Primärvårdens kvalitetsdag

Hälso- och sjukvård

Den 18 oktober var det dags för primärvårdens kvalitetsdag för vårdcentralerna i länet. Kvalitetsdagen arrangerades av Vårdval primärvård och lokalt primärvårdsråd. Under dagen bjöds det på föreläsningar, prisutdelning och presentationer av pågående projekt.

Talare för dagen var Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör och Maria Martinsson, verksamhetschef Vårdval primärvård. Fredrik Mattson bjöd även på en inspirationsföreläsning på temat ”Kommunikation – lättare sagt än gjort”.

Under evenemanget presenterade tre vårdcentraler fyra pågående projekt: Närvården Ullvi-Tuna vårdcentral (med två projekt), Citypraktiken och Läkargruppen.

De kvalitetsarbeten som presenterades under kvalitetsdagen 2022 hade chansen att bli nominerade till kvalitetspriset 2023. Denna gång gick kvalitetspriset till Närvården Hemdal och Tegnér vårdcentral för deras tidigare projekt, som nu visar positiva resultat och potential att spridas till andra vårdcentraler.

Nedan syns pristagarna för årets kvalitetspris.

Från vänster: Annette Knabäck och Hanna Linder, Närvården Hemdal

Från vänster: Astrid Paulsson och Karin Östling, Tegnér vårdcentral