Hälso- och sjukvård HSF ledningskommunikation

Fortsatt tillämpning av anställningsprövning inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Utifrån vårt arbete med förändrade arbetssätt, bemanning och ekonomi ser vi ett fortsatt behov av restriktivitet och välgrundade beslut inför rekrytering

Därför kommer anställningsprövningsprocessen fortsätta att tillämpas i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Prövningen sker genom samma blankett som redan används idag: https://ledningssystemet.regionvastmanland.se/RegNo/26552

Anställningsprövning ska alltid tillämpas för följande yrkesgrupper:
- Administrativ personal/Medicinska sekreterare
- Undersköterskor och Skötare
- Chefer
- För legitimerade grupper vid utökning av tjänst/ny tjänst/er

Ersättningsrekrytering

Vid ersättningsrekrytering ska följande prövas:
- Andra möjligheter än rekrytering är bedömda och uttömda
- Höjd sysselsättningsgrad för medarbete med deltidsanställning eller partiell ledighet har setts över
- Befintlig Inhyrd personal har erbjudits arbete på klinik
- Samplanering mellan enheter inom kliniken har utretts
- Samplanering mellan kliniker har utretts
- Har kompetensväxling, där andra yrkesgrupper utför arbetsuppgifterna, utretts?
- Har den ekonomiska situationen utretts och säkerställts?

Undantag
Prövning behöver ej genomföras för timanställning oavsett yrkesgrupp