Information från stabsmöte RSSL 22 dec

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Stabsläget kvarstår tillsvidare, vilket innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, följer händelseutvecklingen och vidtar nödvändiga åtgärder.

Lägesbild

Staben arbetar med:

• Insamling av information för att skapa en gemensam bild.
  • Följa upp uppdrag.
  • Ge underlag för kommunikation.
  • Ge underlag för uppdrag och beslutsfattande som styr mot inriktningsbeslutet/målet.

Aktuell situation

Vårdplatssituationen ser bättre ut än tidigare i veckan. Det är dock fortfarande mycket infektioner hos små barn och äldre personer, de som är skörast. Det är bra samarbete mellan sjukhus och kommuner.
Utifrån nuvarande siutuation räknar vi med att vi klarar vårdplatssituationen och övrig verksamhet över julhelgen med de åtgärder som vidtagits. Det finns omfallsplaner, vilket innebär att vi har olika handlingalternativ om läget förvärras.

Länkar statistik

Statistiken är från hela Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Daglig statistik covid-19, RS och influensa.

Externkommunikation

Pressmeddelande har gått ut om att Region Västmanland är i stabsläge. I det beskriver vi att vi arbetar för att säkra vården till våra invånare. Vi hänvisar i pressmeddelandet till Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Nästa stabsmöte

Tisdag 27 december kl 14-15 är nästa stabsmöte. Om situationen försämras tidigareläggs mötet. Ledningsfunktionen är i tjänst alla helgdagar. Uppdaterad information kommer som nyheter på intranätet efter varje stabsmöte.

Hälsningar, Lars Almroth