Vårdförbundet säger upp samverkansavtalet med regionen

Min anställning Hälso- och sjukvård För dig som chef Vårdförbundets konflikt

Vårdförbundet har valt att säga upp samverkansavtalet med Region Västmanland från och med den 19 september.

Regionen har samverkansavtal med 18 fackförbund varav Vårdförbundet är ett. Samverkansavtalen bygger på delaktighet, tidig dialog och möjlighet att påverka beslut. Det är viktigt.

När Vårdförbundet nu väljer att säga upp avtalet kommer det innebära en hantering som styrs av medbestämmandelagen (MBL), där dialog byts mot förhandling.

Regionen kan konstatera att vi och Vårdförbundet har olika syn på hur samverkan fungerat och vilket mervärde det skapar i regionens verksamheter. Regionens uppfattning är att samverkan har fungerat bra och följts upp och utvärderats årligen tillsammans med fackförbunden. På senare tid har det dock funnits en tendens att det inte varit så konstruktiv samverkan med Vårdförbundet.

Regionen mottog beskedet med förvåning, eftersom det finns ett värde för våra chefer och lokalt fackliga att kunna hantera frågor i en kontinuerlig dialog snarare än att mötas i förhandling. Vår utgångspunkt som arbetsgivare är att samverkan ska vara konstruktiv för att tillsammans med fackförbunden driva utveckling.

Samverkansavtalet innehåller delar som handlar om arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal för medlemmarna. Hur de påverkas av uppsägningen av avtalet kommer uppdateras när det finns mer information.