Förbättrad kvalitetsuppföljning av städning med nytt system
Under året inför Samlad service ett nytt system för planering och kvalitetsuppföljning av städning. Systemet, som heter Avista Time, används redan idag för bokning av patienttransport.
Till en början berör förändringen bara städ- och servicemedarbetare på Samlad service men framöver ska kunder kunna beställa städning via en kundportal. Med hjälp av en app i mobiltelefonen kan städ- och servicemedarbetare se sina dagliga uppdrag och registrera utförd städning. Systemet ger en bra översikt med lokalritningar och städinstruktioner.
- För Samlad service blir det lättare att planera städuppdrag, fördela resurser och följa upp arbetet. För städ- och servicemedarbetaren blir det ett nytt arbetssätt där mobiltelefonen används som ett verktyg för att ta emot och checka av arbetsuppgifter, säger Sarah Hornwall, projektledare Samlad service.
Städ- och servicemedarbetare Michael Djukic och Janice Wanjiru använder en
mobilapp för att se vilka rum som ska städas och instruktioner. I appen registrerar
de när städningen är klar eller om ett rum inte gick att städa. Framöver kommer
beställaren av städningen kunna följa utfört arbete i en kundportal.
Utveckling av kundportal
Nästa steg är att utveckla kundportalen för kunderna som beställer städning. Det är samma kundportal som används för att beställa patienttransport på Västmanlands sjukhus Västerås.
- Då ska beställare kunna boka till exempel slutstädning eller flyttstädning i kundportalen. Man kommer även se utförd städning i realtid, se avvikelser och sina avtal. Det blir ett underlag vid avstämning och uppföljning av städkvalitet, säger Sarah Hornwall.
Tidplan
Avista Time införs för medarbetarna på Samlad service under året:
- Västmanlands sjukhus Sala startar 2 maj.
- Västmanlands sjukhus Köping startar 7 juni.
- Västmanlands sjukhus Västerås och Västmanlands sjukhus Fagersta startar under hösten, datum är ej bestämt.
Vid frågor kontakta Sarah Hornwall, projektledare Samlad service.