RSSL 9 januari: Förlängda beslut om övertidsersättning samt munskyddsanvändning

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Besluten om höjd övertidsersättning samt krav på munskydd under hela arbetspasset förlängs. Stabsläget fortsätter att gälla tills vidare. Det beslutade den Regionala särskilda sjukvårdsledningen vid sitt möte den 9 januari.

Övertidsersättning
För att försöka säkra bemanningen i en tid av högt patientinflöde och hög sjukfrånvaro infördes en tillfälligt höjd övertidsersättning från och med den 28 december.
Höjningen gäller alla medarbetare inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamheter.
Följande gäller: (Ordinarie ersättningsnivå enligt kollektivavtal inom parentes)
• Fyllnadstid ersätts med 200 procent (120 procent)
• Enkel övertid ersätts med 200 procent (180 procent)
• Kvalificerad övertid ersätts med 300 procent (240 procent)
Höjningen är på exakt samma nivå som den som genomfördes kring årsskiftet 2021-2022.

Munskydd
Från och med den 30 december ska munskydd användas under hela arbetspasset. Beslutet utgår från Folkhälsomyndighetens rekommendationer och gäller avdelningar och mottagningar inom sjukhusvården.

Båda besluten utvärderas och omprövas löpande.

Lägesrapport från Hälso- och sjukvårdsdirektör och beslutsfattare, Lars Almroth:
"Det är glädjande att se den kraftsamling som alla vårdverksamheter, chefer och medarbetare, bidrar till. Jag vill särskilt uppmärksamma det fantastiska samarbete som pågår för att komma igenom den här tuffa perioden. Det kan till exempel handla om att psykiatrin kan avlasta medicinkliniken och stöttar med vårdplatser, tät dialog med kommunerna samt många betydelsefulla idéer och initiativ att hjälpas åt. Det är ett mycket fint arbete som görs och det märks att vi har erfarenhet av tidigare svåra händelser.
Staben träffas framgent två gånger i veckan, måndagar och torsdagar, för uppföljning av uppdrag, delad lägesbild, samt för att diskutera förslag till åtgärder och fatta beslut. Vi har ett fortsatt bekymmersamt läge och överbeläggningar till följd av hög smittspridning och högt inflöde av patienter. Indikatorerna som vi följer ger inte någon tydlig prognos så här tätt inpå storhelg. Det är därmed för tidigt att säga när det kan komma en vändning. Stabsläget kommer att kvarstå så länge det behövs – omprövning sker löpande.
Tack för ert fina arbete!"

Vad gör Regional särskild sjukvårdsledning?
Målet med krisledningsarbetet i staben är ”att bedriva regionens verksamhet med bibehållen patientsäkerhet/patientsäker beläggning, en acceptabel arbetsmiljö samt säkerställd katastrofmedicinsk beredskap”.
Syfte med stabens arbete:
· Information för att skapa en gemensam lägesbild.
· Följa upp uppdrag.
· Ge underlag för kommunikation.
· Ge underlag för uppdrag och beslutsfattande som styr mot inriktningsbeslutet/målet.