Kollektivtrafikförvaltningen flyttar och får ny besöksadress i november

Västerås

Den 16 november 2023 flyttar Kollektivtrafikförvaltningen (KTF). Den nya lokalen ligger mittemot Västerås centralstation – kollektivtrafikens största knutpunkt i Västmanland, där stads-, landsbygds- och regionbussar och tåg möts.

KTF ansvarar för kollektivtrafiken i Västmanland – både den allmänna kollektivtrafiken med bussar och tåg, och den särskilda kollektivtrafiken med färdtjänst, omsorgsresor, sjukresor och särskild skolskjuts. Den 16 november 2023 får KTF en ny besöksadress: Ingenjör Bååths gata 11, våning D, i Västerås.

Du som ska besöka förvaltningen hänvisas då till den nya adressen. Kartan nedan visar KTF:s nya besöksadress i förhållande till VL Kundcenter och Västerås centralstation.

VL Kundcenter och bussdepån omfattas inte av flytten

Flytten kommer inte att påverka VL Kundcenter, som finns kvar inne på centralstationen i Västerås.

Även bussdepån och hittegodsavdelningen hos Svealandstrafiken kommer att finnas kvar på sin nuvarande adress, Retortgatan 7 i Västerås.

KTF inför aktivitetsbaserat arbetssätt

I samband med flytten till ny lokal inför KTF ett aktivitetsbaserat arbetssätt. I en aktivitetsbaserad lösning varierar arbetsplatserna i olika miljöer och utseenden, och anpassas efter verksamhetens funktioner. Det gör att en aktivitetsbaserad lösning ser olika ut hos olika arbetsgivare.

Gemensamt för en aktivitetsbaserad lösning är att medarbetarna väljer arbetsplats baserat på sin funktions behov och arbetsuppgifter – vad, hur och vem medarbetaren ska jobba med under dagen.

Med det nya arbetssättet vill förvaltningens ledning skapa förutsättningar för att öka

• ”vi”-känslan
  • det interna samarbetet
  • kreativiteten på förvaltningen.