Aktuellt
Här kan du ta del av aktuella nyheter om projektet Green Twin Kompetens – det regionala kompetensutvecklingsprojektet med syftet att stärka kunskapen och kompetensen inom regionens företag och offentlig sektor för att skapa en hållbar och konkurrenskraftig framtid.
Vi bygger kompetens för gröna lösningar och starkare företag i Västmanland
2024
1. Treårigt regionprojekt stöder företagens gröna omställning
Treårigt regionprojekt stöder företagens gröna omställning
Den 1 september startar Region Västmanland ett treårigt projekt för att ge näringslivet ännu bättre möjligheter att ställa om mot ett mer hållbart samhälle. Green Twin Kompetens ska utveckla kompetensen bland medarbetare inom länets företag, offentliga aktörer och näringsfrämjande aktörer.
2. Välkommen till Träffpunkt Hållbarhet den 25 oktober 2024
Varmt välkommen till höstens första Träffpunkt Hållbarhet!
Välkommen till Träffpunkt Hållbarhet, där vi diskuterar relevanta hållbarhetsfrågor för näringslivsutvecklingen i länet. Syftet är att utforska, inspireras och ta del av konkreta exempel på hur vi tillsammans kan utveckla vår förståelse för hållbarhetsfrågorna som drivkraft i näringslivsutvecklingen.
Den här gången är temat "Mötet mellan hållbarhet och lönsamma affärer". Målgruppen är tjänstepersoner, företag och näringslivsfrämjande aktörer.
Just detta träfftillfälle genomförs i samarbete med projektet Green Twin Kompetens, som medfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF). Aktiviteten räknas som en utbildningsinsats i projektet.
Mötet mellan hållbarhet och lönsamma affärer
Hur kan vi kombinera våra miljösatsningar med ett framgångsrikt företagande? Hur ser framtiden ut inom området? Vad behöver vi tänka på inför planeringen av framtiden?
Till vår första träff har vi bjudit in Gustav Stenbeck, miljöaktivisten som blev riskkapitalist. Med sin erfarenhet från Greenpeace, multinationella företag och från startupvärlden talar han om hur hållbarhet håller på att förändra det ekonomiska landskapet i rasande takt och hur det påverkar sättet bolag gör affärer på. Både idag, imorgon och långt därefter.
Gustav har ett förflutet som hållbarhetschef åt Petter Stordalens Nordic Choice Hotels och blev under tiden där utsedd till en av Sveriges tre bästa hållbarhetschefer. Idag är han affärsängel och företagsledare och ägnar all sin tid och sina resurser till att arbeta där hållbarhet och affärer möts. Han har hands-on erfarenhet av vilka hållbarhetsinitiativ som funkar inom både stora och små bolag och utmanar många tidigare sanningar inom hållbarhetsvärlden.
Gemensam dialog om länets utveckling
Utifrån Gustav Stenbecks föreläsning kommer vi ha en gemensam dialog om länets utveckling och vad vi tar med oss i arbetet idag. Vad kan vi mer behöva utveckla och förändra för att nå längre för att möta de utmaningar och ta vara på de möjligheter som den gröna omställningen innebär?
Varmt välkommen till en spännande och lärorik förmiddag!
- Datum: Den 25 oktober.
- Tid: Kl. 10:00–12:00.
- Plats: Digitalt på Teams.
- Anmälan: Fyll i dina uppgifter och anmäl dig längre ner på den här webbplatsen.
Håll utkik här för att inte missa nästa Träffpunkt Hållbarhet >
2025
3. I januari 2025 startar projektets inspirationsföreläsningar
Nu kan du som deltar i projektet anmäla dig till inspirationsföreläsningar som projektet arrangerat.
Du hittar utbudet och länkar till anmälan här på projektwebben, under fliken "Inspirationsföreläsningar för dig som deltar i projektet": Green Twin Kompetens - Region Västmanland
Anmäl dig och dina kollegor redan idag!
Notera att fler inspirationsföreläsningar kan tillkomma under projektperioden. Håll gärna utkik på projektwebben!
4. Januari 2025: Senaste nytt om projektet från projektledningen
Den 17 januari skickade projektledare Chatarina Ståhl ut senaste nytt om projektet till kontaktpersonerna i projektets deltagande organisationer.
Vill du också veta vad som är aktuellt i projektet just nu?
Läs gärna utskicket här:
Senaste nytt om Green Twin Kompetens Januari 2025 - Region Västmanland
5. Nu är utbildningsleverantörerna på plats!
Nu är projektets utbildningsleverantörer på plats. Det betyder att organisationerna som deltar i projektet kan börja planera sina utbildningar i detalj. De leverantörer som vann upphandlingen är Addiona AB och Nercia Utbildning AB.
Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens, har skickat ut ett mejl till kontaktpersonerna i de deltagande organisationerna. Mejlet innehåller information om utbildningsleverantörerna, en lista över alla utbildningar och korta syftesbeskrivningar av varje utbildning. Deltagande organisationer kan påverka upplägg och innehåll genom att prata direkt med utbildningsleverantören för respektive utbildning.
I samma utskick bifogades även deltagarrapporter, både för enskilda deltagare och för grupper. Notera! Grupplistan behöver kompletteras med personnummer i separat lista till projektledningen.
Ta kontakt med leverantörerna och börja planeringen!
Kontaktuppgifter Addiona AB:
Anna Harryson:
Anna@addiona.se
073-236 52 59
Anneli Lie:
Anneli@addiona.se
070-884 81 07
Kontaktuppgifter Nercia Utbildning AB:
Simon Jellvert
simon@nercia.se
076-369 06 08
Johan Stunz
johan@nercia.se
070-399 03 00
Frågor eller funderingar om projektet eller materialet i utskicket?
Vänligen kontakta Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens: chatarina.stahl@regionvastmanland.se
6. Bildspel om Green Twin Kompetens – sprid information om projektet internt
Nu finns ett bildspel om Green Twin Kompetens tillgängligt för spridning i organisationerna som deltar i projektet. Syftet är att öka kunskapen om projektet internt. Bildspelet har skickats till kontaktpersoner i respektive organisation.
Vid önskemål besöker Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens, organisationerna för en presentation.
Har ni inte fått bildspelet eller vill ni boka en presentation?
Kontakta Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens: chatarina.stahl@regionvastmanland.se
7. Premiär för Green Twin Meet 10 februari – aktörsträffar för projektets deltagande organisationer
Green Twin Meet är våra aktörsträffar för samverkan i projektet Green Twin Kompetens. Den 10 februari arrangerade projektledningen årets första träff för kontaktpersonerna från projektets deltagande organisationer.
Aktörsträffarna är en chans att utbyta erfarenheter, skapa kontakter och få en bättre bild av varandras arbete. Förutom representanter från organisationerna som deltar i projektet, medverkar även projektledningen och ibland andra aktörer, såsom utbildningsleverantörer. Genom att träffas stärker vi samarbetet, lyfter våra styrkor och ser hur vi kan bidra till helheten.
Mötespunkter den 10 februari:
- Information från projektledningen
– Kort repetition om projektet.
– Aktuella nyheter i projektet.
- Presentationer av utbildningsleverantörer
– Nercia Utbildning AB.
– Addiona AB.
- Dialog om utbildningar
– Innehåll och upplägg.
– Planeringen och förutsättningar.
- Deltagarredovisning
– vad innebär deltagarredovisningen?
– varför behöver utbildningsdeltagarna rapportera sin tid?
– hur går rapporteringen till?
Efter mötet skickade Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens, presentationsmaterialet till alla träffdeltagare.
Missade din organisation träffen?
Har ni inte fått presentationsmaterialet? Kanske har fler frågor eller funderingar dykt upp efter träfftillfället?
Vänligen kontakta Chatarina Ståhl, projektledare för Green Twin Kompetens: chatarina.stahl@regionvastmanland.se
Frågor om utbildningarna och planeringen framåt?
Ta kontakt med utbildningsleverantörerna:
Kontaktuppgifter Addiona AB:
Anna Harryson:
Anna@addiona.se
073-236 52 59
Anneli Lie:
Anneli@addiona.se
070-884 81 07
Kontaktuppgifter Nercia Utbildning AB:
Johan Stunz
johan@nercia.se
070-399 03 00
Simon Jellvert
simon@nercia.se
076-369 06 08
Green Twin Kompetens: Vi bygger kompetens för gröna lösningar och starkare företag i Västmanland.
8. Februari 2025: Senaste nytt från projektledningen
Den 21 februari skickade projektledare Chatarina Ståhl ett nyhetsbrev till kontaktpersonerna i projektets deltagande organisationer med information om:
- Kommande och genomförda inspirationsföreläsningar och event
- Aktuellt från projektledningen:
- utbildningar
- deltagarrapportering
- aktörsträffarna Green Twin Meet
- styrgruppsmöte
- status om tvillingprojektet Green Twin Leadership
- uppdateringar på projektwebben
Läs gärna utskicket här:
Senaste nytt om Green Twin Kompetens Februari 2025 - Region Västmanland
9. April 2025: Senaste nytt från projektledningen
Den 1 april skickade projektledare Chatarina Ståhl ett nyhetsbrev till kontaktpersonerna i projektets deltagande organisationer med information om:
- Utbildningar och inspirationsföreläsningar – på gång och genomförda insatser.
- Aktuellt från projektledningen – nya företag på väg in i projektet, deltagarrapportering, styrgruppsmöte 26 mars, tvillingprojektet Green Twin Leadership och nyheter om projektwebben.
Läs gärna utskicket här:
Senaste nytt om Green Twin Kompetens April 2025 - Region Västmanland
10. April 2025: Fler nyheter från projektledningen
Den 16 april skickade projektledare Chatarina Ståhl ett nyhetsbrev till kontaktpersonerna i projektets deltagande organisationer med information om:
Utbildningar
- Impact plan för impactbolag (och affärsrådgivare)
- Hållbart ledarskap
- EU:s gröna giv och fit for 55
Seminarium
- Träffpunkt hållbarhet 9 maj
Omställning pågår
- Skicka in egna stories!
- Naturskyddsföreningen - rättvis omställning
Aktuellt från projektledningen
- Deltagarrapportering (inget nytt)
- Upphandling 2 (?) hösten 2025
- Styrgrupp
- Projektsidan
- Green Twin Leadership
Läs gärna utskicket här:
Senaste nytt om Green Twin Kompetens April (2) 2025 - Region Västmanland
11. Fortfarande platser kvar till "Hållbart ledarskap"
Vi har fortfarande platser kvar till den andra gruppen för utbildningen "Hållbart ledarskap". Den riktar sig till dig som är, ska bli eller vill bli ledare i din organisation och i samhället.
Under tre dagar i maj–juni får du på Kungsörstorp möjlighet att träffa andra ledare och utvecklas tillsammans med dem.
Den första gruppen fylldes med deltagare jättesnabbt. Därför skapade vi ytterligare för fler som vill gå utbildningen. Missa inte den här möjligheten till utveckling!
Vill du anmäla dig eller få mer information om utbildningen?
Kontakta Johan Stunz på Nercia utbildning: Johan@nercia.se
12. Anmälan öppen: "Green Belt för praktisk tillämpning för en grön omställning" med start 12 juni
Nu finns det möjlighet att anmäla deltagare till utbildningen "Green Belt för praktisk tillämpning för en grön omställning" med start 12 juni.
Vi har fått till en utbildning med Nercia och utbildare Pernilla Pihl. Pernilla, som i grunden är maskiningenjör, kom först i kontakt med Lean Six Sigma när hon arbetade som produktionschef. Den struktur och de fantastiska resultat som kommer ur metodiken fick henne att byta karriärinriktning från chefspåret till utvecklarspåret.
Pernilla är certifierad Lean Six Sigma Master Black Belt med flera lyckade projekt bakom sig. Pernilla har certifierat över 100 Green och Black Belts och förmedlar kunskapen på ett praktiskt och engagerat sätt. Pernilla har förmågan att göra det svåra enkelt och delar med sig av verkliga exempel från de många olika processer hon har kommit i kontakt med.
Vill du anmäla dig eller få mer information om utbildningen?
Kontakta Johan Stunz på Nercia utbildning: Johan@nercia.se
13. Maj 2025: Senaste nytt från projektledningen
Den 9 maj skickade projektledare Chatarina Ståhl ett nyhetsbrev till kontaktpersonerna i projektets deltagande organisationer med information om:
Aktella utbildningar och föreläsningar
- Green Belt – start 12 juni (läs om fler datum)
- Hållbart ledarskap – start 13 maj
- EU:s gröna giv och Fit for 55 – 28 maj eller 5 juni
- Omnibusdirektivet – 2 juni
Genomförda utbildningar och föreläsningar
- Rapport från Svealandstrafiken som deltagit på FAR:s hållbarhetskonferens – 24 april
- Kort om MITC:s hållbarhetskonferens – 6 juni
- Kort om Träffpunkt hållbarhet 9 maj – 9 maj
Aktuellt från projektledningen
- Upphandling
- Deltagarrapportering
- Styrgrupp
- Projektsidan
- Green Twin Leadership
Senaste nytt om Green Twin Kompetens Maj 2025 - Region Västmanland
14. Projektdeltagare från Svealandstrafiken rapporterar: "Lärdomar och reflektioner från FAR:s Hållbarhetskonferens 24 april"
Hur kan företag undvika att rapportering och verksamhetsstyrning blir separata spår? Var finns synergierna som driver både hållbarhet och lönsamhet?
På FAR:s Hållbarhetskonferens den 24 april 2025 delade företag som redan har börjat rapportera enligt CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) med sig av sina erfarenheter. Fokus låg på hur hållbarhetsarbetet kan skapa affärsnytta – från konkreta exempel på CSRD-rapportering till betydelsen av en god informationsstruktur och effektiv internkontroll.
Deltagare från Svealandstrafiken AB rapporterar
Josefin Jehander, hållbarhetssamordnare, och Andreas Sävenstrand, klimatsamordnare på Svealandstrafiken AB, deltog i konferensen inom ramen för projektet Green Twin Kompetens. Nu delar de med sig av sina reflektioner och lärdomar som du kan ta del av.
1. Sammanfattning
Hållbarhetskonferensen arrangerad av FAR gav konkreta insikter i hur företag hanterar implementeringen av CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Fokus låg på praktiska erfarenheter från företag som befinner sig i olika faser av sitt hållbarhetsarbete. Särskilt uppmärksammades utmaningarna med gapanalys, dubbel materialitetsanalys, revision, och vikten av att fördela ansvar och engagemang i hela organisationen.
2. Lärdomar från utvalda föredrag
2.1 Gränges – Erfarenheter från CSRD-implementeringen
Gränges beskrev sin CSRD-resa som lång och krävande, trots att hållbarhetsansvarig hade tidigare erfarenhet som rapporteringskonsult. Ramverket upplevdes som komplext. En gapanalys genomfördes med utgångspunkt i den senaste rapporten, och resultaten delades upp i två kategorier: strategiska utvecklingsfrågor och nyckeltals-gap. Strategiska frågor delades ut i organisationen, medan chef för hållbarhetsrapportering var ansvarig för nyckeltalen.
En utmaning i gap- och IMA-arbetet var att tolka exakt vad som skulle rapporteras. Här blev dialogen med revisorerna avgörande. För den dubbla materialitetsanalysen stod valet mellan en bred eller smal agenda. Gränges valde en bred för att uppfattas som ett bolag i framkant.
Lärdomar:
- En involverad tredjepart/konsult ökade objektiviteten i gapanalysen.
- En styrgrupp för CSRD-implementeringen tillsattes (CSO, CFO och Head of Accounting).
2.2 Clerit – Analyser av de första publicerade CSRD-rapporterna
Sammanfattningsvis uppmärksammades stora skillnader i rapporternas omfång och innehåll. Danska CSRD-rapporter ligger i snitt på 87 sidor, tyska på 138 sidor och franska på 156 sidor. Antalet redovisade ämnesstandarder låg i snitt på 7–8 stycken. Många bolag har bristfälliga redovisningar av IRO:er, vilket tros bero på EFRAG:s IRO-lista som ibland gör att helheten tappas.
Lärdomar:
- I genomsnitt rapporterar bolag 32 IRO:er.
- Svenska bolag tenderar att bara redovisa positiv påverkan i S1 – ett vanligt missförstånd. Enligt ESRS ska man visa potentiell negativ påverkan utan att först ha hanterat den. Det är hanteringen (policy, aktiviteter, mål) som visar på hållbarhetsprestanda.
- Många har svårt att särskilja omställningsrisker från fysiska risker.
- Revisionsstandarder är ännu otydliga, och tolkningar skiljer sig mellan revisorer och länder.
2.3 SSAB – Djupgående reflektioner från första rapporteringen
SSAB delade med sig av en rad konkreta lärdomar från sin första rapportering enligt ESRS. Deras upplevelser pekar på flera strukturella och organisatoriska utmaningar:
- Struktur: Att följa ESRS-strukturen upplevdes som komplext, inte minst på grund av de långa och detaljerade rubrikerna. Trots att de är svårlästa upplever man att revisorerna kräver denna utformning.
- Påverkan, risker och möjligheter (IRO): Man insåg i efterhand att ett tydligare logiskt flöde för hantering och redovisning av IRO:er behövs. Det saknades tillräcklig uppdelning av olika typer av påverkan, särskilt inom områden som rör den egna arbetskraften – där många IRO:er hade "buntats ihop" vilket försvårade analysen.
- Strategi och styrning: En viktig lärdom var att revisorerna inte accepterade hänvisningar till bolagsstyrningsrapporten, utan krävde att informationen upprepades direkt i hållbarhetsrapporten. Detta ökade arbetsbördan.
- Klimat: SSAB påpekade att klimatdelen innehåller "AR-krav" (assurance requirements) som är obligatoriska, medan andra delar av ESRS snarare utgör vägledningar.
- Organisation: Som en decentraliserad organisation hade SSAB utmaningar i att konsolidera kvalitativ information. Lokala enheter saknade ibland insikt i vilka data som efterfrågades. Detta försvårade både sammanställning och verifiering.
- Index och register: Att ta fram ett index över innehåll samt register över andra EU-regelverk upplevdes som tidskrävande och lite värdeskapande – särskilt när sidnumrering ofta behövde justeras i slutskedet.
- Policyramverk: SSAB har valt att inte pressa fram policyer enbart för att fylla rapporten – de redovisar öppet där policys saknas. Det transparenta förhållningssättet uppskattas snarare än att dölja brister.
- Ansvarsfördelning: En annan viktig reflektion var vikten av att avgränsa rapporteringsteamets ansvar. Att följa upp måluppfyllelse och framsteg mot strategiska mål låg inte på detta team, utan ansvariga i verksamheten behövde engageras.
- Övergripande: SSAB betonade vikten av att "få med alla på resan". Rapporteringen måste bygga på ett brett engagemang. Det räcker inte att hållbarhetsavdelningen tar ansvar. Ägarskap för mål, åtgärder och data måste fördelas i organisationen.
3. Viktigaste lärdomarna från rundabordssamtal
Hållbarhetskonferensen innehöll både föreläsningar och interaktiva runda bordssamtal. Under dessa samtal fick vi som deltagare möjlighet att utbyta erfarenheter, diskutera praktiska utmaningar och fördjupa sig i specifika delar av CSRD-arbetet tillsammans med kollegor från andra organisationer. Formatet bidrog till en öppen dialog och gav insikter i hur olika företag tacklar liknande frågor på varierande sätt.
3.1 Diskussion kring Revision och Granskning
Flera företag delade sina erfarenheter av revisorernas granskning av hållbarhetsrapporter. Enligt deltagarna fanns det stora variationer i tolkningarna av hur rapporterna skulle granskas, och revisionsprocesserna tog längre tid än väntat. SSAB berättade att revisorerna ursprungligen uppskattade revisionsprocessen till 350 timmar men att den faktiskt landade på 700 timmar. Den ökade tidsåtgången berodde till stor del på detaljerade krav från revisorerna, där exempelvis mötesprotokoll och deltagarlistor krävdes som bevis för genomförda aktiviteter. Flera ifrågasatte om revisorerna verkligen använt sig av "översiktlig gransking".
Lärdomar:
-
Det är viktigt att ha god intern kommunikation och stöd mellan hållbarhetsteamet och de finansiella controllers för att förstå och säkerställa att rätt information finns tillgänglig för att styrka hållbarhetsprestationerna.
3.2 Diskussion kring arbetet med väsentlighetsanalys
På detta rundabordssamtal diskuterades främst hur väsentlighetsbedömningen blir lättare om man tydliggör vad det är som bedöms och vilket perspektiv man har när man gör bedömningen. Att göra bedömning per IRO verkar vara det sätt som utvecklas till praxis. Vi diskuterade hur en del först missat att det ges olika instruktioner för vässentlighetsbedömning, beroende av vilken sorts påverkan man tittar på. De flesta deltagare i samtalet använde inte ett medelvärde för att komma fram till allvarligheten i väsetnlighetsbedömningen, utan gick på det högsta värdet. Vanligast att använda en 5-gradig skala i alla perspektiv.
4. Rekommendationer och slutsatser
Följande punkter kan ses som nyckellärdomar från konferensen:
-
Se ESRS-rapporteringen som en process, inte ett projekt – den behöver utvecklas och förfinas löpande.
-
Var öppen med svagheter och utmaningar, särskilt vad gäller negativa påverkan – transparens är värdefullt.
-
Skapa en struktur för IRO-arbetet som är lätt att följa, både för interna och externa intressenter.
-
Arbeta för bred förankring i hela organisationen, inte bara i hållbarhetsteamet.
-
Förbered för att revisionsarbetet kan bli betydligt mer omfattande än vad som initialt uppskattas – särskilt i avsaknad av tydliga granskningsstandarder.
Mer om FAR:s Hållbarhetskonferens och CSRD
Implementeringen av CSRD medför både utmaningar och möjligheter. Medan många organisationer fokuserar på att uppfylla rapporteringskrav, upptäcker ledande företag hur en värdeorienterad hållbarhetsagenda kan driva affärsnytta.
Läs mer om konferensen och innehållet här:
Hållbarhetskonferensen – Med goda exempel för CSRD | 24 april | FAR
15. Fortfarande platser kvar på utbildningen "Impact Plan" för impact bolag
Har ni än inte anmält er eller era kollegor till utbildningen "Impact Plan"?
Har du eller dina kollegor ännu inte anmält er till utbildningen "Impact Plan"? Det finns fortfarande lediga platser i den utbildningsgrupp som startar den 28 maj. Utbildningen genomförs under fyra förmiddagar: 28 maj, 2 juni, 10 juni och 17 juni, kl. 08.30–12.30. Passa på nu!
Utbildningen "Impact Plan" för impact bolag
Syfte: Utbildningen vänder sig till startups, scale-ups och andra bolag som vill utveckla affärsmodellen till att kunna mäta sociala och miljömässiga mål som en positiv effekt (impact) av deras produkter och tjänster. Även affärsrådgivare i innovationssystemet har stor nytta av att lära sig metodiken.
Utvecklingen sker i fyra steg och mynnar ut i att bolagen får en handgriplig plan, där deras inverkan blir mätbar, kommunikativ, marknadsanpassad och operationell i koppling till alla intressenter (medarbetare, kunder, konsumenter, leverantörer, investerare med flera).
Upplägg: Utbildningen är fyra halvdagar och genomförs online den 28 maj, 2 juni, 10 juni och 17 juni, kl. 08.30–12.30 vid varje tillfälle.
Mer om utbildningen: Utbildningen innehåller både genomgång samt workshops med feedback på eget arbete från affärscoachen.
- 28 maj: Impact Market Fit (hur man kopplar sin impact till produkter, tjänster och affärsmodeller).
- 2 juni: Impact Metrics (hur man kvantifierar och mäter impact, samt integrerar data för validering).
- 10 juni: Impact Value Propositions (hur impact skapar värde för kunder och slutanvändare, samt på marknaden och i samhället).
- 17 juni: Impact Plan (hur man implementerar impact i organisationen och ledarskapet).
Anmälan er senast den 15 maj: För mer information, kontakta Oskar Mineur på Create Business Incubato. Telefon: 073-380 26 03.
Anmäl upp till tre personer per bolag till anna@addiona.se, senast den 15 maj.