Västmanland turisms logotyp (till startsida)
Västmanland turism
Utlandsmarknaden

Nå fler internationella besökare

Utländska turister är en köpstark och stor målgrupp som ofta semestrar under andra säsonger än svenskarna. Det finns med andra ord en stor potential att rikta sina erbjudanden mot den internationella marknaden. Här får du tips om olika insatser för att locka utländska turister till din verksamhet.
  • Förstärk lågsäsonger 
  • Öka försäljningen 
  • Skapa lönsammare produkter 

 Om du känner dig redo för att göra en fokuserad satsning på den internationella närmarknaden kan vi vara ett stöd. Vi jobbar tillsammans med Amazing Nature Scandinavia, lokal researrangör med stark hållbarhetsprofil, i olika insatser för att attrahera utländska turister till Västmanland. Aktiviteterna anpassas löpande efter rådande trender, resmönster och vad våra samarbetspartners efterfrågar. 

Om du är ny och tidigare inte jobbat mot den utländska marknaden rekommenderar vi att du tar kontakt med Henrik för ett inledande samtal. Här får du ett bra bollplank i hur du kan komma igång utifrån dina ambitioner och förutsättningar. Tips är också att besöka Visit Swedens kunskapsbank som är fylld med intressanta uppslag och insikter om den internationella målgruppen.   

Nästa steg för dig som kommit en bit på väg med arbetet mot en utländsk marknad kan vara ett samarbete med researrangörer eller en artikel i utländsk press. Vi anordnar visnings- och pressresor utifrån speciella villkor och förutsättningar. Under dessa resor deltar oftast flera verksamheter och ibland även andra regioner.

Visningsresor

Visningsresor anordnas för att skapa samarbeten med internationella researrangörer. Fördelen med att jobba med researrangörer är att de är experter på den egna marknaden, det vill säga de har mycket god kunskap om respektive lands inhemska resenärer och vilka krav och preferenser de har när de ska boka en resa. Här får du en expert som bedömer om din produkt överensstämmer med marknadens förväntningar. 

Genom att jobba med researrangörer har jag nått helt nya kundgrupper och fått många nya gäster. Det är ju väldigt tillfredsställande att inse att det jag erbjuder mina svenska gäster även är tilltalande för den utländska marknaden. Bra att tänka på är att utländska researrangörer bokar väldigt långt i förväg, så man måste ha god framförhållning. 
Hellen Wistrand, Ulvsbomuren Vildmark & Lantliv 

Pressresor

Pressresor 

Pressresor anordnas oftast i samarbete med Visit Sweden. De utgår ofta från ett tema baserat på journalisternas önskemål eller Visit Swedens fokusområde. Genom åren har vi haft pressresorteman som naturupplevelser, närproducerad mat och till och med en nischad resa om väsen och folktro. Att bli omskriven i utländsk media är ett kraftfullt sätt att nå internationella besökare. 

Att delta i en pressresa är att sätt nå ut på den utländska marknaden och få större spridning av våra erbjudanden än vi skulle kunna få på egen hand. Vi tycker även om att inspirera andra med vårt arbete med hållbarhet och tillgänglighet, kanske kan det inspirera fler att jobba med dessa viktiga frågor. 
Stina och Anitha Barrsäter, Fallängetorp för fä & folk 

Villkor vid press- och visningsresor

I de fall Västmanland Turism samordnar en press- eller visningsresa sker kontakten först med berörda verksamheter för att säkerställa att parterna är överens om upplägget. De verksamheter som medverkar har en uttalad hållbarhetsprofil och deltar i Smarta Sätt. 

Västmanland Turism ansvarar för 

  • urval av medverkande verksamheter utifrån målgruppernas efterfrågan.
  • kontakt med deltagarna, medverkande verksamheter samt eventuella samarbetspartners. 
  • transporter inom Västmanland. 
  • transport till Västmanland inom Sverige. 

Medverkande verksamheter förväntas att: 

  • ha ett aktivt hållbarhetsarbete och delta i Smarta Sätt.  
  • stå för minst 50 procent av produktens ordinarie pris mot kund, Västmanland Turism står för resterande del.  
  • vid visningsresor för researrangörer erbjuda priser med minst ett års framförhållning samt tydlig information om till exempel avbokningsregler, antal rum och om de har egen toalett/dusch eller inte. 
  • ha relevant information om produkten och verksamheten tillgängligt digitalt på engelska. 
  • bidra med lokalt värdskap och målgruppsanpassad information. Detta kan till exempel innebära att du fokuserar på att visa vissa delar av din verksamhet kopplade till det tema som en journalist ska skriva om eller filma. Det kan också innebära att du till exempel berättar extra mycket om hur din verksamhet jobbar för ökad hållbarhet när en researrangör med sådan profil kommer på besök. 

Västmanland Turism står aldrig för: 

  • Kostnader för alkoholhaltiga drycker.
  • Eventuella gåvor/profilprodukter till deltagarna.
  • Försäkringar. Deltagarna förväntas själva inneha relevanta försäkringar.

Medverkan i press- och visningsresor innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan press- eller visningsresan. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten. 

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English