Nu startar ombyggnationen av närsjukhuset i Fagersta

Hälso- och sjukvård Chefsnytt Fagersta HOS2029

Regionstyrelsen har beslutat att påbörja moderniseringen av Västmanlands sjukhus i Fagersta. Ombyggnationen beräknas ta 18 månader och kosta 20 miljoner kronor.

Första steget är att etablera evakueringsytor och därefter kommer ombyggnationen påbörjas och genomföras i etapper. Renoveringen gör det möjligt att utöka antalet vårdplatser från 16, varav tre är enpatientrum, till 19 i enpatientrum. Två rum är tänkta hospiceplatser där det ska finnas möjlighet för anhöriga att sova över.

Närsjukhuset är basen för de mobila närvårdsteamen och den avancerade hemsjukvården (AH). Efter ombyggnaden är planen att vårdplatser för direktinläggning kommer att ligga i anslutning till närvårds- och AH-teamens arbetsplats. Närhet till personal som vårdat patienten i hemmet ger ökad trygghet och är en fördel resursmässigt då personal kan nyttjas optimalt. Direktinläggning gör att patienter i upptagningsområdet som behöver ytterligare vård kan få det nära sin bostadsort. Ambitionen är att lösa så mycket av patienternas behov så nära som möjligt, vilket är både ekonomiskt och kvalitetsmässigt det bästa.

Vid den ombyggda medicinska vårdavdelningen kommer det fortsatt att bedrivas öppenvård, slutenvård och rehabilitering. Ombyggnationen möjliggör nya arbetssätt, bland annat genom fyra teamexpeditioner där läkare och sjuksköterskor sitter tillsammans.

Pressmeddelande - Nu startar ombyggnationen av närsjukhuset i Fagersta