Nya avgifter från 1 januari samt ändrade tidsgränser för uteblivande och sent av-/ombokade besök från 1 april
Från och med 1 januari 2026 införs flera förändringar i patientavgifterna efter beslut i Regionfullmäktige.
Nytt från 1 januari
- Höjda avgifter för intyg. Avgiftshöjningen omfattar både intyg med timtaxa och intyg med fast avgift. Höjningen är ett led i att harmonisera avgifterna för intyg inom sjukvårdsregion Mellansverige. Från och med år 2027 kommer intygsavgifterna att justeras årligen enligt indexuppräkning. Intyg för juridiskt kön ingår nu i prislistan.
- Besöksavgift för sterilisering på icke medicinsk grund: 3 000 kronor
- Höjd uteblivandeavgift för operationer*: 1 000 kronor
*Gäller både planerade dagkirurgiska operationer (kontakttyp dagkirurgi) och operationer där patienten är planerad att skrivas in på en vårdavdelning (slutenvård).
Nytt från 1 april - ändrade tidsgränser för uteblivande
Uteblivandeavgift gäller för patient som uteblir från avtalat besök eller avbokar/ombokar sitt besök senare än:
- 24 timmar för öppenvård
- 72 timmar för planerade dagkirurgiska operationer (kontakttyp dagkirurgi) samt operationer där patienten är planerad att skrivas in på en avdelning (slutenvård)
Instruktioner
Avgifter för intyg och hälsokontroller (42356)
Patientavgifter instruktion (48844)
Praktisk information
Patientinformation om avgifter och regler för uteblivandeavgift finns på flera ställen. Här kan du läsa vad som uppdateras centralt och vad varje verksamhet behöver göra.
Uppdateringar som sker centralt
Ändringar som görs i kommunikation till invånare:
- 1177.se och väntrums-tv: Information om patientavgifter på 1177.se är uppdaterad. Information till väntrums-tv kommer tas fram.
- Kallelser i Cosmic och Sectra: Ny text i en övergångsperiod samt justering 1 april.
- Sms-påminnelser: Uppdateras i Cosmic och Sectra. I Cosmic införs ny standardtext. Nytt är att kontaktyper för telefon, video och chatt kommer specificeras i sms:et. Nytt är även att tidsintervallet för utskick ändras till 75 timmar före den bokade tiden, undantag för opererande verksamheter där utskicket ändras till 5 dagar före bokad tid. Tidsintervallet för utskick från Sectra är 3 dagar.
- Om-/Avbokningsregler i webbtidbok: Vårdtjänster som idag är inställda att patient kan av-/omboka sin tid 8 timmar före i webbtidbok ändras till 24 timmar.
Övrigt:
- Avgifterna i Cosmic: Uppdateras vid årsskiftet.
- Telefoni: Patient ska kunna lämna återbud dygnet runt på telefonsvarare. För verksamheter som har TeleQ kommer Telesupporten säkerställa detta. Privata vårdgivare som har TeleQ men ej är ansluten via regionen ansvarar själv för detta.
Uppdateringar som verksamhet ansvarar för
- Villkorstexter för ärendetyper som handlar om tidsbokning, inklusive webbtidbok (Personalverktyget): Lokal administratör uppdaterar själv.
Ny text som ska användas: Om du uteblir från ditt besök, ombokar eller avbokar för sent kan du få betala en avgift. Regler för hur långt i förväg du behöver om- eller avboka hittar du på patientavgifter på 1177.se - Mallar för invånarärenden (Personalverktyget): Lokal administratör uppdaterar själv.
- Information om specifik besöks- eller intygsavgift: ansvarar själva för att dessa uppdateras, exempelvis fraser i kallelser.
- Övrigt: Verksamhet ansvarar för att uppdatera information som finns i instruktioner och i patientinformation i Ledningssystemet eller i Kommunikationsplatsen, på kontaktkort på 1177.se etc.
Frågor
Generella frågor kring beslutet tas med respektive chef.
Tillämpningsfrågor kring avgifter: vardavgifter@regionvastmanland.se
Användarstöd för uppdateringar i olika system: kontakta IT-supporten, skapa ett ärende i Felanmälningsportalen