Strejkvarsel: Förhandlingar om samhällsfarlig konflikt

Hälso- och sjukvård Vårdförbundets konflikt

Under tisdagen förhandlade Region Västmanland och Vårdförbundet lokalt om det strejkvarsel som lagts. Region Västmanland påkallade förhandling då bedömningen är att varslet till stora delar blir samhällsfarligt om strejken bryter ut.

Verksamhetschef och medicinskt ansvarig från respektive verksamhet deltog vid förhandlingarna, för att redogöra för de allvarliga konsekvenser som uppstår vid en strejk. Regionen har begärt skyndsam återkoppling från Vårdförbundet och väntar nu på svar.

Stor påverkan för patienter och hälso- och sjukvården

De verksamheter som berörs har lämnat in konsekvensanalyser gällande vilken påverkan en strejk får. Analyserna har legat till grund för regionens bedömning om samhällsfarlig konflikt. Det framkommer tydligt att patienter direkt påverkas genom till exempel inställda operationer, samt att även stora delar av hälso- och sjukvården indirekt berörs när till exempel Resursenheten tas ut i strejk, eller att invånarnas möjlighet att få svar när de ringer 1177 begränsas.

- Arbetsgivaren står fast vid att det är samhällsfarligt att ta ut dessa medarbetare i strejk och kommer lämna bedömning om samhällsfarlig konflikt vidare till central nämnd, som ytterst gör bedömning, vid eventuell oenighet lokalt med Vårdförbundet, säger Paula Johansson, förhandlingschef

Central nämnd kan bedöma

Regionen inväntar nu Vårdförbundets ställningstagande. Om regionen och Vårdförbundet är oeniga, kommer regionen att lämna ärendet vidare till en nationell, central nämnd för samhällsfarlig konflikt.

Många har redan sänkt veckoarbetstid

Den konflikt som nu pågår i flera regioner handlar om att de centrala parterna, Vårdförbundet och SKR inte kommer överens om nytt avtal. Vårdförbundet driver frågan om förkortad arbetstid hårt. Idag arbetar cirka hälften av Region Västmanlands sjuksköterskor i dygnet runt-verksamhet, och har redan sänkt veckoarbetstid.

Samlad information om varslet: Vårdförbundets konflikt på intranätet.