Ny utbildning för brandombud

Regionövergripande Chefsnytt Säkerhet

Nu lanseras Region Västmanlands nya obligatoriska utbildning för brandombud. Syftet är att stärka ombuden i deras roll som en viktig del av regionens brandsäkerhetsarbete.

– Utbildningen skapar rätt förutsättningar för uppdraget som brandombud. Den är obligatorisk för alla brandombud och bör prioriteras och genomföras så snart som möjligt, säger regiondirektör Anders Åhlund.

Den nya utbildningen, som ersätter den tidigare utbildningen för brandombud, har utvecklats av Säkerhetsenhetens experter i nära samarbete med olika verksamheter i regionen, samt i samverkan med ansvariga myndigheter. Den är en del av regionens prioriterade arbete för att utveckla och höja brandsäkerheten– då en brand kan få katastrofala följder för patienter, besökare, kunder och medarbetare.

– Som brandombud är man en viktig del av det nya systematiska och likriktade brandsäkerhetsarbetet i regionen. Som brandombud är man också chefens ”förlängda arm” för att se till att arbetsplatsen har hög brandsäkerhet och följer lagkraven, säger Tony Arkhag, brandsäkerhetsstrateg.

Bästa branden – den som aldrig inträffar

Såväl lagstiftningen som regionens brandsäkerhetsarbete mynnar ut i att förebygga risker och minska sannolikheten för brandhändelser – samt att säkerställa förmågan att agera och i sista hand utrymma. Region Västmanland har en nollvision och lägger stor tonvikt på det proaktiva och förebyggande arbetet

– Den bästa brand är den som aldrig inträffar. Men om det börjar brinna så är målsättningen att branden ska lokaliseras och stoppas inom tre minuter i bemannade verksamheter, säger Tony Arkhag.

Utbildning i två steg

Utbildningen är uppdelad i två steg, där steg 1 är digitalt och steg 2 består av en fysisk utbildning.

Steg 1 - tar cirka en timme att genomföra och avslutas med ett kunskapstest. Via film, text och länkar till ledningssystemet så utbildas kursdeltagaren i Region Västmanlands modell för systematiskt brandsäkerhetsarbete.

– Utbildningen är interaktiv och skapar rätt förutsättningar för brandombudets viktiga uppdrag. Den tydliggör bland annat regionens arbetsmodell och komplexa verklighet. Utbildningen fungerar också ypperligt som ett uppslagsverk för det fortsatta arbetet, säger Tony Arkhag.

Steg 2 - bokas via kompetensplatsen och omfattar 3,5 timmar tillsammans med andra brandombud och Säkerhetsenhetens experter. På utbildningen fördjupas kunskapen teoretiskt och praktiskt genom gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte. Utbildningen är diplomerande och ger ett kompetenskort med repetition av steg 1 var tredje år

Är du brandombud eller chef

• Är du brandombud ? Genomför då steg 1 så snart som möjligt och boka in dig på steg 2.
  • Är du chef? Ge ditt/dina brandombud förutsättning att genomföra steg 1 och steg 2 så snart som möjligt. Om det saknas brandombud – utse då ett eller fler brandombud så snart som möjligt. Är du nyfiken, genomför då gärna steg 1. En särskild chefsutbildning i brandsäkerhet lanseras senare i år.

Direktlänkar till kompetensplatsen:

• Genomför online-utbildningen, steg 1 här