Digitaliseringen inom regionen sparar både tid och pengar

Regionövergripande Hälso- och sjukvård

Region Västmanland sparade över 1,4 miljoner kronor under 2022 genom att använda digitala kallelser. Förändringen har inte bara minskat kostnaden för utskick. Den har även möjliggjort att nästan nio heltidsjobb frigjorts för andra arbetsuppgifter.

Mellan januari och maj 2023 har regionen kunnat sparat ytterligare en miljon kronor, samtidigt som det har fortsatt att frigöra tid för personalen. Nu behövs inte längre moment som att skriva ut och kuvertera kallelser och bilagor. I stället skickas kallelsen och eventuella bilagor direkt till invånarnas digitala brevlådor. För de som inte har en digital brevlåda, skrivs kallelsebrev och bilagor ut och kuverteras automatiskt.

– Digitala kallelser används nu i de flesta verksamheter, både inom primärvården och på sjukhusen. Papperskallelser skickas fortfarande, då man ibland måste skicka med provtagningsmaterial och annat i kallelsen. Några av våra mindre system är ännu inte heller anslutna till det digitala kallelsesystemet, säger Jonas Ekström, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör och områdeschef nära vård.

Inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) har digitaliseringen också visat sig vara fördelaktig. De senaste tio åren har BUP använt digitala enkäter vid nybesök via 1177. Detta har inte bara sparat tid för patienter och deras föräldrar, utan även för verksamheten. Svaren samlas automatiskt och vårdpersonalen ser dem i en rapport i journalen, vilket sparar tid för dokumentation.

Detta har också lett till lägre kostnader för utskrifter och räddat träd. Under tio år har BUP undvikit att skriva ut omkring 850 000 A4-sidor, vilket räddat cirka 30 träd från att huggas ner.