Maria Linder, tf regiondirektör -Tillsammans för att fortsätta göra skillnad. Regiongemensamma nyckeltal

Regionövergripande

Regionen har ett utmanande läge med ekonomi, bemanning och en åldrande befolkning. För 2023 är prognosen ett underskott på över 600 miljoner kronor och 2024 blir ännu tuffare. För att även på sikt göra skillnad för länets invånare måste vi hjälpas åt att minska kostnaderna och utveckla verksamheten.

Jag heter Maria Linder och är tillförordnad regiondirektör till dess att en ny regiondirektör är på plats. Sedan 2016 har jag varit direktör vid den regionala utvecklingsförvaltningen.

Ekonomi, bemanning och demografi

Vi är alla medvetna om att regionen har ett utmanande läge med ekonomi, bemanning och en åldrande befolkning. Prognosen för 2023 pekar på ett regionövergripande underskott på över 600 miljoner kronor och 2024 kommer att vara ännu tuffare. Här kan ni följa några utvalda nyckeltal.

Det är inte bara bristen på pengar som gör att vi måste utvecklas. En stor utmaning är att det inte finns tillräckligt många personer med rätt kompetens att anställa. Därför måste vi göra saker på ett annat sätt om vi ska möta invånarnas behov. Det kan vara förändrade arbetssätt, nya processer eller stöd i form av digitalisering och AI. Vi kan inte lösa situationen genom att arbeta hårdare eller snabbare. Då får vi inte en hållbar arbetsmiljö. Låt oss tillsammans jobba med att hitta nya och annorlunda sätt att lösa våra uppdrag!

Redan nu har vissa beslut fattats för att snabbt förbättra den ekonomiska situationen. Här måste vi alla hjälpas åt och särskilt titta på resor, övernattningar och externa möten. Det pågår också en översyn av hur vi använder våra administrativa lokaler. En annan åtgärd är att hälso- och sjukvården ska bli oberoende av hyrpersonal. Det är dyrare med inhyrd personal och det är sämre för verksamheten. Vi ska även minska det totala antalet medarbetare och det gör vi genom att fundera över återbesättningen när någon slutar eller går i pension.

Fokuserat, löpande arbete

Arbetet med ekonomi och utveckling gäller samtliga förvaltningar och verksamheter i regionen.  Förbättrings- och åtgärdsförslag ska löpande tas upp och diskuteras på alla ledningsgrupper och arbetsplatsträffar. För att på ett snabbt och enkelt sätt se om det vi gör får resultat har vi lyft fram fyra nyckeltal som varje månad följs upp och presenteras på intranätet. Ni kan följa utfallet för hela regionen och för er enhet när det gäller antal anställda, inhyrd bemanning, rese- och logikostnader samt representation.

Hälso- och sjukvården är vår mest omfattande verksamhet och där pågår redan insatser för att minska underskottet, bromsa kostnadsutvecklingen och bygga morgondagens hälso- och sjukvård. Men ekonomiarbetet omfattar även övriga förvaltningar där fokus ligger på smartare arbetssätt och kostnadssänkningar.  Inom kollektivtrafiken ser man exempelvis över trafikutbudet. Regionens stödjande förvaltningar arbetar både med att hjälpa hälso- och sjukvården i deras omställning och att effektivisera sin egen verksamhet.

Alla behövs i arbetet

I regionens vision står det ”Vi skapar möjligheter och modiga lösningar. Tillsammans bryter vi ny mark och förflyttar gränser.” Genom att göra det kan vi lägga grunden för att säkra morgondagens välfärd. Men det kräver att vi hjälps åt och alla kan bidra med något, stort eller smått. Om några år kan vi stolt säga – Vi gjorde det! Tillsammans!

Här kan ni följa några utvalda nyckeltal.