Sommarhälsning från regiondirektör Anders Åhlund

Regionövergripande Chefsnytt

Tack för allt fantastiskt arbete ni gjort under året! Genom att ha en gemensam medvetenhet kan vi alla göra skillnad, oavsett hur stort eller smått vårt bidrag är. Det skriver regiondirektör Anders Åhlund i sin hälsning inför sommaren 2023.

"Nu har det gått en bra bit in på 2023 och det är sommar igen. Som vanligt har Region Västmanland levererat värde på många sätt för våra invånare. Varje dag gör vi skillnad för någon, på något sätt. Och det ska vi fortsätta att göra. För att kunna göra det måste vi ha en ekonomi i balans och det ekonomiska läget är minst sagt bekymmersamt både på kort och lång sikt.

Om vi ska kunna fortsätta ge god service till länets invånare även under kommande år måste vi minska kostnaderna. Enkelt beskrivet har vi för höga kostnader i förhållande till våra intäkter, som främst kommer från skattebetalarna.

Många kommuner och regioner kämpar med samma problem, men vi har ansvaret för vår organisation och måste ta ansvar för att hitta lösningar. Våra politiker är högst medvetna om den bekymmersamma situationen och har nu fastställt Regionplanen för 2024-2026.

Nu är det upp till oss att omsätta dessa beslut i praktiken. Politikerna har stort förtroende för vår förmåga att hantera utmaningarna och bidra till att uppnå deras mål.

Vad kan vi då göra? Vissa kostnader tar vi bort direkt som snabbt får ekonomiska effekter och inte har allt för stor påverkan på servicen. Andra kostnader minskar vi på sikt genom att exempelvis hitta andra och nya arbetssätt. Exakt vad och hur vi hittar sätt att minska kostnader, lämnar jag till respektive förvaltning och verksamhet att arbeta med. Kraften och förnyelseförmågan finns där och du som medarbetare har den bästa insikten och kunskapen för att göra detta möjligt, tillsammans med dina kollegor och chefer.

Samtidigt måste vi fortsätta satsa på insatser som främjar utvecklingen och förbättringen av vår verksamhet. Det pågår ett stort utvecklingsarbete inom ex vården och det behöver fortsätta för att få den effekt vi strävar efter, som också innebär kostnadssänkningar. Det handlar om att både bromsa och accelerera samtidigt. Nu ställs vår förmåga att lösa svåra situationer på prov igen, precis som under pandemin. Erfarenheterna visar att vi kan klara detta genom att hjälpas åt och tänka i nya banor.

Jag är övertygad om att vi tillsammans kan övervinna denna utmaning, och alla förvaltningar behöver och vill bidra. Genom att ha en gemensam medvetenhet kan vi alla göra skillnad, oavsett hur stort eller smått vårt bidrag är. Nu behöver vi arbeta tillsammans för att säkerställa att vi kan fortsätta göra skillnad för invånarna i Västmanland under många år framöver genom att balansera vår ekonomi.

Tack för allt fantastiskt arbete ni gjort under året! I denna ljuva sommartid hoppas jag att du kan ta vara på lediga stunder, hämta krafter och påfyllnad genom att umgås med familj och vänner, kanske resa, springa långlopp eller bara ligga i hängmattan och titta upp i trädkronan. Känn att du gör något betydelsefullt i ditt värv och var stolt över din insats.

Jag önskar dig en välförtjänt semester och avkopplande sommar!"

Anders Åhlund, regiondirektör