Pilotprojekt med start vecka 16: Microsoft Copilot – generativ AI i det administrativa arbetet

Regionövergripande Chefsnytt

Med start vecka 16, alltså 15 – 19 april, har den som är intresserad möjlighet att få testa och utvärdera Microsoft Copilot. Liksom ChatGPT är Microsoft Copilot ett verktyg baserat på generativ AI och kan därför underlätta och snabba på administrativa arbetsuppgifter.

Syftet med pilotprojektet är att identifiera hur verktyg baserade på generativ AI kan underlätta och minska tiden för utförandet av administrativa arbetsuppgifter inom regionen. Projektet avslutas den 15 augusti varefter Microsoft Copilot avaktiveras.

Microsoft Copilot är integrerat med befintliga Office-produkter och informationen som du har tillgång till är den samma idag och finns tillgänglig via till exempel  SharePoint och OneDrive.

Viktigt:

• Patientdata, personuppgifter eller annan känslig/sekretessbelagd information får inte användas.​
  • Du som användare ansvarar för att bedöma kvalitet och riktighet i genererad information, och om den är lämplig att dela och använda vidare.
  • Medverkan i pilotprojektet förutsätter licens för Microsoft Copilot, till en kostnad av 1 500 kronor, vilket debiteras verksamheten (kräver din chefs godkännande).
  • Under pilotprojektet bjuds du som användare in till en samarbetsyta via Teams där du delar kunskap, ställer frågor och får svar från övriga medverkande. Regionens IT-Support kommer inte kunna svara på frågor kopplade till Microsoft Copilot.
  • Som deltagare i pilotprojektet förväntas du reflektera över samt dokumentera nyttan vad gäller frigjord tid vid användandet av Microsoft Copilot, samt återkoppla detta tillsammans med exempel såväl under projekttiden som i samband med slutet av pilotprojektet.
  • Informationen som används i Microsoft Copilot stannar inom regionen och kommer således inte  nyttjas av Microsoft i syfte att vidareutveckla produkten.

Är du intresserad så kommer Microsoft Copilot finnas tillgänglig för beställning via e-katalogen.  OBS! Förvaltningen för digitaliseringsstöd ser gärna att beställningen görs redan vecka 14. Beroende på intresset kan antalet medverkande i pilotprojektet behöva begränsas. Förvaltningen kommer dock att eftersträva en bred representation från regionens verksamheter.

Frågor kan skickas till Jonas Lundin Lindegren, Förvaltningen för digitaliseringsstöd

Här finns det mer information om Microsoft Copilot :

Computer Sweden som Microsoft Copilot

Vanliga frågor och svar: AI, Microsoft Copilot