Partigemensamt uttalande med anledning av årsdagen av det ryska angreppet på Ukraina

Regionövergripande Chefsnytt

Representanter för samtliga partier i regionfullmäktige har ställt sig bakom ett gemensamt uttalande med anledning av årsdagen av det ryska angreppet på Ukraina:

"Det har nu gått ett år från det att den ryska regimen oprovocerat invaderade Ukraina. En orättfärdig handling mot ett land i vår närhet som byggt sitt samhälle på en demokratisk grund. Med invånare som, precis som i Sverige och alla länder, har rätt att leva i fred och frihet, kunna planera sitt eget liv, förverkliga egna drömmar och kunna uttrycka sin åsikt om stort och smått.

Kriget hotar inte bara internationell fred och säkerhet utan är också ett brott mot internationell rätt och mot den europeiska säkerhetsordningen. Ansvaret för kriget faller helt på den ryska politiska ledningen, vilken är ensamt ansvarig för detta mänskliga lidande.

Under året som gått har Sverige och andra länder gjort vad vi kan för att stötta våra vänner i Ukraina. Både genom att uttala stöd och vara tydliga i ansvarsfrågan, men också mer praktiskt genom att sända utrustning av olika slag. Vi har också tagit emot ukrainare som valt att lämna landet för att söka skydd.

Vikten av att alla demokratiska krafter står enade bakom ett lands rättighet att existera och själva forma sin framtid utifrån ett demokratiskt perspektiv, är viktigare än någonsin. Efter ett år av krig riskerar kriget att bli en slags vardag för oss i Sverige. Vi följer säkert rapporteringen i media, men numera domineras media av andra händelser. Det blir lätt så; även om Ukraina är nära så är det andra, mer närliggande saker som pockar på vår uppmärksamhet i vår egen vardag i Sverige.

Men invånare i Ukraina har en annan vardag. De invånare som söker skydd i källaren under ett anfall och de soldater som kämpar i skyttegravarna vid fronten, ska känna att vi är med dem, i tanke men också i handling. Att känna omvärldens stöd är avgörande för moralen hos både civilbefolkning och bland de stridande.

Därför är vikten av att omvärlden inte tappar fokus på det som sker i Ukraina stor. Vi ska hålla ut i vår solidaritet, orka uppmärksamma det ohyggliga som pågår och vara tydliga med vårt stöd!

Regionens verksamheter har hög kompetens inom en rad olika områden som blivit än mer viktiga under det senaste året. I vår roll som förtroendevalda verkar vi för att ge regionens verksamheter bästa förutsättningar att hantera det nya säkerhetsläget. Vi har i grunden en robusthet som klarar påfrestningar.

Utgångspunkten är att alla lager i samhället samverkar i detta stöd – nationellt, regionalt, lokalt och enskilt. Vi har en nära samverkan med andra parter, både nationellt, med kommunerna, Länsstyrelsen och andra aktörer i Västmanland; det ger mer kraft i åtgärderna och en tydlig signal om enighet. Under året har samarbetet bland annat uttryckt sig i ett engagerat mottagande av flyktingar från Ukraina.

Det är vår förhoppning att kriget upphör, genom att Ukraina återtar sin rätt att existera fullt ut och kan återgå till en vardag i fred och frihet.

Uttalandet är undertecknat av representanter för samtliga partier i regionfullmäktige."

Mikael Andersson Elfgren, gruppledare Moderaterna
Malin Gabrielsson, gruppledare Kristdemokraterna