- Utveckla Västmanland
- Folkhälsa
- Hälsofrämjande skolutveckling för att stärka skolframgång
Hälsofrämjande skolutveckling för att stärka skolframgång
Skolan är en viktig arena för barn och ungas hälsa och lärande. Att klara skolan är en stark skyddsfaktor för att må bra genom livet. Här kan du ta del av flera faktorer för skolframgång som utgår från hälsofrämjande skolutveckling och sambandet mellan hälsa och lärande.
Skolan som hälsofrämjande arena
Skolan är en viktig skyddsfaktor som genom hälsofrämjande och förebyggande arbete kan skapa en miljö som både främjar och bevarar såväl hälsa som lärande.
Skolmiljön
En skolmiljö som är trygg och stödjande har stor betydelse för barn och ungas hälsa, lärande och utveckling.
Stödjande relationer
Barn och unga som har goda relationer till föräldrar, skolpersonal och skolkamrater har oftare en bättre hälsa, lyckas oftare i skolan och känner sig mer motiverade i skolan.
Levnadsvanor
Barn och unga ska i unga år få möjlighet att utveckla hälsosamma levnadsvanor, då det lägger grunden för deras framtida hälsa som vuxna.
Psykisk hälsa
När barn och unga får kunskap och förståelse för vad psykisk (o)hälsa är, vad som är normala känslor och en naturlig del av livet ger vi dem bättre förutsättningar att må bra.
Systematisk analys i skolan
Ett systematiskt arbete behöver ligga till grund i utformningen av verkningsfulla insatser för att motverka skolmisslyckande bland unga.
Samlade tips från alla områden
Tips på hur man kan främja trivsel i skolan
Tips på hur man kan främja trivsel i skolan
Skolmiljön
- Arbeta aktivt med skoltrivseln
- Se över vilka faktorer som är viktiga för trivseln i din skola
- Gör lärmiljöerna mer stödjande och positiva - En universell utformning som främjar tillgänglighet och koncentration såväl som kreativitet kan vara stödjande för alla elever
- Arbeta både med den fysiska och psykiska miljön i skolan
- Ha tydliga regler och normer på skolan
- Skapa ett gott samarbete mellan skolpersonal och elever
- Ha trivselledare på skolan (yngre skolålder)
- Skapa olika rastaktiviteter eller miljöer där barn och unga kan vara aktiva
- Prata tillsammans med eleverna om vad som kan göras för att minska upplevelsen av stress och krav
Delaktighet och inflytande
- Fråga eleverna vad de behöver för att trivas i skolan
- Låt eleverna få komma med förslag på förbättringar eller förändringar
- Gör eleverna delaktiga i skolans olika aktiviteter
Tillitsfulla relationer
- Ha vuxennärvaro bland eleverna
- Lyssna på eleverna och ha tilltro till dem
- Se och uppmärksamma när eleverna gör något positivt
- Stärk samverkan med föräldrar och andra viktiga vuxna
- Ha aktiviteter där eleverna får umgås och mötas
Tips på hur man kan främja studiero
Tips på hur man kan främja studiero
Trygg lärandemiljö
- Skapa en trygg och stödjande lärandemiljö som ger goda förutsättningar för eleverna att följa undervisningen
- Se över den fysiska miljön och schemat. Erbjud en variation av fysiska lärmiljöer – Det gör det lättare att stödja olika pedagogiska lärsituationer och olika elevers behov. Variation kan skapas både i mer traditionella klassrum och i andra typer av lärytor i anslutning till klassrummen. Läs mer hos Boverket - Klassrum och gemensamma lärytor i skolan
Tydligt ledarskap i klassrummet
- Eleverna vet vad de ska göra
- Skapa ordning
- Ha tydlig struktur
- Var tydlig med vad som förväntas av eleven
- Variera undervisningen
- Uppmuntra det som bidrar till en positiv miljö
- Välj och anpassa arbetssätt utifrån elevernas behov
- Ge positiv respons och lyft det som är bra
- Utvärdera ditt ledarskap i klassrummet
Tillitsfulla relationer
- Skapa goda relationer och lär känna eleverna
- Lyssna på eleverna och ha tilltro till dem
Delaktighet
- Aktivera och gör eleverna delaktiga på lektionerna
Stöd och elevhälsoarbete
- Samverka med elevhälsan
- Ge eleverna det stöd och den anpassning som behövs
- Ha ett aktivt arbete med normer och värden
Tips på hur man kan främja trygghet
Tips på hur man kan främja trygghet
Skolpersonal och närvarande vuxna
- Hög lärartäthet och närvaro av vuxna som rör sig i skolmiljön
- Vuxna reagerar när något sker
Värdegrundsarbete
- Ha ett ha ett aktivt värdegrundsarbete
- Respektera varandras olikheter
- Ha ett stabilt och målinriktat arbete för att främja trygghet och förhindra kränkande behandling och diskriminering
Tillitsfulla relationer
- Skapa tillitsfulla relationer mellan lärare och elever och mellan elever
- Skapa en ömsesidig respekt mellan lärare och elever
- Ha ett gott pedagogiskt ledarskap på skolan
- Verka för att skolpersonal har en samsyn kring förhållningssätt och bemötande
Trygghetsskapande arbete
- Ha trygghetsarbete och trygghetsvandringar tillsammans med elever
- Alla ska känna till skolans ordningsregler och se till att de följs och hålls levande
- Genomför trygghetsenkäter
- Gör riktade insatser om ni får kännedom om att elever är otrygga. Exempelvis genom att elevhälsan besöker lektioner, har handledning med skolpersonal och pratar med föräldrar
- Ha rutiner för det förebyggande arbetet utanför själva klassrummet, som i korridoren, på skolgården, i matsalen, omklädningsrum och uppehållsrum
- Se till att skolans ordningsregler följs och hålls levande
- Ha ett systematiskt trygghetsarbete och arbeta hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande
- Friends har tagit fram tips på övningar att göra med eleverna för att levandegöra trygghetsarbetet i klassrummet
- Trygghet i förskolans lärmiljöer – Läs mer på Boverket - Trygghet och överblick i förskolebyggnadens lärmiljöer
Delaktighet
- Låt trygghetsarbetet genomsyras av elevdelaktighet och elevinflytande
- Involvera eleverna i arbetet med skolutveckling
Tips på hur man kan främja goda relationer i skolan
Tips på hur man kan främja goda relationer i skolan
Relationen mellan lärare och elev och mellan elever
- Låt elevernas intressen och erfarenheter få utrymme i undervisningen
- Visa att ni ser eleverna
- Umgås med eleverna på rasterna
- Utveckla arbetsformer där eleverna lär känna varandra både inom och mellan klasser och årskurser
Föräldraskapsstöd
- Stärk samverkan och samarbetet med föräldrarna och andra viktiga vuxna
- Skapa en god relation med föräldrarna
Kommunikationen med eleverna
- Kommunicera med eleven så att ni förstår och respekterar varandra
- Lyssna på eleverna, fråga om deras intresse och mående
- Lyft det positiva och styrkorna hos eleverna
- Bryr dig om eleverna
I klassrummet
- Skapa en bild av hur gruppen fungerar i sitt sociala samspel och anpassa undervisningen efter det
- Tänk på sittordningen bland eleverna
- Läraren kan påverka relationerna genom små saker som: grupp-och paruppgifter, varierande gruppstorlekar samt olika former av samarbete mellan eleverna
- Läraren kan undvika situationer där eleverna själva får skapa sina grupper eller rangordna
Lösa och reda ut konflikter
- Hantera kränkningar, konflikter eller störningsmoment som uppstår
- Se till att tillsägelser sker på ett respektfullt sätt och riktar sig till de elever det berör
Delaktighet och feedback
- Gör eleverna delaktiga i skolans verksamhet
- Ge eleverna regelbunden återkoppling på deras lärande
Tips på hur man kan främja rörelse i skolan
Tips på hur man kan främja rörelse i skolan
Aktiva lektioner
- Låt eleverna röra sig för att svara på frågor
- Ha lektioner utomhus kopplade till utomhusmiljön eller lektioner där eleverna promenerar medan de pratar om frågor i ett ämne. *Tänk på att göra promenader så att alla på skolan kan delta oavsett funktionsförmåga
- Skapa en rörelseyta i klassrummet där det är okej att ta en rörelsepaus
Aktiva raster
- Ha trivselledare som bidrar till bättre sammanhållning och tryggare skolmiljö genom organiserad verksamhet på rasterna
- Ha organiserade rastaktiviteter med ledare
Fysisk aktivitet på skolschemat
- Kombinera utvecklingssamtal och andra samtal med en promenad, gärna utomhus
- Engagera hela skolan i olika former av rörelsesatsningar
- Generation Pep, inspirationsbanken – Hitta inspiration för hur andra skolor och verksamheter arbetar för att främja barn och ungas fysiska aktivitet
- Använd checklista för att skapa rörelserikedom
- Generation Pep, Pep skola - är ett kostnadsfritt digitalt stöd till alla skolor i Sverige som vill skapa aktivare och hälsosammare skoldagar. Det finns även Pep förskola – En kostnadsfri digital plattform som ska stötta förskolor i hälsoarbetet så att de kan främja sunda och hälsosamma levnadsvanor tidigt i barns liv. Fokus är på rörelse och kost.
Fysisk aktivitet i anslutning till skoldagen
- Skola som arena – Använd skolans lokaler och skapa en mötesplats tillsammans med andra aktörer för att hjälpa barn att få en aktiv fritid
- Uppmuntra eleverna att gå eller cykla till skolan
- Schemalägg fysisk aktivitet innan eller efter skoldagen
Extra resurser i skolan
- Kan planera och genomföra lekfulla aktiviteter som ökar graden av fysisk aktivitet och rörelse hos eleverna
Skapa rörelsemiljöer
- Skapa inom- och utomhusmiljöer som bjuder in till rörelse, tex pingisbord och tipspromenad
Involvera föräldrar
- Använd kanaler där ni når föräldrar för att informera om vikten av rörelse och fysisk aktivitet
Inkludera alla
- Inkludera alla oavsett förutsättningar och funktionsförmåga genom tydliga instruktioner, förenklade aktiviteter och möjlighet att prova på tillsammans med lärare eller kompisar
Elevhälsan
- Samtalsstöd om hälsosamma levnadsvanor för skolsköterskor som de kan använda i möten med elever. Material framtaget av Fysioterapeuterna och Dietisternas Riksförbund
Tips på hur man kan främja hälsosamma matvanor
Tips på hur man kan främja hälsosamma matvanor
Under skoldagen
- Erbjud eleverna frukost – Det är en hälsoinvestering både på kort och lång sikt
- Integrera mat och måltider i undervisningen
- Generation Pep, Pep skola - är ett kostnadsfritt digitalt stöd till alla skolor i Sverige som vill skapa aktivare och hälsosammare skoldagar. Det finns även Pep förskola – En kostnadsfri digital plattform som ska stötta förskolor i hälsoarbetet så att de kan främja sunda och hälsosamma levnadsvanor tidigt i barns liv. Fokus är på rörelse och kost.
Delaktighet och inflytande
- Ha ett matråd där elever och skolpersonal tillsammans kan diskutera synpunkter och önskemål på den mat som serveras och på miljön i matsalen
Skolmåltiden
- Se över utbudet av frukt och grönsaker
- Utvärdera och utveckla skolmåltiden genom verktyget SkolmatSverige
- Erbjud mer växtbaserade måltider
- Se över vad som serveras i kafeterian (om det finns). Använd verktyget Pep Kiosk för att få ett hälsosammare utbud så det blir lätt för eleverna att välja rätt
- Utveckla en måltidspolicy
- Sätt av tillräckligt med tid för skollunchen
- Använd Livsmedelsverkets nationella riktlinjer för måltider i skolan
Goda relationer
- Ät skollunch tillsammans med eleverna. Det är ett tillfälle att prata om mat men också bygga goda relationer mellan skolpersonal och elever
Involvera föräldrar
- Använd era kanaler till föräldrar för att informera om vikten av hälsosamma matvanor
Elevhälsan
- Samtalsstöd om hälsosamma levnadsvanor för skolsköterskor som de kan använda i möten med elever. Material framtaget av Fysioterapeuterna och Dietisternas Riksförbund
Tips på hur man kan arbeta med ANDTS
Tips på hur man kan arbeta med ANDTS
Integrera i undervisningen
- ANDT på schemat – Ämnesintegrerat undervisningsmaterial för lärare om alkohol, narkotika, dopning och tobak
- Skolverkets material om ANDTS – Länkar till materialet finns under respektive avsnitt
Samverkan
- Ha god dialog och samverkan med föräldrar/vårdnadshavare
- Samverka och för dialog med lokala aktörer som fritid- och kultursektorn, polis, socialtjänst och andra viktiga aktörer i det förebyggande arbetet
Insatser i skolan
- Informations- och antilangningsinsatser
- Se till att skolpersonalen har god kunskap om ANDTS
- Verka för tobaksfri skoltid
Till föräldrar
- Tonårsparlören - en handbok för föräldrar
- Ha utbildningstillfällen för föräldrar
- Föräldraskapsstöd är en viktig skyddsfaktor - föräldrar och andra närstående har en viktig roll i det ANDTS-förebyggande arbetet.
- Föräldraskolan – Material från polisen med syftet att uppmärksamma föräldrar om ungas narkotikabruk
Skolledning och rektors arbete med ANDTS
- På Skolverkets sida finns information för skolledning och rektor om lagar, styrdokument och kvalitetssäkringsarbete som rör ANDTS
Policy och handlingsplan
- Skapa en policy och handlingsplan för ANDTS
Elevhälsan
- Använd elevhälsan i det förebyggande arbetet, de är en nyckelfunktion
Tips på hur man kan främja psykisk hälsa
Tips på hur man kan främja psykisk hälsa
Utbildning och information om psykisk hälsa
- Inför psykisk hälsa på schemat – Öka skolpersonalens och elevernas kunskaper om psykisk hälsa genom utbildning
- Informera och öka kunskapen om när man ska söka hjälp och vart man kan få hjälp
- Bjud in olika hjälpinstanser till skolan som presenterar sig och sitt uppdrag
- Rusta elever med kunskap och verktyg för att förstå sig själva, andra och för att hantera livet, motgångar och relationer på ett hållbart sätt
Se och främja elevens psykiska hälsa
- Ha ett aktivt hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan
- Verka för en stärkt och mer aktiv elevhälsa
- Sänk tröskeln till skolkuratorn - ”Obligatoriska” besök eller ”lära känna samtal” med skolkuratorn varje ny termin kan i ett tidigt skede fånga in elever som mår dåligt
- Verka för att vägen till elevhälsans resurser är diskret och anonym så att elever vågar söka stöd och att deras anonymitet säkras
- Fråga eleverna aktivt hur de mår
- Se individen, vissa behöver pushas, andra inte
- Främja fysisk aktivitet och rörelse under skoldagen
Åldersanpassa skolstarttiderna
- Schemalägg skolans starttid senare för elever från årskurs sju och uppåt då de har ett större sömnbehov. Det är rektor som bestämmer vilken tid skoldagen ska börja och sluta. Beakta elevernas resväg i detta.
Goda relationer
- Skapa forum och olika aktiviteter som underlättar skapandet av nya relationer
- Samverka och stärk relationen med föräldrarna
- Verka för goda relationer mellan skolpersonalen och eleverna
- Ge tid och ha meningsfulla samtal med eleverna
Skolmiljön
- Verka för en skolmiljö som präglas av trygghet och trivsel
- Skapa en policy mot mobbning och kränkningar, där även nätkränkningar ingår, eller skapa en policy som integrerar alla former av kränkningar
- Verka för miljöer som skapar studiero
- Ha en högre personaltäthet och vuxennärvaro – även under rasterna, det skapar trygghet
Skolrelaterad stress
- Läx- och provfria perioder kan skapa tid för återhämtning hos eleverna.
- Stöd eleverna med tydlighet kring krav och förväntningar samt struktur – Det ger tydlighet och förståelse
Motverka stigma
- Ge skolpersonal och unga verktyg och förståelse för
- Under 2022–2024 erbjuder Region Västmanland länets aktörer att få ta del av kunskapshöjande insatser för att minska stigmat kring psykisk ohälsa.
- Är du intresserad av till exempel någon föreläsning, kontakta linda.sahlstrom@regionvastmanland.se
Hälsofrämjande insatser psykisk hälsa
- Youth aware of mental health (YAM) är ett program för skolelever i årskurs 7–9 som främjar diskussion och utvecklar färdigheter för att möta livets svårigheter och öka kunskapen om psykisk hälsa.
- Vill du ha YAM i din skola? Region Västmanland betalar utbildning för instruktörer, kontakta sofia.ekman@regionvastmanland.se