
Särskild skolskjuts
Barn med särskilda behov kan ha rätt till skolskjuts. För att få resa med skolskjutsen behöver barnet ansöka hos sin hemkommun. Region Västmanland samordnar sedan skolskjutsen i Sala och Västerås kommun.
Broschyr med vanliga frågor och svar om särskild skolskjuts
1. Ansök om tillstånd för skolskjuts
Här ansöker du om skolskjuts i Sala kommun:
Särskild skolskjuts, Sala kommun
Här ansöker du om skolskjuts i Västerås kommun:
Särskild skolskjuts, Västerås stad
2. Skicka in din beställning till oss
När din skolskjuts är beviljad skickar du en beställning till oss genom att fylla i en blankett. Välj den blankett som passar din boendesituation (permanent boende, växelvis boende eller korttidsboende):
Blankett för beställning av skolskjuts (pdf, öppnas i nytt fönster)
Blankett för beställning av skolskjuts, växelvis boende (pdf, öppnas i nytt fönster)
Blankett för beställning av resor till korttidsboende (pdf, öppnas i nytt fönster)
Posta beställningen till:
Kollektivtrafikförvaltningen
Att: Särskild skolskjuts
Ängsgärdsgatan 12
721 30 Västerås
Tänk på att skicka in din beställning i god tid. Vår handläggningstid är vanligtvis upp till två veckor, men kan vara längre vid exempelvis terminsstart. Vi hör av oss när du kan påbörja skolskjutsen.
3. Kom ihåg att boka av om du inte ska åka
Det är viktigt att du avbokar skolskjutsen de dagar du inte ska åka. Har du avbokat skolskjutsen tillsvidare (till exempel om du är sjuk och inte kan sätta ett slutdatum), måste du boka på nytt när du ska åka igen. Tänk på att göra det i god tid, senast dagen innan om det är möjligt.
För att på- och avboka skolskjuts, ring 020-21 21 21 eller mejla planering.ktf@regionvastmanland.se
Information via sms
Vi har från juni 2021 en sms-tjänst som gör det möjligt att vi kan skicka sms till resenärer som åker skol- och omsorgsresor vid förseningar eller driftstörningar. Meddelandena kommer från avsändaren ”Serviceresa” och går inte att svara på.
Om det blir förseningar
För att våra serviceresor ska passa olika resenärers behov behöver vi ibland göra vissa justeringar kring upphämtningstider. Det innebär att du kan behöva åka lite senare än din önskade avresetid. När du beställer din resa får du en preliminär upphämtningstid, och vårt mål är alltid att bilen ska komma den planerade tiden. Beroende på trafiksituation och tillgång till fordon kan det dock hända att bilen blir försenad.
Är bilen någon minut sen?
Om bilen inte har dykt upp på utsatt tid kan det bero på att vi har behövt justera upphämtningstiderna. Avvakta några minuter så bör bilen dyka upp.
Är bilen mer än 10 minuter sen?
Om bilen är mer än 10 minuter sen kan det ha hänt någonting som orsakar större förseningar. Om du inte har fått någon information från oss är det bra om du hör av dig. Du når oss på 020-21 21 21.
Tack för ditt tålamod!