Leverans, service eller reparation av hjälpmedel under pågående smittspridning av Covid-19
Hjälpmedelscentrum ansvarar för leverans, service och reparation av hjälpmedel i hemmet och i särskilda boenden. För att förhindra smittspridning måste Hjälpmedelscentrum veta om det finns risk för smitta.
Du som förskriver eller beställer hjälpmedel med hemleverans, beställer service eller reparation måste alltid ange ett telefonnummer där vi kan nå en kontaktperson eller patienten själv.
Vi behöver nu även dagen före planerad leverans eller reparation ta reda på om patienten eller närstående som den bor tillsammans med har sjukdomskänsla, hosta, feber, värk i kroppen eller snuva.
Om så är fallet behöver vi komma överens om:
- hur leverans, service eller reparation ska ske
- om leverans, service eller reparation kan skjutas fram i tiden
- om hemtjänst eller annan finns på plats en viss tid och kan ta emot i dörren
Om vi inte kan få kontakt på angivet telefonnummer kan vi inte utföra vår tjänst.
Hjälpmedelscentrums personal arbetar alltid enligt basala hygienrutiner för att minska risk för smittspridning. Om det finns smitta bör hjälpmedlet repareras åtskilt från patienten. I dessa fall kommer personalen att använda rekommenderad skyddsutrustning.