Förändrad interndebitering från 2025: Effektivare arbetssätt och minskad administration

Regionövergripande Chefsnytt

Nästa år blir Regionkontoret ramfinansierat från att tidigare ha varit intäktsfinansierat. Dessutom höjer Regionservice priserna samtidigt som Samlad service sänker sina. Förändringen av interndebiteringen inom regionen innebär effektivare arbetssätt och minskad administration.

– Omfördelningarna är kostnadsneutrala på förvaltningsnivå men kan slå olika på verksamhetsnivå. Bakom förändringarna ligger organisationsförändringar som medfört att intäkterna behöver omfördelas. Vi räknar med att den förändrade interndebiteringen kommer att leda till ett effektivare arbetssätt och mindre administration då Regionkontoret inte behöver beräkna sina priser varje år, samt att köpande verksamheter inte behöver lägga tid på att stämma av och lägga tid på just dessa tjänster, säger Jonas Essman.

Viktiga förändringar från 2025 med anledning av förändrad interndebitering:

• Kost sänker priserna med 10,6 procent
  • Samlad service sänker priserna med 1,9 procent
  • Mellan Samlad service och Regionservice görs en omfördelning på 1,9 miljoner kronor vilket gör att Regionservice får höja sina priser med 1,9 miljoner, medan Samlad service sänker sina priser motsvarande summa.

– Säljande verksamheter, Förvaltningen för digitaliseringsstöd samt Förvaltningen för fastighet och service, har fått noll uppräkning av sina priser för 2025. De justeringar som görs av priserna är till största del en omfördelning då Regionkontoret blir ramfinansierat från att tidigare ha varit intäktsfinansierat, och motsvarande ram har omfördelats från köpande verksamheter till Regionkontoret, förklarar Jonas Essman, budgetchef.

Beslutet om om interna prisjusteringar har fattats av koncernledningen.