Utskick till 65-80-åringar om fördelarna med kallelser till digital brevlåda

Hälso- och sjukvård

Under v 47 skickas 23 000 brev ut till alla 65-80-åringar i Västmanland som ännu inte har en digital brevlåda. Vid sidan om det annonserar vi via Facebook med blandade budskap, riktade till både de som har och de som inte har en digital brevlåda idag.

Budskapen lyder i korthet:

• Skaffa digital brevlåda
  • Nu kommer kallelser till vårdbesök till din digitala brevlåda
  • Kom ihåg att kolla båda dina brevlådor
  • Dela digital brevlåda med en anhörig

Varför görs kommunikationsinsatsen?
Idag har 70 % av invånarna i Västmanland en digital brevlåda. Bland pensionärerna mellan 65-80 år är det endast ca 50 %. Både invånaren och regionen har mycket att vinna på att fler skaffar digital brevlåda. Vi ser också ett behov av att medvetandegöra de som redan har en digital brevlåda om att kallelser till vårdbesök kan komma den här vägen.

Fördelar för invånaren:

• Brevet kommer fram snabbare, vilket innebär längre förberedelsetid, eller möjlighet att boka om tiden för sitt läkarbesök
  • Det är säkert - ingen obehörig kan komma åt posten
  • Man kan få avisering på e-post eller sms direkt när brevet kommit
  • Man riskerar inte att tappa bort viktiga brev
  • Man kan dela den digitala brevlådan med en anhörig, så att båda kan ha koll på posten.

Fördelar för Region Västmanland:

• Minskad administration
  • Minskade kostnader för papper, kuvert och porto. De postala utskicken från Cosmic kostar idag Regionen i snitt 230.000 kr/månad.
  • Minskad miljöpåverkan

Alla chefer får från och med den här hösten kontinuerliga Duva-rapporter på mejl kring hur många kallelser som skickas med postens eBrev och hur många som skrivs ut och skickas postalt från den egna verksamheten.