare
- Dölja en hel journalanteckning
Försegla hela eller delar av 1177 Journalen:
- Vid försegling av hela 1177 Journalen så visas ingen information från någon vårdgivare/region i Sverige.
- Invånaren kan själv försegla hela 1177 Journalen som inloggad i tjänsten. Vårdverksamheten kan också hjälpa patienten att försegla hela 1177 Journalen.
- För att ta bort förseglingen krävs kontakt med en vårdverksamhet.
- Även om hela 1177 Journalen är förseglad så kan patienten/vårdnadshavaren logga in på 1177.se och ta del av e-tjänsterna där, t.ex. se bokade tider.
- All journalinformation från en specifik vårdverksamhet kan döljas i två månader åt gången när det initieras från vården.
- Instruktion: e-tjänsten Journalen - Försegling och bryta försegling på begäran av invånare
- Blankett: e-tjänsten Journalen- Försegla på begäran av invånare
- Instruktion: e-tjänsten Journalen - Försegling på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal
- Blankett: e-tjänsten Journalen - Försegling av journalinformation på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal
Blockera vårdnadshavare:
- På vårdens initiativ kan den ena eller båda vårdnadshavarna blockeras.
- Blockerad vårdnadshavare har inte längre tillgång till barnets information i 1177 Journalen.
- Ingen information från någon vårdgivare/region i Sverige visas för den blockerad vårdnadshavaren.
- Blockerad vårdnadshavare kan inte heller vara ombud till barnet i e-tjänsterna på 1177.se (denna begränsning sker automatiskt vid blockering).
- Från 16 år får ungdomen själv åtkomst till 1177 Journalen.
- Från 13 år kan ungdomen logga in på 1177.se och ta del av e-tjänsterna.
- Blankett:e-tjänsten Journalen - Bryta försegling på begäran av invånare
- Instruktion: e-tjänsten Journalen - Hantera vårdnadshavares tillgång till barnets journalinformation och e-tjänster
- Blankett: e-tjänsten Journalen - Hantera vårdnadshavares tillgång till barnets journalinformation och e-tjänster
Dölja en hel journalanteckning:
- I journalsystemen som vårdgivarna använder finns journalmallar som kan dölja en hel journalanteckning. Läs mer här: Centuri (regionvastmanland.se)
Risker och åtgärder
Risker och åtgärder
Möjlighet att logga in på 1177.se kan tas bort:
- Utöver att begränsa åtkomsten till 1177 Journalen kan även möjligheten att logga in i e-tjänsterna på 1177.se tas bort. Detta görs om det bedöms finnas risk att patienten kan fara illa av att e-tjänsterna finns tillgängliga (till exempel se bokade tider, Egen Provtagning, Intyg, Stöd och behandling).
- För barn gäller det situationer då det är viktigt att vårdnadshavare inte har åtkomst till information om barnet som finns i e-tjänsterna på 1177.se. Till exempel om barnet är omhändertaget enligt LVU (lagen om vård av unga) och vistas på hemlig ort och vårdnadshavare inte ska se uppgifter om bokade tider.
- För vuxna gäller det situationer då patienten kan tvingas att visa information om bokade tider och andra uppgifter för till exempel kontrollerande närstående.
Barn och 1177 Journalen samt e-tjänsterna på 1177:
I vissa fall kan det innebära fara för ett barn om vårdnadshavare har åtkomst till journalinformation direkt via 1177 Journalen. Det är då mycket viktigt att blockera vårdnadshavare alternativt försegla Journalen för barnet.
Vissa kan tvingas visa sin journalinformation:
För personer som är utsatta för stark social kontroll, hedersrelaterat förtryck och våld kan det utgöra en risk om närstående tar del av informationen som finns i 1177 Journalen och på e-tjänsterna på 1177.se. Det gäller att vara lyhörd och vid behov vidta åtgärder för att information inte ska synas i 1177 Journalen.
Vid utskrift eller utlämning av journalkopia:
Observera att vid utskrift av journalkopia kommer all journalinformation med,
även det som inte visas i 1177 Journalen.
Utskriften påverkas alltså inte av om det i 1177 Journalen finns en försegling
på vårdverksamhet och/eller tidsperiod eller om journalinformation har skrivits
på sökord som gör att den inte visas i 1177 Journalen.
Det är viktigt med menprövning innan utlämning av journalkopia. Vid menprövning görs en bedömning av om det finns risk att patienten eller tredje person lider men av att patienten tar del av journalinformationen.
Manualer och Blanketter
Manualer och Blanketter
Invånares försegling av 1177 Journalen:
Instruktion: e-tjänsten Journalen - Försegling och bryta försegling på begäran av invånare
Blankett: e-tjänsten Journalen- Försegla på begäran av invånare
Vårdens försegling av invånares åtkomst till e- tjänsten Journalen:
Instruktion:e-tjänsten Journalen - Försegling på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal
Blankett: e-tjänsten Journalen - Försegling av journalinformation på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal
Bryta försegling av e- tjänsten Journalen:
Blankett:e-tjänsten Journalen - Bryta försegling på begäran av invånare
Borttagande av vårdnadshavares åtkomst till barnets 1177 journal och övriga inloggade e-tjänster:
Instruktion: e-tjänsten Journalen - Hantera vårdnadshavares tillgång till barnets journalinformation och e-tjänster
Regionalt ramverk för e-tjänsten Journalen:
1177 Stöd och behandling
Vad är Stöd- och behandling?
Stöd och behandling (SoB) är en e-tjänst på 1177 som möjliggör för vårdgivare att erbjuda invånare stöd-, behandlings- eller utbildningsprogram via nätet. Innehållet är varierande i de olika programmen och kan anpassas efter individens behov. Programmen kan användas enskilt eller som ett komplement till annan behandling.
De program som används i vår region är upphandlade från externa leverantörer eller framtagna av andra regioner. Vår region kan nyttja dessa program genom att avtal skrivs, vilket även innebär att vi inte kan göra lokala tillägg eller justeringar i programmen.
Programmet nås av invånaren via inloggat läge på 1177.se, vilket kräver e-legitimation. Mer information finns här: Manual Invånare.
Att jobba i Stöd- och behandling
Att jobba i Stöd- och behandling
Vem kan lägga behörighet på personal som ska arbeta i SoB?
Alla som ska arbeta i programmet behöver ha medarbetaruppdrag för Stöd och behandling, vilket ansöks via HSA-förvaltningen (hsa@regionvastmanland.se)samt SITHS-kort med kod. Ansvarig chef kontaktar den regionala HSA-förvaltningen för att kontrollera detta. HSA-id på berörd vårdpersonal måste uppges.
Systemförvaltningen lägger på behörighet till personal som ska arbeta som Behörighetsadministratörer i programmet.
Behörighetsadministratörer lägger till övrig personal som ska arbeta i programmet. Mer information finns på sida 7 i Manual Administratörer.
Inloggning vårdpersonal
Personal som ska arbeta i tjänsten loggar in i systemet via Cosmic där denne klickar på Meny, väljer Externa länkar och sedan väljer länken Stöd och behandling. Inloggning kan även ske via följande länk: Inloggning vårdpersonal.
Hur byter jag behandlare t.ex. under längre frånvaro som semester?
Varje invånare har en ansvarig behandlare. Ansvarig behandlare har sina invånare under fliken Mina. Under fliken Alla finns klinikens alla invånare. Där kan behandlare vara aktiva på invånare som de inte ansvarar för. Invånarenen ser namnet på den behandlare som varit aktiv. Det går även att byta ansvarig behandlare, vilker sker enligt följande rutin som återfinns på sidan 14 i Manual Administratörer.
Hur byter jag behandlare t.ex. när någon slutar?
För att byta behandlare går du in i fliken Alla. Klicka på de två blå pilarna som finns efter ansvariges namn. Klicka på fältet välj behandlare och välj vem som ska bli den nya ansvarige behandlaren. Detta sker enligt följande rutin som återfinns på sidan 14 Manual Administratörer.
Hur flyttar jag på ett program mellan kliniker/enheter?
Båda klinikerna/enheterna måste ha samma version av programmet för att en överföring ska vara möjlig. Invånaradministratörer på mottagande enhet godkänner överlämningen. Detta sker enligt följande rutin som återfinns på sidan 22 i Manual administratörer.
Hur avslutar jag ett program?
Gallringen genomförs när en behandlare avslutat ett program. Innan gallringen görs bör journalföring göras. Gallringen ska ske enligt följande rutin: Gallring och export. Mer information finns på sidan 27 i Manual Administratörer.
Tillgängliga program
Tillgängliga program
Kan jag skapa ett eget program?
Region Västmanland har i nuläget ingen organisation för att utveckla program.
Kan jag göra förändringar i befintliga program?
Lokala justeringar kan inte göras i program som upphandlats via nyttjanderättsavtal med externa leverantörer eller regioner.
Hur får jag information om program som finns tillgängliga i Region Västmanland?
Program som finns tillgängliga i region Västmanland kan vårdgivare få information om eller testa i testmiljö genom att kontakta systemförvaltningen på e-tjanster1177@vastmanland.se.
För att få information om program som finns tillgängliga nationellt kontakta systemförvaltningen.
Jag är intresserad av att börja använda ett program, hur gör jag?
Program som redan finns tillgängliga kan vårdgivare få behörighet till genom att först genomgå en kortare utbildning som hålls av systemförvaltningen.
- Vårdgivaren får vid behov en kortare utbildning för att lära sig att navigera i testmiljön.
- Systemförvaltningen publicerar och aktiverar programmet på aktuell enheten.
- Övrigt att tänka på vid ett införande kommer inom kort i en checklista.
Jag är intresserad av att börja använda ett program från en annan region, hur gör jag?
Om en vårdverksamhet är intresserad av använda ett program som ett annan region har producerat, så krävs det olika steg för ett sådant införande.
- Systemförvaltningen kontaktar aktuell region för att få tillgång till programmet i testmiljön.
- Vårdgivaren får vid behov en kortare utbildning för att lära sig att navigera i testmiljön.
- Om aktuellt att upphandla programmet så kontaktar systemförvaltningen aktuell region och efterfrågar ett så kallat nyttjanderättsavtal för att möjliggöra en upphandling av programmet.
- Avtalsansvarig tillsammans med beställande verksamhet granskar och kommer överens om avtal med aktuell region.
- När avtalet är klart, så publiceras programmet till Region Västmanland utav ansvarig region.
- Systemförvaltningen publicerar och aktiverar programmet på aktuell enheten.
- Övrigt att tänka på vid ett införande finns att ta del av här: Centuri (regionvastmanland.se).
Går det att använda program från andra digitala plattformar i SoB?
Det går inte föra över eller använda program från andra digitala plattformar. Programmen måste finnas publicerade i Stöd och behandlingsplattformen.
Inloggning testmiljöer
Inloggning testmiljöer
Inloggning till testmiljön för testpersonal
Personal som ska lära sig hur program ser ut från personalperspektivet måste först kontakta systemförvaltning för att få behörighet i testmiljön som testpersonal. Personalen loggar in med sitt SITHS-kort med kod. Därefter kan ett program (moment) startas genom att fylla i sitt eget personnummer och välja ett stöd- eller behandlingsprogram att testa. Inloggning sker via följande länk: Inloggning Testpersonal.
Inloggning till testmiljön för testinvånare
Personal som ska lära sig hur program ser ut från invånarperspektivet, loggar in i testmiljön som testinvånare. Personalen behöver först starta ett program (moment) på sig själv och sen logga in som testinvånare. Inloggning sker via följande länk: Inloggning Testinvånare.
Olika typer av program
Olika typer av program
Behandlingsprogram
Livanda är leverantörer av behandlingsprogram för Internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT). För att arbeta som behandlare med iKBT krävs det minst grundutbildning KBT (Steg 1).
Stöd- och utbildningsprogram
Stöd- och utbildningsprogram, där invånaren arbetar med guidning av en behandlare. Programmen kan användas enskilt eller som ett komplement till annan behandling. Stöd eller utbildningsprogrammen kan bestå av texter, frågor, övningar, filmklipp eller ljudfiler.
Min vårdplan cancer
Min vårdplan erbjuds bland annat till invånare med en cancerdiagnos, som stöd för att kunna vara delaktig i sin vård. Vårdplanen ska bidra till att invånaren känner sig trygg och välinformerad och förstår vad som händer under utredning och behandling.
Min vårdplan finns både i pappersform och digitalt för vissa diagnoser. Den digitala versionen av Min vårdplan nås via Stöd- och behandling.
Två eller flera enheter kan arbeta tillsammans i Min vårdplan genom att överlämna vårdplanen mellan varandra när invånarens behandling övergår till en annan enhet/vårdgivare. Överlämningen sker enligt rutinen som finns beskriven här: Manual för överlämning av Min vårdplan via 1177.se (pdf).
Användarmanual för Min vårdplan finns här: Användarmanual för Min vårdplan på 1177.se (pdf).
Kortare informationsbroschyr finns här: Informationsbroschyr om Min vårdplan på 1177.se att skriva ut (pdf).
Mer information om Min vårdplan och RCC finns på RCCs hemsida: Stöd för införande av Min vårdplan via 1177 - RCC Mellansverige (cancercentrum.se).
Filmer och manualer
Filmer och manualer
Bruksanvisning Stöd och behandling
Manual - behörighetsadministratör, invånaradministratör och dataadministratör
Statistik för stöd och behandling -Inera
Användarmanual för Min vårdplan på 1177.se (pdf)
Informationsbroschyr om Min vårdplan på 1177.se att skriva ut (pdf)
Stöd för införande av Min vårdplan via 1177 - RCC Mellansverige (cancercentrum.se)
Centuri (regionvastmanland.se)
1177 Webbtidbok
För att öka invånarens inflytande över den egna vården och för att underlätta den administrativa processen vid tidsbokning arbetar Region Västmanland med att införa webbtidbokning via 1177.se.
Reglerna gällande villkor för bokning och vilka tidstyper som görs bokningsbara kan skilja sig åt mellan verksamheterna.
Tjänsten är ett effektivt verktyg där både mottagningen och patienten spar tid genom att bokningen genomförs direkt i journalsystemet.
Hur fungerar webbtidbokning?
Hur fungerar webbtidbokning?
Webbtidbokning verksamhet
Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, se bokad tid och av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets tidbok via 1177 e-tjänster. Invånarens bokning visas sedan för vårdpersonalen i respektive tidbok. Mottagningen styr själva vilka tider som ska synas och bestämmer vad tiden ska heta samt hur lång tid innan ett besök som tiden ska kunna av- eller ombokas. All hantering av tider och tidstyper görs i journalsystemet.
Mottagningen väljer själva vilka möjligheter invånaren ska ha:
- se bokad tid
- boka tid direkt
- av- eller omboka tid direkt
Journalsystemets tidbok uppdateras samtidigt som invånaren genomför sin av- eller ombokning och den gamla tiden synliggörs återigen för bokning via webben.
Webbtidbokning invånare
Invånaren kan via startsidan på 1177 se webbtidbokning bland mottagningens övriga ärendetyper. De tider som är bokningsbara kommer att visas i en kalender och invånaren kan själv välja en tid som passar. Bokningen landar direkt i journalsystemets tidbok.
När invånaren sedan loggar in på 1177 syns den bokade tiden i inkorgen och invånaren kan därifrån välja att av- eller omboka besöket vid behov.
Införa webbtidbok
Införa webbtidbok
Att införa webbtidbok
Varje verksamhet som vill börja erbjuda webbtidbokning ansluts till tjänsten enligt en viss införandeplan. I exempelvis journalsystemet Cosmic innebär det att vissa av mottagningens vårdtjänster kan knytas till webbtidbokning via tjänsterna:
- visa bokade tider
- boka tid direkt
- av- eller omboka tid direkt
Ett införande av webbtidbok kan se olika ut beroende på vilken verksamhet det gäller. Initialt sker ett informationsmöte med verksamheten. Vidare genomförs arbetet med att ta fram ett ramverk för en standard gällande regler, utbud och eventuella villkor för respektive verksamhet.
Vilka erbjuder webbtidbokning idag?
Idag erbjuds webbtidbokning vid ett flertal mottagningar både inom specialistvården och primärvården. Webbtidbokning fungerar även för tjänsterna gynekologisk cellprovskontroll, mammografi och blodgivare där invånaren via e-tjänsterna på 1177 enkelt kan hantera sina tider. Detta då alla som får en kallelse hemskickad till dessa besök även får en digital kallelse i sin inkorg på 1177 och därifrån kan hantera sina tider.
Hälsosamtal Västmanland
Erbjudandet avser ett kostnadsfritt besök för provtagningen (fasteblodsocker och fastande lipidstatus) och ett därpå efterföljande hälsosamtal.
Det övergripande målet med Region Västmanlands hälsosamtal för 50-åringar är att förebygga hjärt-och kärlsjukdom och diabetes typ 2 samt stärka folkhälsan. Det viktigaste med hälsosamtalet är att öka deltagarnas förutsättningar för goda levnadsvanor och att uppmärksamma samband mellan levnadsvanor och hälsoproblem.
Så funkar det
Så funkar det
Hälsosamtal för 50 åringar innebär ett erbjudande om ett kostnadsfritt besök för provtagning (fasteblodsocker och fastande lipidstatus) och ett därpå efterföljande hälsosamtal.
Inför hälsosamtalet besvarar 50-åringen en hälsoenkät digitalt genom att logga in på 1177.se. Enkäten består av frågor kring bland annat hälsoläge, levnadsvanor, arbete, livssituation, sömn, stress och återhämtning. Enkäten finns även på engelska.
Enkätsvar, provsvar samt vikt, längd, midjemåttet och blodtryck sammanställs i en hälsoprofil genom metodverktyget Stjärnprofil som har sitt ursprung i Region Västerbottens arbete med riktade hälsosamtal.
På 1177.se finns information om Västmanlands hälsosamtal för 50-åringar. Där finns även information om hälsosamtalet, inbjudningsbrev och informationsblad översatt till engelska, somaliska, tigrinska, arabiska, persiska och dari.
För att minska administrationen för vårdcentralerna har ett digitalt stöd utvecklats. Det innebär att det manuella steget har minimerats när det gäller att skicka ut inbjudningsbrev, handha hälsoenkäter, sammanställa uppgifter till samtalsunderlaget samt skicka en kopia av Stjärnproflen till KIBI base.
Uppdragsbeskrivning hälsosamtalsledare
Uppdragsbeskrivning hälsosamtalsledare
Vårdcentralens utsedda hälsosamtalsledare skall leda arbetet med hälsosamtal för
listade 50-åringar vid vårdcentralen. Det innebär att den/de har ansvar för att boka
tider till provtagning, skicka inbjudningar och ta emot deltagare för hälsosamtal med
metodverktyget Stjärnprofilen, hänvisa deltagare vid önskemål om ytterligare
insatser samt ansvara för att sedvanliga vårdcentralsrutiner följs när en deltagare blir
patient p.g.a. hälsosamtalets resultat.
Hälsosamtalsledaren ansvarar också för att informera övriga berörda yrkesgrupper på vårdcentralen om gällande rutiner, t.ex. laboratoriepersonal och receptionist.
Process för hälsosamtal
Process för hälsosamtal
Nedan finns process för genomförande av Hälsosamtal för 50-åringar. Länk till Ledningssystemet för processkarta
Vårdcentral:
- Hämta upp listade 50-åringar via Webbstödet
- Reservera/planera tider för hälsosamtal i Cosmic
- Boka tider för aktuella 50-åringar till lab via Cosmic och Webbstödet
- Skicka inbjudan från Webbstödet
- Registrerar om personen Kommer, Av- eller ombokar, Uteblir
50-åringen:
- Fyller i enkäter digitalt via 1177.se - info till Webbstödet
Receptionist vid provtagningsenhet:
- Registrering av person vid ankomst i receptionen
- Fråga om enkät är ifylld/påminn om att fylla i den
Cosmic:
- Administrera bokning av Hälsosamtal
Personal på Lab:
- Ta prover, ev längd, vikt och midjemått - för in i Cosmic
Aktuell vårdcentral:
- Hantera avvikande provsvar enligt rutiner på vårdcentralen
- Registrera Kommer, Av-/omboka, Utebliven
- Vid uteblivet besök debitera 50-åringen
Legitimerad personal/50-åring:
- Ta ev. blodtryck, längd, vikt och midjemått
- Skriv ut stjärnprofil och genomför hälsosamtal för underlag till hälsostatus
- Dokumentera i Cosmic och Webbstödet
- Informera om hälsostatus/se över uppföljande åtgärder/avvikande provsvar
- Hantera avvikande resultat enligt rutiner på vårdcentral, se manual.
Support
Support
För frågor om bokad tid, hur provtagningen går till eller andra vårdcentralsspecifika frågor, hänvisa till vårdcentral. Om invånaren fått en inbjudan till hälsosamtal så finns telefonnumret i inbjudningsbrevet.
För teknisk support ring IT-Supporten på telefon 021-17 35 00.
Region Västmanlands IT-Support är bemannad vardagar klockan 07:00-17:00. Alternativt skapa ett ärende via Arbetsplatsen.
För generella frågor kring hälsoenkät eller hälsosamtalen nås förvaltningen för Hälsosamtal på e-post: halsosamtal.forvaltning@regionvastmanland.se
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 11 april 2023