Informationskampanj screening mot cancer

Hälso- och sjukvård

I september deltar vi i en Regiongemensam informationskampanj om screening för tidig upptäckt av cancer - bröstcancer, livmoderhalscancer och tjocktarm/ändtarmscancer. Kampanjen går i hela landet.

Målet med insatsen är att öka kunskapen om screening mot cancer generellt, men också hur deltagande i de nationella screeningprogrammen kan minska risken att drabbas av cancer.

Kampanjen kommer att kunna ses i digitala kanaler via film och banners samt på affischer på olika samlingsplatser runtom i Sverige, med material på svenska, engelska och arabiska. Vår region stöttar kampanjen med egna inlägg och annonser i sociala medier, affischer i hela Västmanland samt film i väntrum på våra vårdcentraler och kliniker.

Kampanjen inleds med ett inslag i TV4 Nyhetsmorgon ons 30 aug kl 7.15, där Elin Ljungqvist, nationell screeningsamordnare på Regionala cancercentrum i samverkan, är inbjuden att berätta om insatsen.

Webbinarier för medarbetare och andra intressenter

Det kommer att hållas två gratis webbinarier för medarbetare och intressenter inom Hälso- och sjukvården. Bland annat kommer Joakim Ramos, verksamhetschef och överläkare på Bröstradiologiska kliniken i Region Västmanland, att föreläsa den 13 sept. Anmälan görs på länkarna nedan:

Webbinarie 13 sept kl 13-15 - Cancerscreening i Sverige, hur och varför?

Webbinarie 20 sept kl 14-16 - Cancerscreening i framtiden

Väntrums-TV

En film för väntrums-TV, Förebygg cancer 1177 film, är framtagen och ligger här (under Filmlänkar, blå högerspalt). Det vore önskvärt att samtliga kliniker och vårdcentraler laddar upp filmen på sina väntrums-TV för att sprida budskapet under september (och gärna längre än så).

Exempel på hur kampanjen ser ut