Nya avgifter från 1 januari samt ändrade tidsgränser för uteblivande och sent av-/ombokade besök från 1 april

Hälso- och sjukvård Chefsnytt

Från och med 1 januari 2026 införs flera förändringar i patientavgifterna efter beslut i Regionfullmäktige.

Nytt från 1 januari

  • Höjda avgifter för intyg. Avgiftshöjningen omfattar både intyg med timtaxa och intyg med fast avgift. Höjningen är ett led i att harmonisera avgifterna för intyg inom sjukvårdsregion Mellansverige. Från och med år 2027 kommer intygsavgifterna att justeras årligen enligt indexuppräkning. Intyg för juridiskt kön ingår nu i prislistan.
  • Besöksavgift för sterilisering på icke medicinsk grund: 3 000 kronor
  • Höjd uteblivandeavgift för operationer*: 1 000 kronor
    *Gäller både planerade dagkirurgiska operationer (kontakttyp dagkirurgi) och operationer där patienten är planerad att skrivas in på en vårdavdelning (slutenvård).

Nytt från 1 april - ändrade tidsgränser för uteblivande

Uteblivandeavgift gäller för patient som uteblir från avtalat besök eller avbokar/ombokar sitt besök senare än:

  • 24 timmar för öppenvård
  • 72 timmar för planerade dagkirurgiska operationer (kontakttyp dagkirurgi) samt operationer där patienten är planerad att skrivas in på en avdelning (slutenvård)

Instruktioner 

Avgifter för intyg och hälsokontroller (42356)

Patientavgifter 2026 (70625)

Patientavgifter instruktion (48844)

Praktisk information

Patientinformation om avgifter och regler för uteblivandeavgift finns på flera ställen. Här kan du läsa vad som uppdateras centralt och vad varje verksamhet behöver göra.

Uppdateringar som sker centralt

Ändringar som görs i kommunikation till invånare:

  • 1177.se och väntrums-tv: Information om patientavgifter på 1177.se är uppdaterad. Information till väntrums-tv kommer tas fram.
  • Kallelser i Cosmic och Sectra: Ny text i en övergångsperiod samt justering 1 april.
  • Sms-påminnelser: Uppdateras i Cosmic och Sectra. I Cosmic införs ny standardtext. Nytt är att kontaktyper för telefon, video och chatt kommer specificeras i sms:et. Nytt är även att tidsintervallet för utskick ändras till 75 timmar före den bokade tiden, undantag för opererande verksamheter där utskicket ändras till 5 dagar före bokad tid. Tidsintervallet för utskick från Sectra är 3 dagar.
  • Om-/Avbokningsregler i webbtidbok: Vårdtjänster som idag är inställda att patient kan av-/omboka sin tid 8 timmar före i webbtidbok ändras till 24 timmar.

Övrigt:

  • Avgifterna i Cosmic: Uppdateras vid årsskiftet.
  • Telefoni: Patient ska kunna lämna återbud dygnet runt på telefonsvarare. För verksamheter som har TeleQ kommer Telesupporten säkerställa detta. Privata vårdgivare som har TeleQ men ej är ansluten via regionen ansvarar själv för detta.

Uppdateringar som verksamhet ansvarar för

  • Villkorstexter för ärendetyper som handlar om tidsbokning, inklusive webbtidbok (Personalverktyget): Lokal administratör uppdaterar själv.
    Ny text som ska användas: Om du uteblir från ditt besök, ombokar eller avbokar för sent kan du få betala en avgift. Regler för hur långt i förväg du behöver om- eller avboka hittar du på patientavgifter på 1177.se
  • Mallar för invånarärenden (Personalverktyget): Lokal administratör uppdaterar själv.
  • Information om specifik besöks- eller intygsavgift: ansvarar själva för att dessa uppdateras, exempelvis fraser i kallelser.
  • Övrigt: Verksamhet ansvarar för att uppdatera information som finns i instruktioner och i patientinformation i Ledningssystemet eller i Kommunikationsplatsen, på kontaktkort på 1177.se etc.

Frågor

Generella frågor kring beslutet tas med respektive chef.

Tillämpningsfrågor kring avgifter: vardavgifter@regionvastmanland.se

Användarstöd för uppdateringar i olika system: kontakta IT-supporten, skapa ett ärende i Felanmälningsportalen 

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English