Systematisk analys i skolan
Det är allt för många unga som går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet och lämnar skolan i förtid. Varje ung person som lämnar grundskolan utan godkända betyg eller skolan i förtid är en förlorad möjlighet. Det är en framtid som stängs. Varje gång det sker är det ett stort misslyckande för den enskilde individen, men också för skolan och samhället i stort.
Skolmisslyckanden är något som går att förebygga. Det handlar om att på varje skola ha en medveten strategi och en systematik i arbetet men också att arbetet med förebyggande insatser fortsätter att utvecklas.
Här nedan visas en modell som innehåller sex olika steg för en systematisk analys. De olika stegen beskrivs mer utförligt i de utfällbara flikarna.
Beskrivning av nuläge
Det första steget i er systematiska analys är att göra en beskrivning av nuläget i verksamheten. Det behövs för att få svar på följande frågor
- Vad är det vi vill åstadkomma?
- Vem bör omfattas av den insatsen?
- Hur genomför vi på bästa sätt arbetet för att nå de effekter vi vill skapa?
En beskrivning av nuläget görs exempelvis genom att följa upp nyckeltal, kartlägga vad som görs idag, beskriva det förebyggande arbetet och hur samverkan fungerar.
Analys av orsak
Det andra steget i er systematiska analys är att göra en orsaksanalys. Utifrån det som kommer fram i nulägesbeskrivningen görs det en analys av för att se orsaken till att situationen ser ut som den gör idag.
Analys av orsak kan utgå ifrån generell kunskap men även utifrån information från berörda personer som exempelvis elever.
Planering av arbete
Det tredje steget efter analys av orsak är att göra en planering av arbetet utifrån identifierade behov och mål på kommunnivå, skolnivå och individuell nivå.
Utformning av insatser
Utformningen av insatser som är det fjärde steget kan utgå från och sorteras in i en modell för överblick av insatser. Insatserna sorteras utifrån ett universellt, selektivt eller riktat perspektiv och kan vara till stöd när ni utifrån nuläget planerar för steg i riktning mot er önskvärda utveckling. Modellen för överblick av insatser hittas i den sista fliken.
Struktur för samverkan
Det femte steget som sker efter utformningen av insatser är att skapa en struktur för samverkan kring de utmaningar som finns på kommun eller skolnivå. Samverkan i detta avseende bör utgå från skolan, men avser både samverkan internt på skolorna och externt med andra aktörer inom och utanför kommunens verksamhet.
Uppföljning
Det sista steget handlar om att utvecklingen bör följas upp med jämna mellanrum, utifrån den process som skissats här. För att detta ska ske behöver det finnas någon som har i uppgift att driva detta arbete i hemkommunen.
Modell för överblick av insatser
Modellen kan vara ett hjälpmedel för att sortera och se samband kring insatser där nuläge kopplas till önskvärd utveckling genom insatser i ett universellt, selektivt eller riktat perspektiv. Strecket som finns mellan de riktade och reaktiva insatserna föreställer ett skolavbrott. Passerar eleven strecket är vägen tillbaka till skolan ofta längre och svårare än att genom intensiva fördjupade riktade insatser behålla eleven kvar i skolan.
Gör er egen modell
Ni kan göra en egen modell genom att utifrån ert nuläge och er analys sortera in era insatser i de olika fälten. De universella förebyggande insatserna erbjuds alla elever. Selektiva förebyggande insatser ska erbjudas elever som uppvisar riskfaktorer. De riktade insatserna är till de elever som löper
allra störst risk att avbryta sina studier och de kompenserande insatserna är för dem elever som redan avbrutit sina studier.
Vill du veta mer, gå in på kapitel 3 i rapporten En studie om arbete för att främja hälsa, skolframgång och fullföljda studier som tagits fram i projektet Vägar framåt.